شناسهٔ خبر: 31207994 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در آستانه سفر ولیعهد سعودی

پاکستان یکپارچه علیه بن سلمان ارتش مسئول تأمین امنیت شد

در پی اعلام سفر قریب‌الوقوع ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد، خشم و اعتراض سراسر پاکستان را فرا گرفت و دولت این کشور نیز برای حفظ جان «محمد بن سلمان»، قصد دارد از ارتش کمک بگیرد.

صاحب‌خبر -

مردم و جریان‌های سیاسی پاکستان با شنیدن خبر سفر قریب‌الوقوع ولیعهد رژیم آل‌سعود به کشورشان، به شدت خشمگین شدند و تظاهرات خود را علیه این سفر، از جمعه گذشته آغاز کردند. در شهر اسلام‌آباد، معترضان جنایات آل‌سعود علیه ملت‌های مسلمان را محکوم کردند. قرار است بن سلمان امروز وارد اسلام‌آباد شود. معترضان همچنین، همدستی ریاض و دیگر سران عرب با آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورهای اسلامی را به شدت محکوم کرده و علیه حاکمان آل‌سعود شعار سر دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، مردم پاکستان دخالت دولت‌های عربی در امور داخلی پاکستان را علت مشکلات این کشور دانسته و تأکید کردند، عربستان سعی دارد پاکستان را وارد بحران‌های منطقه‌ای از جمله جنگ یمن بکند.
تمهیدات امنیتی کم سابقه
از سوی دیگر، منابع رسمی پاکستان خبر دادند، طی سفر بن سلمان، ساکنان پایتخت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. برای تامین امنیت و رفاه بن سلمان و کاروان 102 نفره همراه وی، تردد ساکنان شهرهای اسلام‌آباد و راولپندی محدود شده و سرویس تلفن همراه نیز قطع می‌شود و حتی مسیرهای ارتباطی میان پایتخت و شهر راولپندی، جایی که قرار است هواپیمای حامل شاهزاده‌های سعودی فرود بیاید، بسته خواهد شد. در داخل شهر اسلام‌آباد هم تمامی مسیر‌های منتهی به منطقه قرمز بسته شده و قرار است 1000 ایست بازرسی ویژه در مناطق مختلف این شهر دایر شود.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، دولت پاکستان به خاطر سفر بن سلمان همچنین، قانون منع برگزاری تجمعات و محدودیت رفت و آمد در شهر‌های اسلام‌آباد و راولپندی را به اجرا در آورده است. این شرایط ویژه از ۲۶ بهمن اعمال شده و تا دوم اسفند ادامه خواهد یافت. علاوه‌بر موارد فوق، برگزاری هرگونه نشست سیاسی و یا مذهبی در دو شهر راولپندی و اسلام‌آباد ممنوع اعلام شده است.
این در حالی است که چهره‌های سیاسی از اسراف و ریخت و پاش دولت عمران‌خان برای استقبال از یک مهمان خارجی، به شدت انتقاد کرده‌اند. منتقدان اعلام کردند که شعارهای دولت برای صرفه‌جویی اقتصادی، کجا رفت و چرا برای ولیعهد عربستان، به این شعارها عمل نمی‌شود. جریان‌های سیاسی مخالف همچنین اعلام کرده‌اند که «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان، باید درباره اهداف سفر بن سلمان ، به مجلس ملی توضیح دهد. روزنامه «امت» در این خصوص نوشت: دولت پاکستان علاوه‌بر بن سلمان، میزبان 1100 نفر از همراهان و خدمه وی هم خواهد بود.
دولت علاوه‌بر بکار‌گیری ارتش، بیش از 2000 نیروی امنیتی را نیز به کار می‌گیرد. ورود 130 محافظ سلطنتی از ریاض به اسلام‌آباد و رزرو هشت هتل مجلل، از جمله تدابیر اتخاذ شده برای تامین امنیت و رفاه ولیعهد سعودی در سفر به پاکستان است.
از سوی دیگر، از امروز قرار است خطوط مخابراتی و اینترنتی برخی از مناطق اسلام‌آباد و راولپندی قطع شود.
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی
در آستانه سفر بن سلمان به پاکستان، «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه این کشور، که برای حضور در «کنفرانس امنیتی مونیخ» به آلمان رفته بود، از آمادگی کشورش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سخن گفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، قریشی به رادیو «صدای اسرائیل» گفت، عادی‌سازی روابط کشورش با تل‌آویو، منوط به حل مسئله فلسطین بوده و او امیدوار است که طرح صلح آمریکا (معامله قرن)، در حل مسئله فلسطین سهیم باشد. معامله قرن طرحی است که حقوق آوارگان فلسطینی را نادیده گرفته و قرار نیست طبق آن قدس شرقی پایتخت فلسطین باشد. آمریکا قصد دارد در ماه آوریل طرح معامله قرن را به طرف‌های فلسطینی و صهیونیستی ارائه
 کند.

برچسب‌ها:

نظر شما