شناسهٔ خبر: 31209126 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

از اوربینو تا گذر از تمام پیچ های جهان؛ برای جوان ترین چهل ساله روی پیست

مهدی تاج الدینی

در این یادداشت به بهانه چهل سالگی افسانه دنیای موتورسواری، نگاهی به دستاوردهای والنتینو روسی خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - وقتی نامی از ورزشی به نام موتورسواری یا رقابت هایی چون موتوجی پی می شنویم، ناخودآگاه تمام ذهن ها معطوف به یک اسم بزرگ می شود؛ والنتینو روسی.

روسی ایتالیایی آن قدرها بزرگ و مشهور است که ستاره ای هم چون دیگو آرماندو مارادونا در ستایش از او بگوید:

روسی ورزشکاری بزرگ برای همه است. فردی که خدمات زیادی به تاریخ ورزش کرده است. او جایگاهی برابر مسی دارد.

عدد 46 در بین علاقه مندان به روسی و موتوجی پی، شماره ای جاودان و با ارزش است. چرا که یادآور ورزشکاری است که با 9 قهرمانی جهان، که هفت مورد آن در مسابقات موتوجی پی بوده است، نام خود را در تاریخ این رقابت ها جاودانه ساخته است. والنتینو روسی متولد 16 فوریه 1979 -27 بهمن ماه 1357 خورشیدی در اربینو، شهری تاریخی در ناحیه مارکه ایتالیاست. تشویق های مکرر پدرش «گرازایانو روسی» باعث شد که والنتینو به موتور سواری روی آورد. هرچند که روسی یک مخالفِ سرسخت هم در این راه داشت و او هم کسی جز مادرش، «استفانیا» نبود. مادری که به مانند تمام مادرهای این گیتی، سلامتی فرزندش در اولویت اش بود و به همین دلیل برعکس گرازیانو، مخالف سوار شدن والنتینو بر روی موتور بود. روسی تنها 5 سال داشت که روی موتور 100 سی سی که پدرش برای او تهیه کرده بود نشست و تاکنون که چهلمین زادروز خود را می گذراند، پیوند ناگسستنی بین او و موتور پدید آمده است.

عشقِ والنتینو به موتور و موتور سواری باعث شد تا او میل به درس خواندنش کمتر شود؛ هرچند که به فوتبال و گیتار هم علاقه داشت ولی عشق او به موتورسواری چیز دیگری بود. در 11 سالگی توانست اولین قهرمانی خود را در مسابقات منطقه ای به دست آورد و همین انگیزه ای شد تا برای پیشرفت هرچه بیشتر در این رشته ورزشی به کلاس های حرفه ای موتورسواری روی آورد. شانسِ خوبی که والنتینو روسی داشت، این بود که در ایتالیا به دنیا آمده بود؛ کشوری که یکی از قطب های موتورسواری در جهان شناخته می شود و به همین دلیل نیز خیلی زود تیمی به مانند آپریلا  استعداد نابِ او را کشف کرد و روسی در 15 سالگی اولین قرارداد رسمی و حرفه ای خود در دنیای موتورسواری را ثبت رساند. پیشرفت خیره کننده روسی با آپریلا سبب شد تا وی اولین قهرمانی جهان خود را در سال 1997 و در کلاس 125 سی سی کسب نماید. روسی در آن سال با 321 امتیاز توانست این افتخار مهم را به دست آورده و دو سال بعد و این بار در کلاس 250 سی سی هم به قهرمانی جهان با تیم آپریلا دست یابد. دو قهرمانی و یک نایب قهرمانی جهان با آپریلا سبب شد تا در سال 2000 به کلاس 500 سی سی راه یابد و عضو تیم سرشناس هوندا شود. روسی با این تیم ژاپنی به هر آنچه می خواست در دنیای موتورسواری رسید و در چهار فصل حضورش در هوندا توانست به سه قهرمانی و یک نایب قهرمانی جهان دست یابد. دو قهرمانی روسی با هوندا در سال های 2002 و 2003 زمانی به دست آمد که در قوانین و نام های کلاس موتورسواری تغییرات گسترده ای به وجود آمد و از سال 2002 کلاس 500 سی سی به نام موتوجی پی تغییر نام پیدا کرد. در سال 2004 والنتینو به دیگر تیم مطرح ژاپنی دنیای موتورسواری یعنی یاماها پیوست و در همان اولین فصل حضورش با این تیم، به ششمین قهرمانی جهان خود رسید.

عنوانی که در فصل بعد نیز با 367 امتیاز تکرار شد تا این روسی در موتوجی پی دست نیافتنی تر از قبل شود. این نابغه دنیای موتورسواری در تیم یاماها در دو فصل 2006 و 2007 نتوانست عنوان قهرمانی جهان خود را تکرار نماید که در سال 2006 به دلیل تصادفی که برای او در مسابقات والنسیا رخ داد، قافیه را به هم تیمی سابقش در هوندا، نیکی هیدن باخت و در 2007 هم نتوانست به پای کیسی استونر با تیم دوکاتی برسد. اما این چیزی نبود که روسی به آن عادت داشته باشد و در سال 2008 قدرتمندتر از همیشه به مسابقات موتوجی پی برگشت و با شکست دادن حریفان قدری چون استونر و لورنزو به هشتمین قهرمانی جهان خود دست یافت. در 2009 با یاماها قهرمانی جهانِ خود را تکرار کرد تا با 9 قهرمانی جهان، که هفت مورد آن در موتوجی پی به دست آمده بود، نام خود را در تاریخ این مسابقات جاودانه سازد. روسی پس از دوران درخشانی که در تیم یاماها داشت به دوکاتی پیوست تا جانشینِ کیسی استونری شود که با قهرمانی در مسابقات فصل قبل به هوندا پیوسته بود. اما روسی به هیچ وجه نتوانست دوران درخشان خود با تیم های ژاپنی را با این تیم ایتالیایی تکرار نماید و در دو فصل حضورش در دوکاتی تنها توانست به عناوین هفتم و هشتمی با این تیم برسد. پس از دو فصل دوری، وی بار دیگر در سال 2013 به تیم یاماها پیوست. یک پیروزی و عنوان چهارمی فصل، دستاورد والنتینو در آن سال بود و در سال های 2014 تا 2016 نیز به عنوان مشابه دومی مسابقات موتوجی پی دست یافت. آخرین عنوانی که روسی توانسته به آن دست یابد مربوط به مسابقات فصل گذشته (2018) بوده که توانسته با تیم یاماها به مقام سوم جهان دست یابد. این موتورسوار مشهور ایتالیایی تا سال 2020 با تیم یاماها قرارداد دارد و باید دید که آیا او می تواند تعداد قهرمانی های جهان خود را در این مدت دو رقمی کند یا خیر؟

روسی علاوه بر موتورسواری به فوتبال نیز علاقه مند بوده و طرفدار سرسخت تیم اینتر می باشد. هواداران نراتزوری به اندازه تمام اسطوره های خود، والنتینو را دوست دارند و برای او احترام خاصی قائل هستند. والنتینو شیفته بازی مسی بوده و بارها از این اعجوبه آرژانتینی دنیای فوتبال تعریف کرده و حتی خواهان بازی او در اینتر نیز بوده است. وی در نقل قول جالبی درمورد مسی گفته است:

مسی قراردادش را با بارسلونا تمدید نمی‌کند و به اینتر می‌پیوندد. البته این اتفاق کمی سخت است ولی اگر مسی به اینتر بیاید اتفاق بسیار زیبایی خواهد بود.

 لقبی که علاقه مندان به دنیای موتورسواری به والنتینو لقب داده اند، دکتر بوده و آن هم به دلیل قهرمانی های پی در پی بوده که وی با تیم ژاپنی هوندا به دست آورده است. جالب است بدانید در فرهنگِ سرزمینی چون ایتالیا، جهت احترام به افراد خاص در این کشور به آن ها لقب «دکتر» می دهند. والنتینو مالک تیم اسکای VR46 ریسینگ بوده که این تیم کار خود را از مسابقات موتو3 در سال 2014 با رومنو فناتی و فرانچسکو باگنایا آغاز کرد. این تیم در حال حاضر در مسابقات موتو2 نیز فعال است. روسی همچنین شیفته مسابقات فرمول یک نیز بوده و حتی تصاویر و فیلم هایی از رانندگی و تست خودروهای فرمول یک نیز از او دیده شده است. گرازایانو روسی، پدر والنتینو دراین باره می گوید:

پسرم بسیار بسیار به فرمول یک و تبدیل شدن به یک راننده فرمول یک نزدیک بود. تنها چیز قابل مقایسه با موتوجی پی، فرمول یک بود؛ و هر حرکت دیگری می توانست یک قدم رو به عقب برای او باشد. اما او این کار را نکرد؛ زیرا عشق او به موتوجی پی بسیار بزرگ بود.

برخی رکوردها و عناوین جالب والنتینو روسی

والنتینو روسی در دنیای موتورسواران یک افسانه است و با 9 بار قهرمان فصل شدن که 7 قهرمانی از آن‌ها در کلاس موتوجی پی بوده بهترین و پرافتخارترین موتورسوار حال حاضر در جهان به‌شمار می‌رود.

 او همچنین با 115 قهرمانی پس از 122 قهرمانی آگوستینی که در سال های دور به دست آمده دومین موتورسوار برتر تاریخ در این زمینه شناخته می شود.

 مجموع مسابقاتی که روسی تا پیش از شروع فصل 2019 در آن شرکت داشته به 371 مسابقه می رسد که در 230 مسابقه وی جزو نفرات اول تا سوم بوده است.

 والنتینو با قهرمانی ها و افتخاراتِ بیشماری که در ورزش جهان و ایتالیا به دست آورده، چهار بار به عنوان بهترین ورزشکار این کشور نیز شناخته شده است.

روسی دارای یک رکورد منحصر به فرد دیگر در دنیای موتورسواری بوده و آن هم این است که در سه فصل 2003، 2005 و 2008 توانسته در هر 16 مسابقه فصل به 16 قهرمانی برسد که در نوع خود رکوردی جالب می باشد.

حضور مستمر و پیوسته روسی در گرندپری ها نیز از نکات جالب دوران ورزشی این موتورسوار ایتالیایی بوده است. روسی از سال 2000 و مسابقات جایزه بزرگ آفریقای جنوبی تا سال 2010 و رقابت های لِمان فرانسه، در طول یک دهه هیچ جایزه بزرگی را تحت هیچ شرایطی از دست نداده است.

روسی اولین موتورسوار تاریخ است که در رقابت های کلاس برتر (500 سی سی و موتوجی پی) توانسته به رکورد امتیازی فوق العاده 5000 دست یابد. او این رکورد را در سال 2014 و مسابقات جایزه بزرگ میسانو سن مارینو به دست آورد.

در آخر والنتینو روسی اولین فردی در تاریخ است که در ورزش های موتوری توانسته به رکورد امتیازی 6000 برسد. او این رکورد فوق العاده را در پنجم آگوست سال 2018 و مسابقات برنو جمهوری چک به دست آورد.

امروز شنبه (27 بهمن ماه) تولد یکی از برترین ورزشکاران تاریخ است. ورزشکاری که به گفته خودش تا رمقی در پاها و دستان اوست، به موتورسواری ادامه خواهد داد و شاید بتوانیم در آینده دهمین قهرمانی جهان او را نیز با چشم های خود ببینیم. هرچند که والنتینو در این راه باید با رقیبانی جوان تر و سرحال تری چون مارک مارکز و لورنزو پیکار کند.

روسی خودش دراین باره می گوید:

تا زمانی که در موتوجی پی باقی بمانم برای قهرمانی خواهم جنگید. هر زمان حس کنم دیگر قادر به این کار نیستم در خانه خواهم ماند و در باغچه خودم را سرگرم می کنم.

نظر شما