شناسهٔ خبر: 31205158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نوبخت در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 98

مجلس تصمیم گیرنده نهایی در مورد بودجه است/ دولت تنها منابع و مصارف را پیش بینی کرده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت تنها به پیش بینی منابع و مصارف بودجه کشور پرداخته است، گفت: دولت تصمیم گیرنده نهایی تعیین بودجه سال آتی کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر نوبخت در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 27 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور گفت: امروز مجلس در جایگاه ویژه ای از نظر زمانی و شرایط سیاسی قرار گرفته و به موجب آن تصمیم مهمی را برای دخل و خرج آینده کشور استناد کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با استناد به نکات مخالفان کلیات لایحه بودجه سال 98 گفت: رأی تایید کلیات لایحه به منزله صرف نظر از رفع اشکالات نیست، در واقع اینگونه نیست که همه کاستی ها با تایید کلیات نادیده گرفته شوند و یا هر بودجه ای که امروز در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه آمده است نکته مثبت تلقی شود.

وی افزود: مجلس قرار است در مورد کلیات بودجه داوری کند تا بتوانیم وارد اصلاحات و بررسی جزئیات آن شویم. ورود به کلیات فرصتی برای اصلاحات مورد نظر است.

نوبخت تصریح کرد: طبق ماده 1 قانون محاسبات عمومی، بودجه پیش بینی از منابع و مصارف کشور است، دولت برای تایید این پیش بینی تصمیم گیری نمیکند، تنها پیشنهاد خود را به مجلس ارائه و مجلس تصمیم نهایی را اتخاذ میکند. ما برای سال آینده پیش بینی کردیم 148 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای که 142 هزار میلیارد تومان آن مربوط به فروش و صادرات نفت است کسب درآمد کنیم و از این طریق 50 هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری ها کسب منبع داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: نمایندگان می توانند مورد سقف بودجه پیشنهادی دولت و کاهش یا افزایش آن اظهارنظر کند.در مجموع با تایید کلیات می توان هر اصلاحی در لایحه انجام داد.

وی ادامه داد: ۳۲۰ هزار میلیارد هزینه‌های جاری، ۶۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق بازخرید اوراق سال گذشته انجام شویم. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ۲۶ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های سرمایه‌ای افزود. شما بیشتر از این اختیار ندارید. تازه همین اختیار را هم از طریق تأیید کلیات بودجه انجام دهید. رد کلیات هم موجب برگشت لایحه بودجه به دولت می‌شود و ما نیز ۴۰۷ را یه کم بیشتر یا یه کم کمتر می‌کنیم و باز شما هستید که باید بگویید دولت چه کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: تأخیر در رفت و برگشت لایحه بودجه از مجلس به دولت چه تأثیری دارد؟ اولاً، پیام مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را نادیده می‌گیرد و دوماً، دشمنان ایران که در راهپیمایی ۲۲ بهمن مرعوب شدند، چهره بحرانی از اقتصاد ایران به جهان نمایش می‌دهند و از این قضیه خوشحال هم می‌شوند.

نوبخت افزود: در رسانه‌های بیگانه منتظر این رفتار مجلس در خصوص رد یا تصویب کلیات بودجه هستند. اما از فردا برای مردم خودمان چه خواهیم داشت؟ تورم کارکنانی که در سختی به سر می‌برند، اگر کلیات تأیید نشود و دو هفته زمان به دولت برود و برگردد یعنی حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش نمی‌یابد و حقوق‌بگیران دریافتی‌شان همین دریافتی سال ۱۳۹۷ خواهد بود اما با این کار دولت نمی‌تواند حتی یک ریال به حقوق‌ها یا به طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط کشور اگر احساس می‌شود برای تصمیم‌گیری نمایندگان شاید نیاز به صحبت‌های بیشتری در جلسه بعد انجام شود، از آن جلوگیری نکنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر از آماده شدن اصلاح ساختار در دولت داد و افزود: اصلاح ساختار را دولت آماده کرده است. شما نتوانستید برای قیمت بنزین تصمیم بگیرید آن وقت شما می‌خواهید برای ۹۳۴ هزار میلیارد تومان تصمیم بگیرید و اصلاح ساختار انجام دهید. شما دو دستگاه را در تبصره ۲۱ نتوانستید حذف کنید اما این که کلیات لایحه را رد کنیم تا اصلاح ساختار انجام شود، حرفی دقیقی نیست.

برنامه ای در 4 سرفصل برای اصلاح ساختاری نظام بودجه ای کشور

نوبخت گفت: تصویب کلیات لایحه بودجه یعنی اجازه ورود به اصلاحات موردنظر ؛ با این توضیح که تمامی تلاش و مساعی بر این شد که ما از طریق مساعدت می توانیم کالاهای اساسی مردم را از 14 میلیارد دلاری که با ارز 4200 تومانی محاسبه می شود، تامین کنیم.

وی ادامه داد: با اصلاحی که در بودجه و در مجموعه دولت توافق شد، از بدو تا ختم، کنترل این امر صورت می گیرد.

نوبخت تصریح کرد: اگر نسبت به این کلیات رأیگیری مثبتی انجام نشود و به سمت بودجه چند دوازدهمی برویم، دولت در این خصوص دچار دشواری و در ارتباط با حقوق کارکنان، خانوادههای شهدا، مستمری بگیران و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی با مشکل مواجه می شود و فقط می تواند همانند وضع فعلی اقدام کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: در شرایطی که دولت به احترام فرهنگیان، اعتبار لازم برای رتبه بندی آنها را به منظور ترمیم حقوق این قشر اختصاص داده، اگر کلیات لایحه بودجه به دولت برگردد، شرایط مناسبی ایجاد نخواهد شد در حالی که مجلس می تواند از منابع دیگر عددی را به آن اضافه کند.

وی همچنین اضافه کرد: اگر کلیات لایحه بودجه به دولت بازگردد درخصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای فروردین دولت نمی تواند کاری انجام دهد، بلکه فقط می تواند همین رقم فعلی را پرداخت کند.

نوبخت تصریح کرد: اگر لایحه بودجه به دولت بازگردد، دو هفته طول خواهد کشید و حتی با فرض اینکه ارقام را تغییر دهیم باز هم مجلس باید اعداد اصلی را تعیین کند، پس چرا باید این کار را به تاخیر انداخت.

وی با بیان اینکه این امر پیام های نامناسبی دارد از مجلس خواست در این شرایط حساس مانند همیشه با واقع بینی در راستای کمک به دولت گام بردارد و نسبت به اصلاحات اعداد و ارقام تصمیم بگیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: برنامه ای در 4 سرفصل برای اصلاحات ساختاری آماده شده و مقام معظم رهبری نیز شورای عالی هماهنگی اقتصادی را مسئول این کار ساخته و البته نهایتا مجلس در این خصوص تصمیم گیری می کند./

پایان پیام

نظر شما