شناسهٔ خبر: 31207205 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

گفت و گوي آفرينش با مدير کل شرکت مخابرات کردستان؛

توسعه شبکه ديتا ؛اولويت مخابراتي کردستان

صاحب‌خبر -

سرمايه‌گذاري در شرکت مخابرات استان کردستان طي چند سال اخير يکي از دلايل رشد و توسعه همه جانبه مخابرات استان و جلب رضايت مردم از مخابرات بوده است.

با توجه به ماهيت ذاتي ارائه خدمات مخابراتي به مردم در حوزه زيرساختهاي مخابراتي چه فعاليت هايي انجام گرديده است؟

به منظورتوسعه شبکه کابل و فيبر نوري، طراحي و اجراي شبکه کابل در نقاط فاقد شبکه، نوسازي و بهسازي شبکه موجود، تقويت کافوها و اجراي طرح آبونه در نقاط مورد نياز، تبديل کافوهاي مسي به نوري در استان انجام شده است، بطوريکه در حال حاضر حدود 4600 کيلومتر فيبر نوري در زيرساخت ارتباطي منطقه مورد بهره‎برداري قرار گرفته است.

از سال 1395 ارائه سرويس جديد FTTB/H (اين سرويس که يکي از پيشرفته ترين تکنولوژي‏هاي ارتباطي دنياست به معني «فيبرنوري تا ساختمان/خانه » ميباشد و به تکنولوژي جديدي اطلاق ميشود که به جاي استفاده از کابل مسي از فيبر نوري براي انتقال اطلاعات تا ساختمان و يا محل مشتري بهره ميبرد و ميتوان سرويس‌هاي گوناگوني از جمله تلفن، اينترنت، سرويس‎هاي چند رسانه‌اي و ديگر سرويس‎هاي بر بستر ديتا را با سرعت و کيفيتي بسيار بالاتر از کابل مسي در اختيار مشترکين قرار داد) در منطقه کردستان آغاز شده و تا کنون ظرفيت‌سازي حدود 30000 شماره انجام شده و از اين ظرفيت ايجاد شده 11000 پورت آماده واگذاري است و شهروندان در شهرها و برخي نقاط روستايي ميتوانند از ارتباطي با کيفيت در بستر فيبر بهره‌مند باشند.

در سال 1394 شبکه پرظرفيت انتقال استان به بهرهب‌داري رسيد و امکان افزايش ظرفيت شبکه انتقال استان تا 54 برابر فراهم گرديد.در حال حاضر با نصب و راه‎اندازي 30 لينک CWDM و همچنين سيستم IBAS در بيش از 80 نقطه در سطح استان پهناي باند از 155 مگ (STM1) به 1 گيگ افزايش يافته و در حد توان نيازهاي اپراتورها و اينترنت روستايي پوشش داده شده است.

نحوه استفاده از تکنولوژيهاي روز در حوزه تلفن ثابت در مخابرات منطقه کردستان به چه صورت بوده است ؟

به منظور توسعه سوئيچ و شبکه دسترسي، سهولت استفاده مشتريان امکان ارائه سرويس صوت و داده بر بسترسيم مسي و کابل فيبرنوري در استان فراهم شده و با تکنولوژيهاي جديد به روز ميشوند.بطوريکه براي نخستين بار در کشور ، استان کردستان در زمينه بهره‎برداري و استفاده از سرويس‎هاي سافت سوئيچ برند داخلي پيشتاز بوده و با تکيه بر توان تخصصي پرسنل فني استان، زيرساخت لازم براي دسترسي به سوئيچ ارزان ، متناسب با تکنولوژي روز را فراهم آورده است. با استفاده از سافت سوئيچ امکان استفاده مشتريان حتي در روستاها نيز از بستر فيبر نوري فراهم شده و سرويس‎هاي SIP Phone و FTTH بر بستر فيبر ارائه مي‎گردد.

با توجه به نيازهاي رو به رشد مردم در حوزه اينترنت، مخابرات منطقه کردستان چگونه توانسته است امکانات خود را با نيازهاي جامعه تطبيق دهد؟

توسعه شبکه ديتا نيز همواره از اولويتهاي مخابرات منطقه کردستان بوده و به جهت ارتقاي کيفيت و سهولت دسترسي به اينترنت خانگي در سطح استان اقدامات موثري صورت گرفته است که ميتوان به ارتقاي پهناي باند uplink اينترنت استان از 1.5G به10G (بيش از 7 برابر)، استفاده از سامانه‏هاي مکانيزه براي تنظيم پروفايل مشترکين و بهره‎وري حداکثري از امکانات شبکه کابل موجود، متمرکز نمودن سامانه‎هاي AAA و CRM ، ارتقاي سامانه BRAS استان با بيش از سه برابر ظرفيت قبلي ودارا بودن گزينه‎هاي لازم براي امکان تفکيک ترافيک شبکه ملي از اينترنت بين‎الملل، اجراي سامانه يکپارچه‎سازي کليه تجهيزات شبکه ديتا و امکان مونيتورينگ يکپارچه به منظور کنترل کارکرد و کيفيت شبکه تحت عنوان پروژه IP OSS ، بهره‎برداري از پروژه QOE با نصب و راه اندازي تعداد 16 پراب در کليه مراکز اصلي استان و اندازه‎گيري 24 ساعته کليه شاخص‎هاي کيفي شبکه و ارسال اطلاعات به مرکز ناک مخابرات ايران اشاره نمود.

اقدامات مخابرات استان در زمينه توسعه تکنولوژيهاي جديد همراه اول چه بوده است؟

در حوزه ارتباطات سيار، 475 سايت BTS در منطقه کردستان نصب و راه‎اندازي شده که در بسياري از آنها علاوه بر تکنولوژي 2G، تکنولوژيهاي 3G و 4G نيز که از جديدترين نسل تکنولوژي‌هاي مخابراتي دنيا مي‎باشند استفاده شده است. در حال حاضر 339 تکنولوژي 3G و 353 تکنولوژي 4G در مناطق شهري و روستايي استان وجود دارد.بيش از 1700000 مشترک دائمي و اعتباري همراه اول در استان مشغول بکار بوده و ضريب نفوذ تلفن همراه در استان را به 105 درصد رسانده است.

نظر به سياست محروم زدايي در مناطق محروم به ويژه مناطق روستايي درزمينه توسعه ارتباطات روستايي، مخابرات منطقه کردستان چه اقداماتي انجام داده است؟

از 1677 روستاي داراي سکنه استان کردستان طبق آخرين سرشماري سال 95 ، تعداد 1601 روستا داراي ارتباط است و بيش از 17000 مشترک در 467 روستا امکان استفاده از سرويس اينترنت پرسرعت مخابرات را دارند.در بيش از 42 روستاي اقماري که از کيفيت پايين سرويس ارتباطي خود گله‎مند بودند، امکان بهره‎برداري از سرويس صوت و ديتا بر بستر فيبر فراهم شده و هم اکنون سرويس‌هاي ارتباطي با کيفيتي مناسب در اختيار مشتريان قرار گرفته است.در حوزه ارتباطات سيار نيز 217 سايت پوشش روستايي و جاده‌اي را ميسر کرده بطوريکه در حال حاضر بيش از 930 روستا داراي پوشش همراه اول مي‌باشند.

با توجه به منويات مقام معظم رهبري و سياست راهبردي اقتصاد مقاومتي و نظربه ماهيت مبتني بر تکنولوژي فعاليت‌هاي مخابراتي، مخابرات منطقه کردستان در راستاي عملياتي نمودن اين سياست کلي چه اقداماتي انجام داده است؟

در راستاي استفاده بهينه از منابع موجود با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و کاهش هزينه‎ها ،اقدامات ابتکاري در حوزه مديريت سيستم‎هاي مخابراتي مخابرات منطقه کردستان به انجام رسيده که کليات اجراي طرح‎ها به شرح بندهاي زير مي‎باشد :

نصب و راه اندازي سامانه Softswitch با برند ايراني

براي نخستين بار در کشور استان کردستان در زمينه بهره‎برداري و استفاده از سرويس‎هاي سافت سوئيچ برند داخلي پيشتاز بوده و با تکيه بر توان تخصصي پرسنل فني استان، زيرساخت لازم براي دسترسي به سوئيچ ارزان، متناسب با تکنولوژي روز را فراهم آورده است. سه طرح Softswitch در استان اجرا شده در حالي که تعدادي از استانها هنوز فاقد اين امکان هستند و بستر لازم براي سرويس FTTHو نيز امکان تفکيک ترافيک روستا و مراکز شهري بر روي کافوها جهت سهولت در نگهداري ايجاد شده است.

استفاده از Dslamهاي کم ظرفيت براي اولين بار

استفاده از Dslamهاي کم ظرفيت براي اولين تجربه در کشور در اشل ميان ظرفيت که ميتوان به جايگزيني مرکز 1500 شماره اي شهر موچش اشاره کرد که راهکاري بسيار ارزان قيمت براي جايگزيني مراکز تا سقف2K بوده و امکان مونيتورينگ از طريق سامانه OSS را نيز دارد. سوئيچهاي تلفن ثابت ديجيترون به دليل مشکلات فني غير قابل حل همواره مورد اعتراض مشترکين مربوطه بوده و هزينه‎هاي سنگيني را بابت تعمير و نگهداري کارت‎ها به مخابرات مناطق تحميل ميکند .

اقدام انجام شده در استان ، جايگزيني سوئيچ يکي از مراکز با Dslam5616 هواوي بوده که به دليل نوع اجرا و ترکيب‎بندي و همچنين قيمت بسيار پايين تمام شده يک نوآوري به حساب مي‎آيد .اين طرح با کاهش هزينه سخت افزار بيش از 600 ميليون تومان به کمتر از 8درصد مقدار يعني 40 ميليون تومان در يک مرکز 1500 شماره‎اي از لحاظ اقتصادي داراي ارزش افزوده بالا بوده و ميتواند به عنوان يک راهکار بسيار عالي در جايگزيني تجهيزات تلفن ثابت مشکل دار تا سقف مراکز 2000 شماره‎اي براي مخابرات مناطق مورد استفاده قرار گيرد.تجهيز مذکور قبلاً در مراکز کم ظرفيت استان تا سقف 2K دستگاه بارها استفاده شده اما استفاده آن در سطح يک مرکز با ظرفيت متوسط به عنوان يک اقدام جسورانه و ابتکاري مطرح مي‎باشد که در نتيجه ضمن احتراز از تحميل هزينه‎هاي سنگين خريد سوئيچ پرظرفيت به شرکت ، رضايتمندي شهروندان را نيز تامين نموده است.

نصب و راه‎اندازي سوئيچ کيمايل

عدم نياز به حضور کارشناسان شرکت سازنده در راه اندازي 85 عدد کافو و استفاده از ظرفيت آنها براي شبکه دسترسي ، ارائه انواع سرويس‎هاي ديتا و راه‎اندازي و نگهداري سرويس‎هاي ADSL - VDSL – G.SHDSL – MPLS و .... ، خروج از ساختار و چهار چوب غير اقتصادي Combo در ترکيب بندي کافوها و صرفه جويي قابل ملاحظه در هزينه‎ها و نيز مشارکت در توليد کافوهاي 1000 کيمايل براي استان و تلاش براي حذف آيتم پرهزينه کابل و کانکتور در توسعه کيمايل از جمله اقدامات انجام شده مي‎باشد.

يکي از مصاديق اين اقدام بهبود ارتباط تلفن شهري حسن‎آباد ياسوکند است که به دليل مشکلات فني غير قابل حل سوئيچ ديجيترون مورد اعتراض ساکنين بوده و نامه‎هاي متعددي از طريق نماينده محترم شهرستان بيجار در مجلس شوري اسلامي ، استانداري و سازمان تنظيم مقررات در اين مورد به درگاه‎هاي مختلف مخابرات ايران و مخابرات منطقه ارسال شده بود. در اين رابطه در مقاطع مختلف ، مکاتبات متعددي از حدود 3 سال پيش با هدف اخذ اعتبار لازم براي تعويض سوئيچ مرکز مذکور و همچنين شهر بيجار به مخابرات ايران انجام اما اقدامات جهت تامين سوئيچ جايگزين ، به دليل مشکلات مالي و قراردادي بصورت ناتمام ماند لذا همکاران حوزه سيستم‎هاي مخابراتي منطقه کردستان با يک طرح ابتکاري از محل جابجايي تجهيزات و انجام تغييرات در سوئيچ‎هاي استان، سخت افزار لازم براي اين منظور را تهيه و در اوايل مهرماه سال‎جاري ، برگردان سوئيچ انجام و هم اکنون مورد بهره‎برداري قرار گرفته است. ارزش ريالي تجهيزات نصب شده در اين مرکز بالغ بر 700 ميليون تومان بوده که تامين آنها در شرايط دشوار اقتصادي جاري که ضرورت اتکاء بر دستورالعمل اقتصاد مقاومتي بيش از هر دوره ديگري نمايان است با استفاده از منابع داخلي و بدون حتي يک ريال هزينه مازاد انجام گرفته است .

نظر شما