شناسهٔ خبر: 31207156 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

بررسی بودجه ۹۸|خدابخشی: افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها کافی نیست

نماینده الیگودرز در مجلس در مخالفت با کلیات بودجه۹۸ گفت: افزایش ۲۰ درصد حقوق و دستمزدها کافی نیست.

صاحب‌خبر -

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری خبرگزاری تسنیم، محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در خانه ملت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و بررسی کلیات بودجه سال1398 کل کشور، در مخالفت با کلیات این لایحه اظهار داشت: عدم انطباق با احکام برنامه ششم توسعه، عدم مدیریت مناسب منابع ارزی، عدم استفاده مناسب از فرصت های ایجاد شده ناشی از شرایط تحریم، عدم توجه کافی به واقعیت های اقتصادی موجود در جامعه، عدم توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور در خصوص حذف تبصره ها و یا احکام فاقد عملکرد در بودجه سنوات گذشته، کم توجهی به وزارت آموزش و پرورش و انفعال این وزارتخانه از ایرادات لایحه بودجه سال98 است.

کلیات لایحه بودجه سال 98 در مجلس تصویب شد

بررسی بودجه 98|حسن نژاد: با واقعی کردن قیمت بنزین حقوق ها 3 برابر می شود

بررسی بودجه 98|تابش: بودجه سال 98 در شرایط سختی تنظیم شده است

وی افزود: حقوق و دستمزد کارکنان دستگاه اجرایی باید متناسب با تورم افزایش داشته باشد نه اینکه افزایش 20 درصدی داشته باشد. افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزدها کافی نیست. در حوزه متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با شاغلین، اعتباراتی که در بودجه 98 پیشنهاد شده کافی نیست. 

نماینده الیگودرز با اشاره به عدم مدیریت مناسب ارز افزود: از مجموع حدود 21 میلیارد دلار سهم دولت از منابع ارزی، 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص یافته است. تجربه نشان می دهد به دلیل عدم نظارت بر زنجیره واردات، واردات و توزیع کالاهایی که ارز 4200 تومانی دریافت کردند، اهداف تخصیص ارز 4200 تومانی تحقق پیدا نمی کند.

خدابخشی با بیان اینکه نرخ رشد تورم کالاهای اساسی وارداتی در آذر 97 نسبت به اسفند 96، 42 درصد بوده است، گفت: در صورتی که شاخص قیمت مصرف کننده که دربردارنده همه کالاها و خدمات است، حدودا 38 درصد رشد کرده و این نشان دهنده عدم تحقق کامل اهداف تخصیص ارز ترجیحی است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود رویکرد ارزی موجود اصلاح شود، به صورتی که هم فساد و هم رانت برداشته شود و کالاهای اساسی هم با قیمت مناسب به دست مردم برسد و از مصرف کنندگان حمایت نیز کافی انجام گیرد. در روش فعلی، هم فساد است و هم رانت و هم اینکه مصرف کننده حمایت نمی شود. 

نماینده مردم الیگودرز در خانه ملت ادامه داد: در مورد عدم استفاده از فرصت های ایجاد شده ناشی از شرایط تحریم باید گفت یکی از مصادیق این امر، عدم توجه به خلق منابع جدید و نیز عدم مدیریت بهینه به منظور کاهش هزینه ها بوده است، این در حالی است که در کشور فرار مالیاتی گسترده، معافیت های مالیاتی غیرضروری و پایه های مالیاتی محدودی داریم که با انجام اصلاحات، منابع زیادی بدون فشار به بخش تولید و بدون فشار به اقشار آسیب پذیر، قابل دستیابی است. 

خدابخشی تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد 20 درصد از مجموع 100 درصد اقتصاد کشور دارای فرار مالیاتی است که رقم آن حدودا 78 هزار میلیارد تومان است، 40 درصد از مجموع صددرصد اقتصاد کشور دارای معافیت های مالیاتی است که رقم آن 178 هزار میلیارد تومان است و ضرورت دارد در این خصوص بازنگری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود 2 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور هست که هر واحد بیش از 500 میلیون تومان ارزش مالی دارد؛ در صورتی که اگر یک درصد مالیات از هریک از این واحدها اخذ شود، نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان منابع ایجاد می شود. 

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم توجه کافی به واقعیت های اقتصادی موجود در جامعه از دیگر اشکالات به لایحه بودجه 98 است. یکی از واقعیت های جامعه، بیکاری جوانان و به ویژه بیکاری جوانان تحصیل کرده است که نرخ بیکاری آنها به ترتیب حدود 12 و 18 درصد است و برای این موضوع تدابیر عملیاتی مناسبی دیده نشده است. اگر چه تبصره 18 سعی کرده به این موضوع بپردازد ولی به دلیل ضعف منابع و عدم برنامه ریزی مناسب، اهداف پیش بینی شده محقق نشده است. 

خدابخشی اظهار داشت: درباره کاهش قدرت خرید مردم و به ویژه اقشار آسیب پذیر باید گفت که خط فقر برای مناطق مختلف کشور متفاوت است، اما آنچه در این باره قابل ذکر است این است که خانواده های زیر خط فقر امکان خرید گوشت یارانه ای را هم ندارند، به دلیل آنکه عرضه آن ناکافی است و توزیع آن هم نامناسب است. سیاست های حمایتی فعلی نمی تواند به صورت واقعی و عادلانه از اقشار آسیب پذیر و زیرخط فقر حمایت کند و این منجر به افزایش شکاف طبقاتی می شود. 

وی تصریح کرد: برای رتبه بندی معلمان در بودجه  98 منابعی در سقف دوم بودجه پیشنهاد شده که عملا تحقق پیدا نکند و مهمترین کاری که صورت گرفته و یا مانور داده می شود. این است که 10 درصد آموزش و پرورش را بفروشیم و معلمان اجاره ای با حقوق 500 هزار تومان بگیریم؛ یعنی خرید خدمات که این هم در کمیسیون تلفیق حذف شد. 

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما