شناسهٔ خبر: 31209438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

نیویورک تایمز: یک افسر سابق نیروی هوایی آمریکا با اطلاعات مهم به ایران گریخت
مهر: روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات سابق ضد اطلاعات آمریکا گزارش داد که «مونیکا الفرد ویت» افسر زن عضو سابق نیروی هوایی ایالات متحده که به ایران گریخته، ضربات شدیدی بر عملیات‌های جاسوسی کشور خود وارد آورده است. وی مظنون به لو دادن اسامی جاسوس‌های دوجانبه بخش ضداطلاعات ارتش آمریکا است و ایران برخی از این جاسوس‌ها را شناسایی کرده است. وزارت دادگستری آمریکا به تازگی علیه مونیکا ویت که در بخش ضد اطلاعات نیروی هوایی ایالات متحده به پرونده‌های بسیار محرمانه دسترسی داشت، اعلام جرم کرده است. این وزارتخانه می‌گوید، خانم ویت در سال ۲۰۱۲ برای شرکت در کنفرانس «هالیوودیسم» به ایران سفر کرد، امری که ظاهرا راه را برای فعالیت‌های جاسوسی وی گشود. وی در نهایت تابستان سال ۲۰۱۳ به ایران گریخت اما از گزارش نیویورک تایمز برمی‌آید که اطلاعات ذی‌قیمتی را نیز در اختیار ماموران ایرانی قرار داده است. این گزارش می‌گوید، مونیکا ویت که مسلمان نیز شده، متهم به افشای نام هشت مامور ضد اطلاعات ارتش آمریکا است و او همچنین می‌دانست که ایالات متحده چگونه ارتباطات مخابراتی خارجی را رهگیری ‌کند. ویت علاوه بر اینها از عملیات‌های مخفی ارتش آمریکا در نقاط مختلف خاورمیانه باخبر بود. به گفته یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا، وقتی مونیکا ویت به ایران گریخت، نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده به یک سری اقدامات دفاعی دست زدند تا آسیب‌هایی را که او وارد آورده بود به حداقل برسانند. رسانه‌ها با مخابره این خبر مدعی شده اند که پرونده وی با نام دو شرکت ایرانی «افق نو» و «نت پیگرد سماوات» پیوند خورده است. این دو شرکت هم‌اکنون تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

۱۱ کشته در حمله «بوکوحرام» به نمازگزاران در نیجریه
فارس: حمله عناصر گروه تروریستی «بوکوحرام» به مسجدی در نیجریه منجر به کشته شدن ۱۱ نفر از جمله سه مهاجم این حمله شد. عناصر گروه تروریستی بوکوحرام به مسجدی در شمال شرقی نیجریه حمله کردند. رئیس پلیس نیجریه در این باره گفت که در حمله به مسجدی در نزدیکی شهر مایدوگوری واقع در ولایت بورنو، ۱۱ نفر از جمله سه مهاجم کشته و ۱۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که افراد مسلح شروع به تیراندازی کرده و دو نفر از مهاجمان نیز خود را در میان جمعیت منفجر کردند.

«وندی شرمن»: مذاکره کنندگان ایرانی تواناتر از کره شمالی هستند
فارس: «وندی شرمن» سرپرست تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران، در مصاحبه ای که با حضور دو مقام سابق شورای امنیت ملی دولت اوباما برگزار شد، درباره خروج ایران از برجام، تلاش اروپایی‌ها برای حفظ این توافق و کاستی‌های «اینستکس» صحبت کرد و ایرانی ها را مذاکره کنندگانی توانا و قابل خواند. وندی شرمن که در دولت «بیل کلینتون» جزو تیم مذاکره آمریکا با کره شمالی بود و در حصول به توافق سال ۱۹۹۴ نقش داشت، گفت: مذاکره‌کنندگان کره شمالی بیشتر معامله‌محور هستند اما ایرانی‌ها مذاکره‌کنندگان بسیار پیچیده‌تر و خبره‌تری هستند و واضح است که این دو کشور متفاوت از هم هستند. شرمن گفت: کره شمالی از طریق مترجم مذاکره می‌کند اما در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران، محمدجواد ظریف مسئول مذاکره شد که ۳۰ سال در آمریکا زندگی کرده بود و تک تک مذاکره‌کنندگان تیم ایران نیز به طرزی عالی انگلیسی صحبت می‌کردند. شرمن همچنین گفت حامیان برجام در ایران اگر فکر کنند که دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ هم پیروز می‌شود، از توافق خارج خواهند شد.

رأی اعتماد پارلمان لبنان به کابینه حریری
ابنا: پارلمان لبنان با ۱۱۱ رأی موافق به دولت «سعد حریری» نخست‌وزیر این کشور رأی اعتماد داد. سعد حریری گفت که دولت جدید اصلاحات اقتصادی مورد نیاز برای مهار بدهی عمومی دولت لبنان را در اولویت قرار خواهد داد. دولت جدید لبنان، ۱۱ بهمن‌ماه سال جاری ۹ ماه بعد از برگزاری انتخابات تشکیل شد. ایران از تشکیل دولت جدید لبنان استقبال کرد.

آمار سازمان ملل از کشتار هزاران غیرنظامی در حملات ائتلاف آمریکا
فارس: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که ائتلاف آمریکایی ضد داعش بر خلاف آمار اعلام شده از سوی خود، نزدیک به ۲۰ هزار غیرنظامی را در عراق و سوریه کشته یا زخمی کرده است. «علی اکرم البیاتی» عضو کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همزمان با اعلام تسلط ائتلاف آمریکایی بر منطقه الباغوز به عنوان آخرین منطقه تحت اشغال داعش در سوریه اعلام کرد که این ائتلاف در طول بیش از چهار سال گذشته، نزدیک به ۲۰ هزار غیر نظامی را در عراق و سوریه کشته یا زخمی کرده است.

پوتین: اروپایی‌ها جرأت جواب رد به آمریکا را ندارند
تسنیم: رئیس‌جمهوری روسیه گفت که هیچ‌یک از کشورهای اروپایی نمی‌خواهند موشک‌های آمریکایی در خاکشان مستقر شود، ولی مشکل اینجاست که آنها استقلال عمل نداشته و جرأت واکنش نشان‌دادن به واشنگتن را ندارند. ولادیمیر پوتین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران با اعلام این مسئله گفت: رهبران اروپایی نشسته و در مقابل آمریکا دست روی دست گذاشته اند، پس استقلال آنها کجاست؟ ظاهراً آنها فکر می‌کنند که در نهایت ژنرال‌های آنها در سازمان ناتو خواهند توانست از بخشی از استقلال کشورهای اروپایی در مقابل آمریکا دفاع کنند. از سویی وزیر امور خارجه روسیه هم با اشاره به اقدامات متعدد اروپا علیه روسیه تأکید کرد، اروپایی‌ها در تقابلی بیهوده با روسیه به دام افتاده‌اند.

تلاش مخالفان دولت آلبانی برای ورود به دفتر نخست‌وزیر
فارس: مخالفان دولت آلبانی در تجمعی مقابل دفتر نخست‌وزیر، قصد داشتند درب‌ها را شکسته و وارد ساختمان شوند که با ممانعت پلیس و نیروهای امنیتی مواجه شدند. تعدادی از معترضان دولت آلبانی با شکستن صف نیروهای پلیس با پرتاب کوکتل مولوتوف و بمب‌های آتش‌زا تلاش کردند درهای ساختمان محل سکونت «ادی راما» نخست وزیر این کشور را بشکنند و وارد آن شوند. نیروهای امنیتی مانع آنها شدند و برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. معترضان، به فساد و بی‌کفایتی دولت اعتراض دارند.

ترامپ: من لایق جایزه صلح نوبل هستم!
تسنیم: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا کرد که هیچ‌کس به‌اندازه او استحقاق دریافت جایزه صلح نوبل را ندارد. ترامپ در کنفرانس خبری در کاخ سفید اعلام کرد به‌دلیل جلوگیری از تنش با کره شمالی و آرام کردن اوضاع در ادلب سوریه، باید جایزه صلح نوبل را دریافت کند. ترامپ سپس به خبرنگاران گفت اکنون هیچ تهدید موشکی از کره شمالی متوجه آمریکا نیست و او رابطه بسیار خوب و نزدیکی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دارد. وی سپس ادعا کرد که شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از وی به‌خاطر از بین بردن تهدید کره شمالی تشکر کرده و نامه زیبای پنج‌صفحه‌ای را به ترامپ نشان داده که خواستار اعطای جایزه صلح نوبل به او بوده است.

نظر شما