شناسهٔ خبر: 31205169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل:

کشته شدن ۱۲ هزار غیرنظامی در سوریه و عراق در حملات ائتلاف آمریکا

عضو کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که ائتلاف آمریکایی ضد داعش بر خلاف آمار اعلام شده از سوی خود، نزدیک به ۲۰ هزار غیرنظامی را در عراق و سوریه کشته و زخمی کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: «علی اکرم البیاتی» عضو کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همزمان با اعلام تسلط ائتلاف آمریکایی به منطقه الباغوز به عنوان آخرین منطقه تحت اشغال داعش در سوریه اعلام کرد که این ائتلاف در طول بیش از چهار سال گذشته، نزدیک به ۲۰ هزار غیر نظامی را در عراق و سوریه کشته و زخمی کرده است.

به نوشته الفرات نیوز، البیاتی در بیانیه‌ای از وجود گزارش‌های بین‌المللی در خصوص رسیدن تعداد کشته‌ها و زخمی‌های غیر نظامیان به عدد ۲۰ هزار نفر ابراز نگرانی و اعلام کرد: نزدیک به ۱۱۸۰۰ غیر نظامی از جمله ۲۳۰۰ کودک و ۱۱۳۰ زن کشته و ۸۰۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

او تأکید کرد که آمار اعلام شده از سوی ائتلاف آمریکایی ضد داعش که تعداد قربانیان غیر نظامی را ۱۱۳۹ نفر اعلام کرده با آمار اعلام شده از سوی نهاد‌های حقوق بشری اختلاف بالایی دارد و تعداد بالای تلفات غیر نظامیان نقض آشکار قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ژنو مبنی بر ممنوعیت هدف قرار دادن غیر نظامیان در جنگ است.

این عضو کمیساریای عالی حقوق بشر از ائتلاف آمریکایی خواست تا در خصوص رقم تعداد تلفات غیر نظامیان توضیح بدهد و از دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق نیز خواست تا با تشکیل کمیته‌ای با حضور این نهاد بین‌المللی تعداد واقعی قربانیان را مشخص کند.

البیاتی در پایان بیانیه خود از خانواده قربانیان نیز خواست تا با مراجعه به دفاتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، با درج نام و مکان حادثه، کشته یا زخمی شدن عضو خانواده خود را مستند کنند.

اعلام آمار ۲۰ هزار کشته و زخمی از غیر نظامیان در حالی است که نهاد موسم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه امروز صبح از توافق ائتلاف آمریکایی با گروهک داعش برای تخلیه منطقه «الباغوز» و پایان حضور این تروریست‌ها در سوریه خبر داده است.

دولت سوریه بار‌ها در طول سال‌های گذشته، نامه‌های جداگانه‌ای به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل ارسال کرده و خواستار محکومیت بمباران غیر نظامیان در سوریه شده است.

در طی عملیات یازده ماهه آزادسازی شهر «رقه» تمامی زیرساخت‌های این شهر با بمباران ائتلاف آمریکایی نابود شد و طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر در آن زمان، ۱۱۳۰ غیر نظامی کشته شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما