شناسهٔ خبر: 31201859 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سلیمی‌نمین: "مرحوم صاحبی" اندیشه‌ورزی بود که خود را هزینه جریان‌های سیاسی نکرد

R1536/P/S1/CT15

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در خصوص مرحوم "محمدجواد صاحبی" موسس نشریه "کیهان اندیشه" گفت: "مرحوم صاحبی" اندیشه‌ورزی بود که خود را هزینه جریان‌های سیاسی نکرد.

صاحب‌خبر -

"عباس سلیمی نمین" مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم درباره مرحوم "محمدجواد صاحبی" رئیس فقید انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم و موسس نشریه "کیهان اندیشه" اظهار داشت: مرحوم صاحبی شخصیتی بود که در عرصه اندیشه‌ورزی، زحمات فراوانی را متقبل شد و در این راه، خود را هزینه جریان‌های سیاسی نکرد. از نگاه او "فکر به ماهو فکر" ارزش داشت و خودش را صرف تولید کرد.

وی افزود: مرحوم صاحبی در دورانی که مدیریت "کیهان اندیشه" را برعهده داشت، علیرغم همه مشکلات، زحمات زیادی متقبل شد تا بتواند نشریه را سرپا نگه دارد.

سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: فقدان چنین فردی در عرصه اندیشه‌ورزی، قطعاً خسارتی است که این فقدان را باید به خانواده ایشان و تلاشگران حوزه اندیشه تسلیت گفت.

به گزارش تسنیم، "محمدجواد صاحبی" استاد حوزه و دانشگاه بود که 23 بهمن دار فانی را وداع گفت. عضویت در شورای دین پژوهان کشور، رییس انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم، موسس نشریه کیهان اندیشه و مولف کتاب‌های مهمی درباره تاریخ اسلام و تاریخ جنبش‌های اسلامی معاصر از جمله سوابق مرحوم صاحبی است.

وی سال 1333 به دنیا آمد و  سال‌ها از درس خارج فقه آیت الله موسوی اردبیلی و خارج فقه واصول آیت الله جناتی استفاده کرد. مرحوم صاحبی در فلسفه نیز از شاگردان آیت‌الله حسن زاده آملی و مرحوم سیدجلال الدین آشتیانی بود.

از میان کتاب‌های منتشر شده صاحبی نیز می‌توان به «گفت‌وگوی دین و فلسفه»، «مبانی نهضت احیای فکر دینی»، «تفسیر تاریخ سرخ»، «سرچشمه‌های نو اندیشی دینی»، «نقد و تصحیح طبایع الاستبداد یا سرشت‌های خودکامگی»، «مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران»، «تاکتیک‌های انقلابی سید جمال الدین اسدآبادی» و «حکایت‌ها و هدایت‌ها در آثار شهید مطهری» اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما