شناسهٔ خبر: 31206190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نوبخت: اگر بودجه تصویب نشود نمی‌توانیم حقوق کارکنان را افزایش دهیم

منبع: فارس

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: کارمندان دولت انتظار داشتند که مجلس محترم یک کمکی به آنها کند. آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که حتی ما یک درصد در حقوق و دریافتی کارکنان دولت نمی‌توانیم افزایش دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه عصر امروز در جلسه علنی بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی در یک جایگاه ویژه از نظر زمانی و شرایط سیاسی قرار گرفته است تا تصمیم مهمی را برای دخل و خرج سال آینده کشور بگیرد.

وی ادامه داد: اولاً ما بودجه سال ۹۸ را به طور کامل قرار نیست مورد تأیید یا عدم تأیید قرار دهیم الان فقط بحث کلیات لایحه بودجه مطرح است بنابراین آنچه مخالفین محترم از اشکالات بیان کردند به این معنی نیست که رأی به کلیات به منظره صرفنظر از اشکالاتی است که وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

حاجی بابایی: وزرا روز بررسی کلیات بودجه برای ما ذکر مصیبت می‌کنند

شکست آبستراکسیون امیدی‌ها برای عدم رأی‌گیری کلیات بودجه

کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ در مجلس تصویب شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: طبق آنچه در گزارش کمیسیون تلفیق مطرح است قرار است بر روی بخش بخش، ردیف به ردیف این گزارش نظر دهیم و نهایتاً اظهارنظر کنیم. قرار نیست همه کاستی‌ها را با تأیید کلیات نادیده بگیریم و یا همه بودجه‌ای را که امروز در گزارش کمیسیون است به عنوان نقطه مثبت ببینیم.

نوبخت اظهار داشت: امروز مجلس محترم قرار است داوری کند که آیا کلیاتی که در این بودجه وجود دارد چیزی است که بتواند آن را تأیید کنیم و وارد اصلاح جزئیات شویم یا نه. همه حرف مخالفین این بود که اگر بودجه اشکالاتی دارد اصلاح شود. اتفاقاً ورود به کلیات به این معنی است که شما فرصت پیدا می‌کنید نسبت به اصلاحاتی که موردنظرتان است بحث و ورود کنید و رأی‌گیری شود.

وی با طرح این سوال که کلیات بودجه چه چیزی است، گفت: بودجه طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی یک پیش‌بینی از منابع و مصارف است. ما برای اینکه تأیید کنیم این پیش‌بینی منابع و مصارف برای سال آینده اجرایی شود یا نه دولت نیست که تصمیم می‌گیرد مجلس است که تصمیم می‌گیرد بلکه دولت پیشنهاد می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، اضافه کرد: ما بر اساس آنچه در قانون اساسی جزو وظایف دولت است پیش‌بینی کرده‌ایم که سال آینده چیزی حدود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان از درآمدها کسب منبع کنیم، درآمدها یعنی مالیات، حقوق گمرکی و سایر.

نوبخت اظهار داشت: همچنین پیش‌بینی کردیم که برای سال آینده با توجه به جمیع جهات ۱۴۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که ۱۴۲ هزار میلیارد آن از فروش و صادرات نفت است کسب درآمد کنیم و چون ناکافی است ۵۰ هزار میلیارد تومان بتوانیم از طریق واگذاری دارایی‌های مالی که بخش عمده آن اوراق است کسب درآمد کنیم.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: شما الان چه می‌خواهید نسبت به کلیات اظهارنظر کنید. شما می‌توانید بگویید دولت این عدد ۴۰۷ شما یا زیاد است یا کم است. اصلاً حرف دیگری قانوناً می‌توانید بزنید؟ شما می‌توانید عدد ۴۰۷ ما را همان‌طور که در یک ماه بررسی کمیسیون تلفیق آن را به ۴۴۲ هزار میلیارد افزایش دادید می‌توانید بیشتر یا کمتر کنید.

وی خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه شما چه کاری را الان در زمینه کلیات نمی‌توانید انجام دهید گفت: اتفاقاً با تأیید کلیات است که شما می‌توانید نظرتان را راجع به منابع بدهید.

نوبخت راجع به مصارف بودجه خاطرنشان کرد: ما گفتیم ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از مصارف را هزینه‌ای استفاده کنیم چیزی در حد ۶۲ هزار میلیارد تومان را به صورت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی طرح‌های عمرانی استفاده کنیم، ۲۵ هزار تا را از طریق بازپرداخت تملک اوراقی که سال‌های قبل فروخته‌ایم انجام دهیم. شما می‌توانید بگویید ۳۲۰ هزار کم است کما اینکه شما به این رقم ۲۶ هزار میلیارد افزودید. شما با تأیید کلیات می‌توانید این مبالغ را کم و زیاد کنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه رد کلیات به چه معناست تأکید کرد: هیچ، به معنی این است که شما نخواهید به بحث ورود کنید. شما همان‌طور که رئیس جلسه گفتند اگر کلیات را تصویب نکنید لایحه به دولت برمی‌گردد، دو هفته آینده چه اتفاقی می‌افتد. ما نظر اولیه‌مان یا یک اصلاح دیگر را انجام می‌دهیم مثلاً ۴۰۷ را ۴۰۸ می‌کنیم یا خیلی بیشتر و یا خیلی کمتر اضافه و کم می‌کنیم. باز شما هستید که باید کلیات را تصویب کنید و بگویید دولت نظر تو اشتباه است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: بدانید کسی که بودجه را تصویب و تأیید می‌کند دولت نیست. دولت طبق قانون اساسی فقط پیشنهاددهنده است شما راه گریزی ندارید. نهایتاً این اعداد را کم و زیاد می‌کنید و فقط دو هفته آن را به عقب می‌اندازید اما چه اتفاقی می‌افتد، اتفاقش این است که یک پیامی به جامعه که جهان در راهپیمایی ۲۲ بهمن مرعوب آنها شد، می‌دهید. اقدام دیگری که دشمنان انجام می‌دهند این است که یک چهره بحرانی از اقتصاد ایران نشان دهند و به تعبیر من بگویند که تهدید ما درست شد. این اتفاقات باعث می‌شود که فرصتی که ما آنها را مرعوب کردیم دوباره از بین برود و نشان می‌دهد دولت و مجلس بر روی اولین مسأله که بودجه است به بحران رسیده‌اند. شما در رسانه‌های بیگانه این موضوع را خواهید دید، آنها منتظرند که یک چیزی از ما ببینند.

نوبخت افزود: بحث دیگر این است که در شرایطی که نسبت به کسانی که قرار است شما به خاطر تورم و شرایطی که کارکنان دارند و در سختی به سر می‌برند ۲۰ درصد حداقل به عددی که الان وجود دارد اضافه کنید اگر کلیات تأیید نشود و به دولت برگردد سپس باید چند دوازدهم اجرا شود، چند دوازدهم می‌دانید یعنی چه؟ یعنی همین حقوق علی که حداقل تا سه ماه آینده ادامه داده شود. آیا ما می‌توانیم به کارکنان جواب دهیم. دولت که جوابی ندارد، دولت وظیفه خود را نسبت به کارمندان انجام داده و ۲۰ درصد اضافه کرده، کارمندان دولت انتظار داشتند که مجلس محترم یک کمکی به آنها کند. آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که حتی ما یک درصد در حقوق و دریافتی کارکنان دولت نمی‌توانیم افزایش دهیم. در ارتباط با طرح‌های عمرانی نیز جز با وضعیت موجودی که داریم به جهت ابهام نمی‌توانیم اقدام دیگری انجام دهیم، شما در ارتباط با پرداخت‌هایی که باید صورت گیرد و مبنای عملی که باید انجام شود نمی‌توانیم کاری کنیم.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: من از ریاست محترم جلسه این استدعا را دارم که واقعاً با شرایط کشور اگر احساس می‌شود برای تصمیم‌گیری نمایندگان صحبت‌های بیشتری در جلسه بعدی انجام دهیم شما منع نکنید، پیامی که رد بودجه به مردم خودمان می‌دهند به رسانه‌های خارجی و دشمنان می‌دهد و به بازار ارز می‌دهد پیام خوبی نیست. من به عنوان یک خدمتگزار کوچک که بیش از اینکه دولتی باشم خودم را مجلسی می‌دانم به شما استدعا می‌کنم که در این خصوص یک رأی مهمی اتخاذ شود و این رد کلیات قطعاً کمکی به وضع موجود نمی‌کند.

وی بیان داشت: برخی از دوستان را می‌دیدم که می‌گفتند این موضوع را یک فکر اساسی کنید یعنی اصلاح ساختار؛ ما اصلاح ساختار را آماده کرده‌ایم من سؤالم از دوستان این است که اصلاح ساختار و این واژه زیبا می‌دانید یعنی چه تصمیمات مهمی؟ شما در مورد بنزین در کوتاه‌مدت نتوانستید تصمیم بگیرید و نهایتاً آن را حل نکردید. بعد می‌خواهید ۹۳۴ هزار میلیارد تومان را که در یارانه‌های پنهان وجود دارد و بخشی از مفاسد آنجاست با اصلاح ساختار انجام دهید؟ شما حاضر نشدید دو دستگاهی را که در تبصره ۲۱ است حذف کنید. من بحثم این نیست که بگویم مجلس محترم در این ارتباط همکاری نکرده اما اینکه بگوییم آن را بگذاریم و به یک فکر اساسی کنیم درست نیست. آنچه مقام معظم رهبری فرمودند این بود که بتوانیم صرفه‌جویی در منابع و مصارف کنیم. موضوع کلیات یعنی اجازه ورود. یعنی اجازه ورود به اصلاحاتی که موردنظر است با این توضیح تمامی تلاش بر این شد که ما از طریق مساعدتی که می‌توانیم از طریق ارقام مرتبط با کالاهای اساسی و ۱۴ میلیارد دلار و آن را با ارز ۴,۲۰۰ تومان همچنان محاسبه می‌کنیم با یک اصلاحی که در بودجه و در مجموعه دولت توافق شد این کنترل‌ها صورت گیرد به هر تقدیر اگر قرار باشد نسبت به این کلیات رأی‌گیری نکنیم و باز هم به سمت چند دوازدهم برود در این خصوص دچار دشواری خواهیم شد. ما در مورد حقوق مستمری‌ها و خانواده محترم شهدا به افراد تحت پوشش فقط می‌توانیم نسبت به وضع فعلی اقدام کنیم.

نظر شما