شناسهٔ خبر: 31209558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گفت‌وگوی شیخ الاسلام با ایسنا

سوچی مقابل ورشو؛ توافقی در عالی‌ترین سطح با معقول‌ترین راه حل

71290

سفیر پیشین ایران در سوریه با تاکید بر این‌که نشست سوچی در مقایسه با ورشو نشان‌دهنده یک پیروزی بزرگ و موفقیت است، گفت: سوچی یک توافق کامل در عالی‌ترین سطح، درباره حادترین مساله یعنی سوریه و با معقول‌ترین و دوستانه‌ترین راه حل است.

صاحب‌خبر -

حسین شیخ الاسلام در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از نشست رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی برای حل مساله سوریه گفت: در این مورد باید به ملت ایران تبریک بگوییم و به بولتون تسلیت، اجلاس ورشو را با اجلاس سوچی مقایسه کنید، از یک طرف طراحی‌های آمریکا منجر به برگزاری کنفرانس ورشو می‌شود که عده‌ای را بدون هدف و نتیجه جمع کردند، در حالی که نشست سوچی در مقایسه با ورشو نشان‌دهنده یک پیروزی بزرگ و موفقیت است در برابر این‌که آمریکایی‌ها بی تدبیر بوده و شکست خورده‌اند.

وی افزود: این مقایسه نشان می‌دهد، ما به اجلاس سوچی رفتیم و در آنجا کار اساسی، منطقی و حیاتی در رابطه با مهم‌ترین مساله منطقه که سوریه است انجام گرفت، در این نشست تصمیمات اساسی گرفته شد. البته نه تنها تصمیم اساسی اتخاذ شده بلکه اهرم اجرایی داشته و آن را اجرا کرده و در مرحله عمل پیش می‌بریم.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: آن‌ها تروریسم افسار گسیخته‌ای را به جان ملت سوریه انداختند اما ما آن را اداره کرده و به نتیجه رساندیم، تروریسم افسار گسیخته در مناطقی از جمله ادلب و بخش‌هایی از دیرالزور باقی مانده است، همچنین علاوه بر این‌ها حضور بی‌تأثیر آمریکایی‌ها در شرق سوریه نیز وجود دارد.

سفیر پیشین ایران در سوریه در ادامه اظهار کرد: این در حالی است که در اجلاس سوچی به همه این‌ها پرداخته شده و علی الخصوص این‌که قدمی خیرخواهانه از سوی ایران درباره مساله سوریه و ترکیه برداشته شده است و آنچه در بیانیه سوچی آمده تماماً موفقیت برای چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه است.

شیخ الاسلام ادامه داد: نشست سوچی نشان دهنده همکاری سازنده و الهام‌بخش است که در آن مشکلات بزرگی مانند تروریسم افسارگسیخته را به بند کشیدیم، در مورد ادلب هم تاکید شده که قصد ندارند از طریق نظامی آن را حل کنند، البته فشارهایی به ترکیه وارد می‌شود زیرا حیات تروریست‌ها به ترکیه وابسته و آن‌ها از طریق این کشور رفت‌وآمد کرده و تجهیزات خود را تأمین می‌کنند، ضمن این‌که ترک‌ها قول همکاری برای رسیدن به نتیجه داده‌اند.

وی تاکید کرد: سوچی یک توافق کامل در عالی‌ترین سطح، درباره حادترین مساله و با معقول‌ترین و دوستانه‌ترین راه حل است. در حالی که آن‌ها در نشست ورشو بی اثر داد و فریاد کردند که نتیجه‌ای هم نداشت. در سوچی ما نتیجه‌ای مؤثر و موفق را شاهد بودیم. در واقع آن‌ها جنجال آفریدند و داعش، ما صلح، امنیت و آرامش.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین در مورد تأثیر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بر حل مساله سوریه، اظهار کرد: حضور آمریکایی‌ها از ابتدا غلط بود آن‌ها نباید می‌آمدند، کسی از آن‌ها دعوت نکرده بود، آمریکایی‌ها در حل معادلات سوریه به هیچ وجه وجود ندارند. حضورشان در سوریه برای آن‌ها هزینه داشته در حالی که نقشی در مساله سوریه نداشته‌اند.

انتهای پیام

نظر شما