شناسهٔ خبر: 31203399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

شاهی:

لوایح FATF آینده روشنی برای کشور ما نخواهد داشت

استاد دانشگاه و عضو بسیج اساتید دانشگاه گناباد گفت: تجربه برجام نشان می‌دهد لوایح FATF و پالرمو، هیچ تضمین و آینده روشنی برای کشور ما نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

حسین شاهی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص معایب پیوستن به FATF گفت: لوایح FATF موافقان و مخالفانی در کشور دارد و بحث‌های مختلفی در خصوص پیوستن و یا عدم پیوستن به آن صورت گرفته است ولی درمجموع باید به چند سؤال عمده پاسخ داده شود.

آینده مبهم پس از FATF

استاد دانشگاه و عضو بسیج اساتید دانشگاه گناباد گفت: اولین سؤال این است که پیوستن به این کنوانسیون و تصویب لوایح آنچه سودی برای کشور ما دارد و دستاوردهای اقتصادی آن چیست؟ هیچ‌کدام از مخالفان، منتقدان و موافقان این طرح در کشور نمی‌توانند تضمینی از دستاورد این لوایح بدهند؛ یعنی با تصویب این لوایح وارد مسیر بدون بازگشتی خواهیم شد که آینده مبهمی داشته و به اذعان همه گروه‌های موافق و مخالف و حتی شخص رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه، دستاوردهای پیوستن به این کنوانسیون تضمین نمی‌شود.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود در ادامه با بیان این‌که تجربه مشابه این طرح در برجام هم دیده شده، افزود: در برجام که تضمین‌ها و وعده‌های بسیاری داده می‌شد، درنهایت مشاهده شد که هیچ تضمینی وجود نداشته است و هر آنچه را هم که بر روی متن آورده بودند، در عمل محقق نشد؛ تجربه برجام نشان می‌دهد لوایح FATF و پالرمو، هیچ تضمین و آینده روشنی برای کشور ما نخواهد داشت.

حق شرط ایران در کنوانسیون جهانی

وی در ادامه بیان کرد: مسئله دوم، این است که برخی مدعی وجود حق شرط هستند و می‌خواهند به‌گونه‌ای از نگرانی‌های جامعه در این خصوص بکاهند اما حقیقت این است که حق شرط که در معاهدات بین‌المللی بر اساس کنوانسیون وین مشخص شده است، نمی‌تواند در تعارض با اهداف معاهده مذکور باشد و تمامی حق شرط‌هایی که در تعارض با هویت و ماهیت این معاهده باشد، مردود است.

شاهی افزود: بزرگ‌ترین حق شرطی که قرار است برای خودمان قائل شویم در تعریف تروریسم است که مسلماً در FATF به نفع ایران رأی صادر نخواهد شد؛ به‌این‌علت که از دیدگاه مستکبرانی همچون آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن‌ها، گروه‌های مقاومت و آزادی بخشی چون حزب‌الله، حشدالشعبی و سپاه قدس و ملت‌های مظلوم، محکوم‌اند و در دیدگاه آن‌ها این گروه‌ها مصداق تروریسم شناخته شده و در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند.

عضو بسیج اساتید دانشگاه گناباد اضافه کرد: ما نمی‌توانیم دیدگاه آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها را عوض کنیم و روی این تعریفشان نمی‌توانیم حق شرط بگذاریم و با نپذیرفتن این حق شرط از طرف کشورهای غربی، روی سایر مسائل هم بحثی نمی‌ماند.

وی بیان کرد: با پیوستن ایران به FATF، هیچ حق شرطی را از ما نخواهند پذیرفت و ما را وارد یک مسیری خواهند کرد که راه برگشتی ندارد و بازگشت از این راه هزینه‌های گزافی را به همراه خواهد داشت.

مبنای عمل FATF، قوانین داخلی کشورها نیست

شاهی گفت: مبنای عمل FATF، قوانین داخلی کشورها نیست و نمی‌توان به‌راحتی برای FATF، شرط تعیین کرد. حتی اگر شرط بگذاریم و آن را به تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برسانیم، باز هم این کنوانسیون، شرط را نخواهد پذیرفت و کار خودش را انجام خواهد داد و اصلاً به قانون اساسی ما کاری ندارند و ملاک عملشان نیست، لذا پیش‌شرط گذاشتن در عمل بی‌فایده است.

تجربه تلخ برجام

این فعال دانشگاهی خاطرنشان کرد: مسئله سوم این است که ما یک تجربه و پیش‌زمینه از مذاکرات چند سال اخیر در برجام داریم. تجربه تلخی که قبل از وقوع آن توسط افراد دلسوز نظام، هشدارهای بسیاری در خصوص احتیاط و عدم اعتماد به آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها به مسئولین داده شد، اما با ورود به آن کشور وارد چالش بزرگی شد. تجربه نشان داد که آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن‌ها بدعهدند، به‌راحتی زیر قولشان زده و نه‌تنها به متن تعهدنامه و کنوانسیون عمل نمی‌کنند، بلکه حتی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا می‌گذارند.

گام بعدی، گامی نامعلوم

استاد دانشگاه گناباد در ادامه افزود: باید توجه کرد که طرف حساب ما در FATF هیچ تعهدی به ما نداده است و باید بدانیم که اگر به FATF پیوستیم و متن آن را کامل اجرا کردیم، آیا تضمینی وجود دارد که از لیست به‌اصطلاح سیاه آن‌ها خارج شویم؟ حقیقت این است که در صورت اجرای تمامی بندهای لوایح، تازه به گام بعدی (Next Step) می‌رویم. گام بعدی، گامی است نامعلوم که سرنوشت مبهم و نانوشته‌ای دارد، یعنی اصلاً قرار نیست که از لیست به‌اصطلاح سیاه آن‌ها خارج شویم.

مخاطرات تصویب لوایح

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم این‌که پیوستن به این کنوانسیون هیچ دستاورد اقتصادی برای کشور ما نخواهد داشت، اطلاعات و شبکه مالی، تراکنشی، ارزی کشور و تبادلات بانکی مؤسسات، افراد و نهادهای مختلف در اختیار کشورهای بیگانه قرار خواهد گرفت.

شاهی افزود: در صورت اشراف کشورهای غربی به اطلاعات و تراکنش‌های مالی کشور، دور زدن تحریم‌ها فایده‌ای نخواهد داشت. وارد کردن تجهیزات و کالاهای موردنیاز کشور هم غیرممکن خواهد شد و نهایتاً کشور با یک چالش اساسی اقتصادی مواجه خواهد شد و تحریم‌های کشور هدفمندتر خواهد شد.

عضو بسیج اساتید دانشگاه گناباد بیان کرد: پس از تصویب لوایح FATF، حلقه‌های واسطه را از دست خواهیم داد و در فروش نفت، تأمین ارز، تأمین کالاهای اساسی و کمک به جریان‌های مقاومت در منطقه دچار مشکلات اساسی خواهیم شد.

FATF تحت سیطره کیست؟

وی افزود: مسئله چهارم این است که آیا FATF واقعاً تا به امروز در مبارزه با تروریسم و مبارزه با پول‌شویی و جرایم سازمان‌یافته درست عمل کرده است؟ آیا FATF نهادی بین‌المللی است که در انجام وظایفش سیاسی عمل نمی‌کند؟ آیا این نهاد واقعاً مستقل است و سلیقه‌ای عمل نمی‌کند؟ پاسخ این است که FATF اصلاً نهاد مستقلی نیست. وقتی رئیس FATF، جزو کارشناسان ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا است، پس معلوم است که این نهاد تحت سیطره چه کشوری قرار دارد.

حامیان تروریسم عضو ناظر FATF

شاهی در ادامه بیان کرد: بزرگ‌ترین حامیان تروریسم در دنیا به‌راحتی مشغول جنایت‌اند و FATF هیچ کاری با آن‌ها ندارد. نه‌تنها کاری ندارد بلکه عضو ناظر FATF هم هستند. عربستان که تأمین مالی تروریست‌های طالبان و داعش را عهده‌دار است و گروهک‌های تروریستی که در اروپا عمل می‌کنند، ریشه‌هایشان به عربستان برمی‌گردد؛ عضو ناظر FATF است و هرگز هم جزو لیست سیاه قرار نمی‌گیرند.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: گروهک‌های مختلف و جریان منافقین که 17 هزار ترور در ایران انجام داده‌اند، پناهندگان همان کسانی هستند که FATF را علم کرده‌اند و می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند.

وی افزود: شکست قدرت‌های مستکبر صهیونیستی و حامیان غربی و عربی آن‌ها در میدان‌های نبرد و نظامی از جریان‌های مقاومت، باعث شد تا به فکر جبران شکستشان در میز مذاکره بیفتند و این خط فکری از برجام تا FATF ادامه داشته است.

پازل‌های مخوف، تونل‌های بی‌پایان

شاهی خاطرنشان کرد: برجام‌های 1 و 2 و 3 و 4 همه جزء یک پازل هستند؛ آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان غربی‌شان، سناریو و پازل پیچیده‌ای درست کردند و با ارتباط دادن FATF و برجام، ایران را وارد یک تونلی کردند که در ادامه آن تونل‌های دیگری است. ما از تونل برجام درآمدیم و به تونل FATF رسیدیم. مسلماً بعد از FATF یک تونل دیگر برای ما درست کرده‌اند.

این فعال دانشگاهی در پایان افزود: ما در سیاست خارجی نباید منفعلانه عمل کنیم. این توصیه به مسئولان است. الآن ما در پیوستن به لوایح و کنوانسیون‌های بین‌المللی کاملاً منفعلانه عمل می‌کنیم و نباید این‌گونه عمل شود. نباید عجولانه با این مسائل برخورد شود و باید مصالح ملی را در نظر بگیریم. واقعاً نباید مردم را از شرایط حال ترساند و از گودال به چاه وارد کرد.

انتهای پیام/4107/خ

برچسب‌ها:

نظر شما