شناسهٔ خبر: 31208022 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

گزارش «حمایت» از افزایش دوباره قیمت خودرو با وجود آزادسازی قیمت ها

خودروسازان پاسخگو باشند

اگرچه قرار بود با آزادسازی قیمت خودرو، عرضه از سوی خودروسازان افزایش پیدا کند، اما بررسی ها نشان می دهد نه تنها قول آنها در دو ماه گذشته محقق نشده، بلکه همچنان خودروهای پیش فروش شده شهریور ماه به بعد نیز تحویل داده نشده و این مساله باعث افزایش مجدد قیمت خودرو در حاشیه بازار شده است. در روزهای گذشته خبرها از افزایش 13 تا 20 میلیون تومانی قیمت برخی خودروها حکایت دارد تا جایی که قیمت پراید به 45 میلیون تومان رسیده است. کارشناسان با اشاره به لزوم عرضه به موقع و متناسب با نیاز بازار از سوی خودروسازان، توصیه می کنند که این مساله به صورت جدی از سوی دستگاه های نظارتی دنبال شود. پیش از این خودروسازان «حاشیه بازار» را دلیل ناهمخوانی عرضه و تقاضا در بازار اعلام می کردند و معتقد بودند که این مساله منجر به افزایش تقاضای سفته بازانه برای خودرو شده است و با رسیدن قیمت های کارخانه به حاشیه بازار این مشکلات برطرف می شود. حال با توجه به آزادسازی قیمت خودرو، نوبت به خودروسازان است تا توضیحات روشنی به دستگاه های نظارتی در خصوص گرانی های مجدد و علت تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی اعلام کنند.

صاحب‌خبر - افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو، رکود در معاملات را به همراه داشته است. به اعتقاد فعالان بازار، افزایش قابل توجه قیمتها باعث رکود شده و اکثر خریداران خودرو با توجه به قیمت‌ها دست از خرید کشیده و منتظر ثبات بازار هستند. فروشندگان خودرو می گویند خودروسازان با وجود اینکه به هدف خود که آزادسازی قیمت ها بود دست پیدا کرده اند اما عرضه ای نداشتند. در حال حاضر هیچ خودرویی وارد بازار نمی شود و حتی کسانی که خودرو پیش خریده کرده اند هم با وعده تحویل محصولات خود آن هم در ماه های آینده روبه رو هستند. در این شرایط این سوال پیش می آید که اگر خودروسازان امکان عرضه خودرو به بازار را ندارند پس دلیل ثبت نام های مجدد در هفته های اخیر چیست؟ حمایت های بی نتیجه از خودروسازان رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از آزادسازی قیمت خودرو وعده داد که با افزایش رسمی قیمت ها، خودروسازان تولید خود را سرعت بخشیده و کنترل بازار را به دست می‌گیرند و اگر هم قرار است سودی از افزایش قیمت خودرو به جیب کسی برود، آن افراد دلالان نباشند و خودروسازان از این افزایش قیمت منتفع شوند. علاوه بر این حمایت ها، ارائه تسهیلات 4 هزار میلیارد تومانی نیز از دیگر اقداماتی بود که با هدف حمایت از خودروسازان و ساماندهی بازار خودرو در چند هفته گذشته صورت گرفته است و شواهد حاکی از این است که نتیجه بخش نبوده است. این حمایت‌ها، فقط به سود خودروسازان و البته دلالان تمام شده و بازار خودرو همچنان آشفته است و قیمت‌های عجیب و غریب آن، بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی و خریداران خودرو را متعجب کرده است. به این معنا که در روزهای گذشته و البته مطابق با طبیعت هر ساله که قیمت خودرو در هفته‌های منتهی به پایان سال رو به افزایش می‌گذارد و افزایش تقاضا، بالا رفتن قیمت را رقم می‌زند، این روزها نیز قیمت خودرو سیر صعودی به خود گرفته است. حاشیه قیمت چند 10 میلیون تومانی خودروها در بازار هم اکنون و بر اساس گزارش خبرگزاری ها، هر دستگاه سمند ال ایکس در نمایندگی خودروسازان ۴۳ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان و در بازار ۷۲ میلیون تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵SLX در نمایندگی ۴۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان و در بازار ۷۵ میلیون تومان، هر دستگاه پژو پارس اتوماتیک در نمایندگی ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۰۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک در نمایندگی ۸۵ میلیون تومان و در بازار ۱۱۷ میلیون تومان است. همچنین قیمت هر دستگاه دانگ فنگ رینگ آلومنیومی در نمایندگی ۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار ۱۰۰ میلیون تومان، سوزوکی ویتارا اتوماتیک در نمایندگی ۲۵۱ میلیون تومان و در بازار ۳۱۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX در نمایندگی ۴۲ میلیون و ۸۲۹ هزار تومان و در بازار ۶۹ میلیون تومان، پیکاب دوکابین فوتون در نمایندگی ۱۶۳ میلیون تومان و در بازار ۲۱۵ میلیون تومان است. هر دستگاه پژو پارس ال ایکس در بازار ۹۹ میلیون تومان و هر دستگاه رنو کپچر در بازار ۳۰۰ میلیون تومان است در حالیکه این دو خودرو در نمایندگی ها عرضه نمی‌شوند، همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ دو در نمایندگی ۴۷ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان و در بازار ۷۱ میلیون تومان است. هر دستگاه پژو پارس در نمایندگی ۵۳ میلیون تومان و در بازار ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ دوگانه سوز در نمایندگی ۴۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و در بازار ۷۲ میلیون تومان، رنو تندرپیکاب در نمایندگی ۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در بازار ۸۷ میلیون تومان است. همچنین سمند سورن و وسمند سورن توربو نیز دیگر در نمایندگی ها عرضه نمی شود ولی قیمت آنها به ترتیب در بازار ۸۵ میلیون و ۹۵ میلیون تومان است. قیمت هر دستگاه دنا پلاس در بازار ۱۲۰ میلیون تومان است که در نمایندگی عرضه نمی شود؛ ضمن اینکه هر دستگاه دنا پلاس توربو نیز در بازار ۱۳۴ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین هر دستگاه قیمت پراید ۱۳۱ ای ایکس در نمایندگی ۳۳ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان و در بازار ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید۱۵۱ اس ال در نمایندگی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ ای ایکس در نمایندگی ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تیبا اس ال در نمایندگی ۳۹ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان و در بازار ۴۶ میلیون تومان است، ضمن اینکه ساینا دنده‌ای با توقف فروش مواجه شده که در بازار قیمت آن به ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت هر دستگاه کوئیک در نمایندگی ۶۹ میلیون تومان و در بازار ۷۴ میلیون تومان و ساینا اتومات نیز در نمایندگی ۶۳ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان و در بازار ۶۴ میلیون تومان است.

نظر شما