شناسهٔ خبر: 31208204 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه ولایت سی و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت

قزوین - ایرنا - مراسم سی و پنجمین سالگرد تاسیس روزنامه ولایت شامگاه شنبه با حضور چند تن از مسئولان استانی و تعدادی از چهره های فرهنگی و هنری شهر قزوین برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا این نشریه که ابتدا در قالب هفته نامه و سپس به صورت روزنامه چاپ شد 35 سالگی اش را در کنار اعضای خانواده قدیمی و فعلی خود در تالار اجتماعات شرکت نمایشگاه های بین المللی قزوین جشن گرفت.
ولایت اولین نشریه قزوین پس از انقلاب اسلامی و تنها روزنامه استان قزوین است که به مدیر مسئولی سید عبدالعظیم موسوی منتشر می شود.

***رعایت نکردن اخلاق رسانه ای صدمات زیادی به جامعه می زند
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در مراسم سالگرد تاسیس این روزنامه، رعایت اخلاق رسانه ای را رمز ماندگاری 35 ساله این نشریه در دورانی که شبکه های مجازی به سرعت فضای رسانه ای را در نوردیده اند، عنوان کرد و گفت: در شرایطی که بسیاری از مطبوعات با قدرت ذاتی رسانه ، می توانند بدون رعایت اخلاق و تقوا، یک شبه آبرو و حرمت یک انسان را زیر سوال برده و خدشه دار کنند روزنامه ولایت در تمام این 35 سال با رعایت اخلاق رسانه ای این موضوع را به خوبی رعایت کرده است.
شهریار پرهیزکاری افزود: در شرایط جنگ رسانه ای که غالب و مغلوب دارد، باید شیوه نامه و دستور العمل هم مطابق با موازین دینی و اخلاقی وجود داشته باشد تا رسانه در مسیر تحقق اهداف و منافع جامعه گام بردارد.
وی افزود: متاسفانه گاهی، رعایت نکردن این اخلاق از سوی برخی رسانه ها ، صدمات زیادی هم به جامعه و هم به رسانه زده است.

***هر قدرتی که در جنگ رسانه ای ناکام مانده، شکست خورده است
مدیر مسئول روزنامه ولایت نیز در این مراسم با اشاره به شرایط امروز رسانه های جهانی گفت: امروز این جنگ رسانه ای است که بر سایر جنگ های دیگر سایه انداخته و بر آن تاثیر می گذارد.
سید عبدالعظیم موسوی افزود: در بسیاری از رویدادهای مهم بین المللی همین رسانه بوده است که توانسته بر دو طرف جنگ تاثیر بگذارد و هر قدرتی که در جنگ رسانه ای ناکام مانده است شکست می خورد.
وی با اشاره به برخی تاکتیک های رسانه ای دنیا اضافه کرد: به طور مثال رسانه هایی چون بی بی سی با کمرنگ جلوه دادن راهپیمایی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از یکسو و برجسته کردن خبر درگذشت مادر فردی که در سال های ابتدای انقلاب اسلامی اعدام شده بود در صدد نادیده گرفتن این حرکت بزرگ مردمی و سیاه نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی بودند.
موسوی ادامه داد: در علوم ارتباطات درسی به نام سیاست خبری وجود دارد که 14 تاکتیک خبری از جمله ماساژ خبری و درز اطلاعات را به عنوان روش های ضد اخلاقی معرفی می کند و این روشها امروز در رسانه های جهان به کار رفته و مخاطبان بدون آنکه متوجه شوند تحت تاثیر آنها قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: در جنگ رسانه ای با دشمن ، هر کشوری که در مقابل تهدید رسانه ای مقاومت کند پیروز است چنانکه در کشور ونزوئلا که ضعیف ترین اقتصاد دنیا را دارد با وجود همه تهدیدات و دخالت های آمریکا، مقاومت رسانه ای ونزوئلا، آمریکا را وادار به عقب نشینی کرد.
موسوی افزود: در علوم ارتباطات سه مولفه شامل منبع و مرجع، رسانه و مخاطب شناسی از عوامل مهمی هستند که متاسفانه در ایران به هیچ کدام به درستی عمل نشده و ما آسیب های ناشی از آن را امروز در فضای مجازی مشاهده می کنیم.
وی در ادامه با اشاره به چگونگی تاسیس نشریه ولایت در سال های دهه 60 و حمایت های امام جمعه وقت قزوین آیت الله باریک بین برای تاسیس این نشریه، از تمام کسانی که در این 35 سال برای شروع و ادامه فعالیت این روزنامه تلاش کردند تقدیر کرد.
در پایان این مراسم چند تن از خبرنگاران سابق و فعلی این نشریه خاطراتی از سال های فعالیت در این روزنامه را تعریف کردند.
7388* 6101

نظر شما