شناسهٔ خبر: 31205331 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان مازندران؛

صلح، مصالحه و سازش از کار قضایی و صدور حکم با ارزش‌تر است

خبرگزاری میزان- رئیس کل دادگستری مازندران در منادیان صلح و سازش شورا‌های حل اختلاف مازندران با بیان اینکه صلح، مصالحه و سازش از کار قضایی و صدور حکم با ارزش‌تر است گفت: شایسته نیست وضعیت اداری اعضای شورا‌های حل اختلاف با این کیفیت و این شکل در دستگاه عدلیه ادامه یابد و عدالت اقتضاء می‌کرد عادلانه به این بحث پرداخته می‌شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان؛ به نقل از روابط عمومی دادگستری استان مازندران، حجت الاسلام والمسلمین تقوی فرد، رئیس کل دادگستری استان مازندران در همایش منادیان صلح و سازش شورا‌های حل اختلاف مازندران که با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و معاونین قضایی دادگستری استان ضمن تقدیر از زحمات اعضای شورای حل اختلاف استان مازندران، اظهار کرد: از ابتدای تاسیس شورای حل اختلاف تاکنون آنطور که باید به شورا‌های حل اختلاف نظم و نظام داده نشده و حق دنیوی اعضای این شورا به شکل مطلوب ادا نشده است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران با بیان اینکه خداوند متعال اجر اخروی به اعضای شورای حل اختلاف اعطا خواهد کرد، افزود: شایسته نیست وضعیت اداری اعضای شورا‌های حل اختلاف با این کیفیت و این شکل در دستگاه عدلیه ادامه یابد و عدالت اقتضاء می‌کرد عادلانه به این بحث پرداخته می‌شد.

وی همچنین با اشاره به آیاتی از قرآن کریم صلح را بهتر از حکم دانست و اظهار کرد: صلح، مصالحه و سازش از کار قضایی و صدور حکم با ارزش‌تر است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی فرد با تاکید بر اینکه ارزش کار اعضای شورای حل اختلاف را نمی‌توان با معیار‌های دنیوی مقایسه کرد، اظهار کرد: کار در شورا‌های حل اختلاف با بسیاری از اعمال، عملکرد‌ها و مستحبات قابل مقایسه نیست.

رئیس کل دادگستری استان مازندران خاطرنشان کرد: انبیاء و معصومین هم در پی ایجاد صلح و سازش بین مردم بودند و این مهم یکی از بزرگترین ارزش‌های دنیوی و اخروی است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران در ادامه با بیان اینکه اعمال انسان ملاک ارزیابی انسان خواهد بود، تصریح کرد: اگر اعمال انسان برای خداوند متعال باشد آن عمل صالح خواهد بود و ان شاء ا... خداوند متعال توفیق دهد وضعیت اداری شورا‌های حل اختلاف با همکاری مراجع ذیربط، به شکل شفاف و روشن ادا شود.

در ادامه رئیس شورای حل اختلاف مازندران نیز در این جلسه از ورود بیش از ۱۳۷ هزار فقره پرونده در ۱۰ ماه نخست سال جاری به شورا‌های حل اختلاف استان خبر داد و گفت: رؤسای حوزه‌های قضایی باید در کنار مدیریت و تدابیری که در امور شورا‌های حل اختلاف دارند عنایت ویژه‌ای نیز به بحث صلح و سازش در شورا‌ها داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل نژاد ادامه داد: در ۱۰ ماه نخست سال جاری تعداد ۱۳۷ هزار و ۳۹۷ فقره پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان وارد شده که با تلاش همکاران شورا تعداد ۱۳۹ هزار ۸۲۰ فقره پرونده مختومه شده است.

وی با بیان اینکه تلاش همکاران شورا‌های حل اختلاف ستودنی است، تاکید کرد: این نهاد مردمی با کمترین چشم داشتی کمک شایانی برای دستگاه قضایی بوده به گونه‌ای که محاکم با فراغت بیشتری می‌توانند در دادگاه‌ها به کار خویش سرعت بخشند.

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل نژاد با بیان اینکه ۲۳ نفر قاضی ویژه شورا در حال خدمت هستند، اظهار کرد: یکهزار و ۱۱۱ نفر کارمند شهری و تعداد ۶۰۵ کارمند روستایی در شورای حل اختلاف در حال انجام وظیفه هستند.

این مقام قضایی در ادامه اظهار کرد: تعداد ۳۸۷ شعب در استان در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۱۷۸ شعبه شهری، ۱۲۵ شعبه حکمی، ۵۳ شعب صلحی و ۲۰۹ شعبه نیز روستایی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل نژاد با تأکید بر امر نظارت بر حضور کارکنان و رسیدگی هرچه بهتر به پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف استان مازندران اظهار کرد: کلاس‌های آموزشی با همکاری واحد آموزش دادگستری استان طی ۵ دوره آموزشی ویژه اعضا و دبیران شورا‌های حل اختلاف استان برگزار شده است.

در پایان این همایش از اعضا و کارکنان شعب شورا‌های حل اختلاف استان مازندران تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما