شناسهٔ خبر: 31208395 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آملی‌لاریجانی: آیا واقعاً مصلحت است که با خواسته‌های قلدرمآبانه غربی‌ها همراهی شود؟

«پالرمو» فعلاً مصلحت نبود

روزنامه جوان

«ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تأیید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعاً آن چیزی است که اروپایی‌ها از ما خواسته‌اند یا امر فراتری همچون FATF را از ما توقع دارند؟»

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین:‌  «ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تأیید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعاً آن چیزی است که اروپایی‌ها از ما خواسته‌اند یا امر فراتری همچون FATF را از ما توقع دارند؟»

به گزارش مهر، آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه دیروز این مجمع با تجلیل از حضور حماسی مردم در راهپیمایی و جشن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، گفت: با حرکت عظیم مردم تلاش‌های فریبکارانه و موذیانه، امریکا و اذنابش در منطقه خنثی شد. وی تلاش برای حل مشکلات مردم را وظیفه مسئولان در نظام اسلامی خواند و گفت: مطلبی که بر ما مسئولان فرض است این است که این ملت شایسته هر نوع تلاشی است؛ مسئولانی که حالا نوبت خدمت آنهاست که با کار جهادی و تلاش، با حضور در صحنه، به فکر حل مشکلات این ملت باشند.
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه ضمن تسلیت شهادت جمعی از پاسداران عزیز وطنمان که در حفظ امنیت مرز‌ها به شهادت رسیده‌اند، تأکید کرد: از مسئولان و مقامات نظامی و انتظامی و امنیتی کشور می‌خواهیم پاسخ دندان‌شکنی به تروریست‌های جنایتکار بدهند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به پیام مهم مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ما امیدواریم این پیام در مجامع مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، تحلیل شود و مخصوصا برای نسل جوان تبیین شود، اگر چه الحمدلله نسل انقلاب ما، فهیم هستند و خودشان به خوبی تحلیل و پیام را دریافت می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به بحث لایحه پالرمو اشاره کرد و افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در عین حال که باید مصالح کشور را رعایت کنیم، به نکاتی که از هر دو طرف مطرح می‌شود توجه بکنیم. باید به موضوع عزت مردم و کشور هم توجه داشته باشیم. آملی لاریجانی افزود: انسان احساس می‌کند اروپایی‌ها با وجود این تعویق و تعلیقی که در انجام کارهایشان تا الان داشته‌اند در جریان اینستکس، نشان دادند چیزی که طلب می‌کنند فراتر از این حرف‌هاست. ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تأیید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعا آن چیزی است که اروپایی‌ها از ما خواسته‌اند یا امر فراتری همچون FATF را از ما توقع دارند؟ وی گفت: جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و نهاد‌های دیگر آیا واقعاً مصلحت است که با این طلب‌های قلدرمآبانه کشور‌های غربی همراهی کنند؟ راهپیمایی عظیم مردم نشان داد مردم برای عزت خودشان بسیار ارزش قائل هستند. ما نباید ارزش‌های انقلاب را فراموش کنیم.

پس از سخنان رئیس‌مجمع‌تشخیص مصلحت نظام، لایحه «پالرمو» در دستور جلسه مجمع قرار گرفت و بدون آنکه نظر نهایی اعضای مجمع در این باره اعلام وصول و رسانه‌ای شود، اتخاذ تصمیم نهایی به هفته آتی موکول شد آن هم در حالی که انبوهی از رسانه‌ها و شخصیت‌های وابسته به یک جریان سیاسی نشانه‌دار طی هفته‌های اخیر ضمن افزایش فشار به اعضای مجمع تلاش کرده‌اند افکار عمومی را نیز به ابزاری برای فشار به حاکمیت جهت پذیرش لوایح چهارگانه FATF تبدیل کنند.

فشار‌های مضاعف رسانه‌ای و روانی به مجمع تشخیص مصلحت از روزی آغاز شد که نمایندگان مجلس بدون چالش آنچنانی و با فراغ بال لوایح مربوط به FATF را تصویب و به اصطلاح ریش و قیچی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کردند. حال بعد از گذشت چندین هفته همچنان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به جمع بندی لازم برای نتیجه‌گیری درباره نخستین لایحه از لوایح چهارگانه نرسیده است و این بدان معناست که ضرب الاجل ساختگی جریان غرب‌زده (۲۷ بهمن ماه) برای تصویب این لایحه، برای مجمع ارزش آنچنانی نداشته و قرار است در هفته آینده نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت با دقت و حساسیت بیشتری اتخاذ شود.

نکته قابل توجه آنکه هفته گذشته در محافل رسانه‌ای و خبری گفته می‌شد برخی وزرای دولت طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری- که رئیس دفتر رئیس‌جمهور اصل آن را تأیید کرده است- خواستار تصویب برخی از این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام شده‌اند، هر چند برخی وزرایی که اسامی آن‌ها به‌عنوان «امضاکننده» ذیل نامه مذکور در فضای مجازی قید شده اظهار کردند اطلاعی از این نامه ندارند! این اقدام با واکنش برخی نمایندگان مجلس مواجه شد و در گفت‌وگو‌های جداگانه گفتند که اگر این نامه صحت داشته باشد، وزرای دولت باید به صورت شفاف به مردم بگویند در صورت تصویب این لایحه، کدام مشکل مردم رفع خواهد شد و مسئولیت تبعات منفی این لایحه به عهده چه‌کسی است.

اما آنچه حساسیت و دقت برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت را به خصوص طی یک هفته اخیر به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش داد، محتوای بیانیه‌ای بود که اروپایی‌ها در قالب اینستکس منتشر کردند و در قالب خواسته‌های گستاخانه از طرف ایرانی خواستند که برای زنده ماندن برجام و اجرایی شدن تعهدات اروپایی (موجود در متن برجام) از ایجاد تنش و دخالت در امور داخلی کشور‌های همسایه دست برداشته و نسبت به تصویب و اجرایی کردن لوایح چهارگانه FATF سرعت بیشتری به خرج دهد!

رویکرد تهاجمی و گستاخانه امروز اروپایی‌ها (که در اینستکس عینیت یافت) گزاره جدیدی نبود و حداقل طی سه سال بعد از تصویب برجام به شکل فزاینده‌ای ادامه داشته است. رویکرد مورد اشاره اروپایی‌ها برخی از اعضای شاخص مجمع تشخیص را مجاب کرده که نسبت به تصویب لوایح مربوط به FATF تغییر رویکرد داده و از خوش‌بینی نسبت به «آینده روشن و درخشان بعد از تصویب این لوایح» دست بردارند و رویه واقع‌نگری را دنبال کنند.
به هر روی هر کدام از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتی تقریباً مشابه با محتویات جلسه روز گذشته این مجمع ارائه کردند و محور بسیاری از موضع‌گیری‌ها زیاده‌خواهی معنادار اروپا درباره تسریع بخشیدن نسبت به تصویب لوایح FATF بود. در همین باره سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت از موکول شدن بررسی الحاق ایران به پالرمو به جلسه آتی خبر داد و گفت: نتیجه‌گیری درباره الحاق ایران به لایحه پالرمو به جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول شد.

وقت نشد که همه اعضا اظهار نظر کنند

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از صبح که جلسه تشکیل شد، بحث‌های مفصلی راجع به پالرمو صورت گرفت و اعضای مجمع در این باره صحبت کردند. به دلیل طولانی شدن جلسه زمان به اتمام رسید و تعدادی از اعضا حدود هشت تا ۹ نفر وقت کافی برای بیان نظرات خود پیدا نکردند.

آقامحمدی با بیان اینکه دولت و مجلس نیز باید در این خصوص نظرات خود را ارائه دهند، خاطرنشان کرد: در جلسه آینده مجمع این بحث مجدد مطرح و جمع‌بندی نهایی انجام می‌گیرد.

۱۱ اسفند جلسه بعدی مجمع تشخیص

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با بیان اینکه رای‌گیری در مورد پالرمو به جلسه آینده موکول شد، گفت: زمانی که جلسه امروز (دیروز) مجمع با حضور اکثریت اعضا، رسمیت پیدا کرد، وارد دستور کار شد و موافقان و مخالفانی که در جلسه قبل ثبت‌نام کرده بودند، نظرات خود را ارائه کردند. وی افزود: با توجه به اینکه تعدادی از افرادی که می‌خواستند اظهار نظر کنند، هنوز باقی مانده‌اند برای همین رای‌گیری شد و نتیجه آن این شد که رای‌گیری در مورد پالرمو به جلسه بعدی موکول شود تا آن‌ها هم بتوانند نظرات خود را ارائه دهند. مصباحی‌مقدم از برگزاری جلسه بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام به دو هفته آینده در تاریخ ۱۱ اسفند خبرداد.

«کفایت مذاکرات» رأی نیاورد

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد جلسه دیروز اظهار داشت: جلسه هیچ مصوبه‌ای نداشت و از آنجا که فرصت برای اظهار نظر اعضا کافی نبود، بررسی دستور جلسه که پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی پالرمو است به جلسه دیگر موکول شد. وی در گفت‌وگو با مهر ادامه داد: تعداد کثیری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قصد صحبت کردن در رابطه با لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو را داشتند که به همه آن‌ها نوبت صحبت کردن نرسید و از آنجا که موضوع اهمیت دارد، «کفایت مذاکرات» رأی نیاورد و مقرر شد جلسه بررسی‌ها تمدید شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه مورد اعتراض دیگر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت یا خیر؟ بیان کرد: رئیس‌جمهور هم مانند سایر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در این دوره در هیچ کدام از جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نداشته است.
توکلی خاطرنشان کرد: از آنجایی که پیوستن ایران به پالرمو مهم است و به معیشت مردم ارتباط دارد به نظرم با پذیرش این لایحه وضع معیشت مردم سخت‌تر می‌شود و من سعی می‌کنم از موافقت با قوانینی که وضع مردم را سخت کند، اجتناب کنم.

پالرمو صنعت دفاعی را تضعیف می‌کند

سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه نسبت به اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران، گفت: اروپایی‌ها زیر سلطه امریکا هستند و هنوز نتوانسته‌اند در قبال وظایف و تعهدات خود در برجام اقدام مفید و ملموسی انجام دهند.

وی افزود: این اظهارات بهانه بی‌ربطی برای اروپایی‌هاست که می‌خواهند با اتکا به آن از تعهدات خود فرار کنند. این مسئله در حالی که اروپا خود را ابرقدرت می‌داند برای آن‌ها موجب شرمساری است که از این روش به عنوان راه گریز و فرار از تعهدات خود استفاده کنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تاثیر لایحه پالرمو بر صنعت دفاعی کشور تصریح کرد: این مسئله در قالب یک سیستم جامع مطرح شده و این لایحه نیز زیرمجموعه این سیستم است. رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار کرد: FATF نهادی برخاسته از اراده هفت کشور اقتصادی دنیا (G ۷) برای کنترل و نظارت بر کشور‌های دیگر طراحی شده و در واقع یک نظام جاسوسی و اطلاعاتی است که اجرای پالرمو گوشه‌ای از تحقق این هدف است. سردار وحیدی افزود: اگر در قالب این نظام و سیستم عمل کنیم قطعا بر صنعت دفاعی ما مؤثر خواهد بود.

مخالفان بیشتر شده‌اند

آیت‌الله محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره جزئیات جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: این جلسه حدود سه ساعت به‌طول انجامید که احساس می‌کنم به دلیل اقدامات اخیر اتحادیه اروپا دیدگاه‌های مخالفان کنوانسیون پالرمو تقویت شده بود. وی افزود: استنباط من این است که رئیس محترم مجمع نیز نظرش نسبت به گذشته تغییر کرده بود. ۹ نفر از اشخاصی که نوبت برای صحبت گرفته بودند، نوبت به آن‌ها نرسید و با رأی اعضا قرار شد در جلسه دیگری این موضوع بررسی شود که نماینده دولت نیز در این رابطه رأی مثبت داد لذا امروز (دیروز) به رای‌گیری نرسیدیم.
محمدی عراقی با بیان اینکه بیشتر کسانی که به بیان دیدگاه خود پرداختند، مخالف تصویب پالرمو بودند، درباره جو حاکم بر مجمع پیرامون این لایحه، خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم با مواضع اخیر اتحادیه اروپا، کفه مخالفان پالرمو تقویت شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضع آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: ایشان پیش از این موافق تصویب پالرمو بودند، اما به نظر من امروز ایشان نظرشان کمی تغییر کرده است.
وی درباره جوسازی‌های صورت گرفته درخصوص به‌طول انجامیدن بررسی پالرمو در مجمع، گفت: به آیت‌الله آملی لاریجانی عرض کردم که این نقطه قوت نظام ماست که نهاد‌های قانونی اختیارات خاص خود را دارند. اینجا جمهوری اسلامی است و مانند امریکا نیست که ترامپ یک‌شبه از یک کنوانسیون خارج شود. جمهوری اسلامی ایران نهاد رهبری، مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و... دارد که هرکدام اختیارات خود را دارند. حال باید منتظر ماند و دید که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به فشار‌های روانی- رسانه‌ای که توسط یک جریان نشانه‌دار در این باره وجود دارد چه تصمیمی خواهد گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما