شناسهٔ خبر: 31207385 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

 تاثير مشاركت مردمي در توسعه برنامه آموزشي دانشگاه‎هاي كشور

Effect Public Participation in progress Program Educational Universities country

منصور يحيوي

Yahyavi.ir@gmail.com

امروزه، در بسياري از كشورها مشارکت مردمي شرط موفقيت رهيافت کلان اقتصادي، اجتماعي و توسعه در هر زمينه بشمار مي‌رود. نتايج مطالعات نشان مي‌دهد، توسعه فرهنگ مسئوليت‌پذيري و مشارکت‌پذيري مي‌تواند همه اعضاي جامعه را در سطوح مختلف فکري، عاطفي، رفتاري و مالي تحت پوشش قرار دهد. به نظر مي‌رسد علت اين امر گستردگي و تنوع زمينه‌هاي مشارکت مردمي است. با اين وجود براي توسعه و تجهيز مراكز كارگاهي و آزمايشگاهي و فضاي آموزشي دانشگاه‌هاي كشور نياز بيشتر به مشاركت مردمي احساس مي‌شود. چراكه به نظر مسئولين با بودجه تعريف‌شده سال جاري احتمال تحقق اين امر براي دانشگاه‌ها بسيار كم است.

ازآنجا كه مشارکت کنش هدف‌دار، ارادي، اختياري و ارزشي بين کنشگر و زمينه اجتماعي و محيطي او به‌منظور نيل به هدف معين و مشترک است. برنامه‌هاي صداوسيما با رويكرد پوشش حداكثري تاثير گذاري بيشتري نسبت به ساير رسانه‌ها در تحقق اين امر را دارد. به‌عنوان نمونه، پخش برخي برنامه‌هاي به‌عنوان، اهميت مشارکت، تاريخچ? مشارکت‌هاي مردمي، نقش مشارکت‌هاي مردمي و توسعه ، سهم مشارکت‌هاي مردمي در سازمان‌هاي را مي‌توان نام برد. البته در اين موارد برنامه‌هاي بسياري توسط وزارت علوم توليد و پخش‌شده است. اما بهتر است با به‌کارگيري گروه‌هاي متنوع اجتماعي در توليد اين برنامه‌ها بخصوص انعكاس اخبار نتيجه مشارکت‌هاي مردمي، تهيه و ساخت مستندهاي در زمينه آموزشي و پژوهشي كه در اثر مشاركت مردم به بهره‌برداري رسيده‎اند، نقش اين‌گونه کمک‌ها را در توسعه و ساخت پروژه‌هاي دانشگاهي بيشتر آشكار نمايد.

با نگاهي به تاريخ مي‌توان گفت: ريشه‌هاي اين‌گونه همياري‌ها به دشواري‌هاي زندگي در طبيعت متنوع سرزمين ما مربوط مي‌شود. کمبود آب، تابستانه‌اي داغ کوير و بخش جنوبي کشور، زمستان‌هاي سخت مناطق کوهستاني، طوفان‌هاي ويرانگر، سيل، زلزله ازجمله عواملي بودند که مردم اين سرزمين کهن را به تعاون و دستگيري يکديگر ترغيب کرده و درگذر زمان موجب تحکيم اين مساعدت دائمي گرديده است.

يافته ها نشان مي دهد که بيشترين ميانگين در بين متغيرها مربوط به فرهنگ‌سازي و سپس به ترتيب مربوط به نقش آموزش، اطلاع‌رساني و مشارکت اجتماعي است و بين نقش‌هاي آن همبستگي مثبت و معناداري وجود دارد. بر اين اساس در نظام مشارکت مردم جايگاه ويژه‌اي دارد. نگرش به وجود آمده درمجموع بر اساس تحليل و ارزيابي صورت گرفته از برنامه‌هاي سوم و چهارم توسعه نويددهنده ابعاد فکري گسترده‌تري در تعامل با مردم و مشارکت آنان در عرصه‌هاي مختلف فعاليت‌هاي است. البته در اين باره وزارت علوم با عملياتي كردن برنامه جذب نخبگان خارج از كشور نقش به سزاي داشته است.

بخش آموزشي كشور مي‌تواند از ظرفيت‌هاي به وجود آمده مشاركت‎هاي مردمي در زمينه‎هاي فكري، مشاوره‎اي و هم‌چنين مالي جهت پيشبرد اهداف آموزشي و تربيت دانشجويان بهره‌برداري كند. بر اين اساس وزارت علوم در تدوين استراتژي برنامه‌هاي آموزشي خود لازم است، توجه به توسعه‌دهنده شبکه ارتباطي و حمايتي مردمي جهت انجام کارهاي آموزشي و پژوهشي اثربخش را بيشتر مدنظر قرار دهد. به‌طور مثال در تجهيز مراكز كارگاهي و آزمايشگاهي و خريد تجهيزاتي كه به بودجه بيشتري نياز دارد مي‌تواند آنرا با مشاركت مردمي تأمين كند. يا در زمينه گسترش فضاهاي آموزشي و پژوهشي خود مشاركت مردمي را همواره عامل اصلي قرار دهد.

نظر شما