«حمایت» گزارش میدهد
دستیابی به سند تحول بنیادین در طرح «بازی و یادگیری»
طرح «بازی و یادگیری» در مدارس ابتدایی شهر تهران روز گذشته آغاز شده و قرار است نه تنها بخشی از نیازهای آموزشی این گروه سنی را برطرف کند بلکه گام موثری در راستای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.
صاحبخبر - توجه به بازیهای حرکتی مهارتی اجرای آزمایشی طرح «بازی و یادگیری» در مدارس ابتدایی شهر تهران در حالی روز گذشته آغاز شد که این طرح از زمان مطرح شدن منتقدانی برای خود داشت. بهعنوان مثال برخی از افراد این موضوع را بیان کردهاند که با وجود کلاسهای درس 40 نفره و مدارس دوشیفته این طرح نمیتواند در تمامی مدرسهها اجرایی شود. آنچه که البته سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در مواجهه با آن گفته است؛ اگر بخواهیم دست روی دست بگذاریم تا روزی که تمام مدارس تک نوبته شوند، همچنین امکانات لازم را داشته باشند، این امر بسیار زمانبر خواهد بود. بنابراین باید در شرایط فعلی کار را شروع کنیم. البته اشاره به این موضوع هم ضرورت دارد که نخستین گام در اجرای طرح «بازی و یادگیری» با تجهیز یکهزار مدرسه کشور به بازیهای مهارتی و آموزشی از دهه فجر امسال آغاز شده است، ضمن اینکه مقرر شده است هم بازیهای حرکتی مهارتی و هم اسباببازیهای آموزشی در این طرح مد نظر قرار بگیرند. نگاه تخصصی به مقطع ابتدایی در کنار این امر برنامهای مذکور از نظر گروه دیگری از کارشناسان آموزشی نگاه تخصصی به مقطع ابتدایی دارد زیرا که این افراد معتقدند تنوع بخشی به محیط های آموزشی و منابع یادگیری میتواند گام موثری در موفقیت نسل آینده باشد. علاوه براین به عقیده رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش طرح بازی و یادگیری بخشی از اجرای سند تحول در مدارس است و در این طرح، بازی روشی برای یادگیری پایدار دانشآموزان خواهد بود. نگرانی از بابت تامین اعتبارات نگرانی از بابت تامین اعتبارات مورد نیاز نیز موضوعی است که برخی از منتقدان در زمان عنوان شدن طرح مذکور به آن اشاره کردهاند، با این وجود اما وزیر آموزش و پرورش تاکید دارد که موفقیت این طرح درگرو امکانات و اعتبارات نیست، بلکه موفقیت آن درگرو باور مجریان این طرح است که باید با تمام وجود این پروژه را باور کنند، علاوه براین طرح مورد نظر باید کاملاً بهصورت اختیاری و با درخواست مدیر مدرسه اجرا شود. بطحایی این را هم گفته است که کلاس بازی باید در مکانی باشد که والدین بتوانند از پشت شیشه بازی فرزندان خودشان را مشاهده کنند. کم کردن استرس دانشآموزان از سوی دیگر باید گفت؛ کم کردن استرس دانشآموزان در مدارس هم گزینه دیگری است که موافقان این طرح به آن اشاره دارند، ضمن اینکه معتقدند این طرح تاثیر به سزایی در تغییر رویه ۱۰۰ ساله آموزش پرورش خواهد داشت. موضوعی که رییس آموزش و پرورش استان تهران نیز از آن سخن گفته است. البته باید گفت موفقیت این امر در کنار سایر موارد عنوان شده نیازمند این است که مسئولا مستقیم این طرح باید با تمام انرژی برای اجرایی شدن آن تلاش کنند، بحثی که بطحایی نیز بر آن تاکید دارد. در کنار این موارد اما مهرزاد حمیدی، معاون تربیتبدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش به این نکته اشاره دارد که از این طریق باید تلاش کنیم از طریق مدلسازی عروسکی، فرهنگ بومی خودمان را در جامعه نشر دهیم، زیرا که همواره هدف از بازی سرگرمی نیست، بلکه قصد اصلی از انجام بازی، یادگیری و یکی از شادترین روشهای یادگیری است. بنابراین در کنار استفاده از اسباببازیها میتوان با توجه به نوع مهارت موردنظر، آموزههای مربوطه را به شکل عملی به دانشآموزان آموزش داد. آنچه که شاید یکی از روشهای مناسب برای فاصله گرفتن این گروه سنی از دنیای مجازی باشد که گوشیهای تلفن همراه و تبلتها برای آنها فراهم آوردهاند. به اعتقاد حمیدی نیز امروزه شاهد هستیم با مدلسازی یک اسباببازی، فرهنگ غربی در کشور ترویج میشود لذا در ارائه اسباببازی باید تنوع داشته باشیم تا زمینه خلاقیت بچهها نیز فراهم شود. از سوی دیگر معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، مشارکتی بودن، استفاده از اسباببازی های ایرانی و رعایت اصول اقتصاد مقاومتی را از دیگر مشخصههای طرح «بازی و یادگیری» میداند و بیان کرده است که در سند تحول به طور خاص به داشتن نگاه تخصصی به آموزش ابتدایی تاکید شده است. این نگاه تخصصی به آن معناست که به اقتضائات دوران کودکی توجه شود و کودکان از طریق بازی و فعالیت به یادگیری پایدار برسند. طرحی که اکنون باید منتظر ماند و دید آیا به واقع میتواند موجب دستیابی مسئولان در این حوزه به اهداف تعریف شده و تحقق آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، شود یا در اجرایی سراسری با مشکلات جدیدی مواجه خواهد شد.∎
نظر شما