شناسهٔ خبر: 31201692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیانیه گام دوم انقلاب، چراغ راه آیندگان

تهران-ایرنا- پس از صدور بیانیه «گام دوم انقلاب» از سوی رهبر معظم انقلاب که بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانهای انقلاب تاکید دارد، رسانه های داخلی به تبیین ابعاد گوناگون آن و مسئولیت‌ مردم و رسانه‌ ها برای اجرایی شدن آن پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی، رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه در بیانیه‌ای مهم و راهبردی، به تبیین ویژگی‌های مسیر پر افتخار پیموده شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمانها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در هفت بند بیان کردند.
پیام مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» در رسانه‌های داخلی با بازتاب وسیعی مواجه شد. خبرگزاری ها، روزنامه ها و تارنماهای داخلی، این بیانیه تاریخی را جامع‌ترین و علمی ترین نقشه راه برای آینده و تصویری بسیار شایسته از 40 سال گذشته برشمردند و آن را تجدید مطلعی خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان دانستند که فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.
رسانه های منتسب به طیف اصلاح طلب، ضمن حمایت از بیانیه مقام معظم رهبر انقلاب موسوم به 'گام دوم انقلاب'، جنبه‌های متفاوتی از این بیانیه را برجسته و در گزارش های تحلیلی خود، آرمان ها و شاخص های بیانیه گام دوم انقلاب را بررسی کرده اند.
رسانه های اصولگرا نیز ضمن بررسی الزامات و اهداف این بیانیه تاکید کردند رسانه‌ها باید پیگیر اجرایی شدن این بیانیه از مسئولان باشند.
رسانه های اصلاح طلب
...........................
**آرمان ها و شاخص های بیانیه گام دوم انقلاب
ایرج ندیمی فعال سیاسی در گفت ‌و گو با ایسنا، در ارتباط با بیانیه مهم رهبر انقلاب اسلامی به جوانان در چهل‌ سالگی انقلاب اظهار کرد: رویکردهایی که رهبر معظم اعلام نمودند عملاً چند هدف گذاری را در پی دارد. اول باید بپذیریم که اجرای هفت بندی که رهبری آنان را ذکر کردند به برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت نیاز دارد. علاوه بر آن تحقق اهداف و اجرای سیاست‌گذاری به همکاری همه قوا نیاز دارد؛ بنا بر این انتظار داشتن از یک قوه با محدودیت امکانات و اختیارات و موازی کاری‌های از سوی دیگر قوا مشکل ایجاد می‌کند، همه قوا باید برای اجرایی شدن این موضوع به میدان بیایند و کمک کنند تا اهداف محقق شود.

تارنمای عصر ایران با اشاره به تعدد استفاده از واژه «آزادی» در بیانیه مقام معظم رهبری، نوشت: بیانیۀ راهبردی رهبری در آغاز چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حاوی نکات فراوانی است اما برای این نویسنده بیش از همه 9 بار اشاره به واژه «آزادی» یا «آزاد» در این متن اهمیت دارد و در شگفتم که چرا غالب رسانه‌های مکتوب از این بخش غفلت کردند.کافی است در ادبیات اصول گرایی که بیشترین داعیه را در ترویج گفتمان رهبری دارند و در دو دهۀ اخیر تأمل کنیم تا دریابیم شماری از چهره‌های شاخص آنان، حتی در لفظ هم از این اصطلاح پرهیز می‌کنند. بگذریم از اینکه گاه در مذمت آن سخن می‌گویند. در این متن اما واژه «آزادی» مقدم بر اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری آمده و شاید گفته شود این مفاهیم به ترتیب اولویت و اهمیت چیده نشده‌اند.

محمدعلی نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در روزنامه آرمان نوشت: همان‌گونه که در بیانیه مقام رهبری آمده، ایران از لحاظ منابع انسانی و طبیعی بی نظیر است و اکنون بیشتر نوبت جوانان است که در گام دوم مسئولیت تحقق بخشی به آرمان‌ها و برنامه‌های کلان نظام را عهده دار شوند... طی نمودن این راه و انجام چنین رسالت سنگین، منوط به رعایت توصیه‌های مقام رهبری با اولویت بندی زیر می‌باشد: 1- بازگشت به سنت زمان امام 2- بازنگری قانون اساسی با تعریف قوه مقننه با دو مجلس 3- متناسب سازی اختیارات و مسئولیت‌های قوه مجریه و حذف مراکز موازی. 4-توجه ویژه به علم و پژوهش 5-ساماندهی اقتصاد و در نتیجه تامین معیشت آبرومند برای خانوارها و اشتغال جوانان6-پاسداشت اخلاق و معنویت. 7-برپایی عدالت و مبارزه با مفاسد. 8 -سرلوحه قرار دادن عزت ملی و رعایت مصلحت در روابط خارجی و تامین استقلال کشور 9-پاسداشت فرهنگ و ارزش‌های اسلامی - ایرانی در انتخاب سبک زندگی. 10-تقدم داشتن اصول بر فروع. 11-رعایت ضوابط به جای روابط. تحقق آرمان‌ها، برنامه‌ها و اصول قانون اساسی و حفظ معیارها و خواسته‌های فوق الذکر در گروِ اصل قرار دادنِ منافع ملی و جمعی، بالابردن آستانه تحمل، گذشت، ایثار و فداکاری، سپردن مسئولیت به جوانان است.

**انقلابی‌ ترین جمله بیانیه
روزنامه اعتماد می نویسد: اگر قرار بود از میان آن پنج، شش هزار کلمه یک جمله را بر پیشانی روزنامه بنشانم همین جمله را انتخاب می‌کردم: انقلاب اسلامی همواره آماده تصحیح خطاهای خویش است، چرا که معتقدم این جمله انقلابی‌ترین جمله آن بیانیه راهبردی است. آنکه معتقد است؛ انقلاب اسلامی در بهمن 57 به پیروزی رسید و انقلاب را تمام شده می‌پندارد، حافظ وضع موجود است نه انقلابی. اگر کار انقلاب به سرانجام رسیده بود که دیگر نیازی به تکرار شعارهایی همچون مبارزه با فقر و فساد و شکاف طبقاتی و ساده زیستی مسوولان آن هم پس از چهار دهه نبود. آنکه خود را عاری از هر عیب و خطایی می‌بیند هر که هست نسبتی نه با انقلاب دارد و نه با اسلام. صاحب قدسی‌ترین حکومت در طول تاریخ بشریت از مردم می‌خواست اگر جا پای سنت و رسول نگذاشت و خلاف آموزه‌های آسمانی رفتار کرد به او گوشزد کنند تا احتمال شکل‌گیری استبداد و دیکتاتوری را به حداقل برساند.

** حمایت از بیانیه‌ راهبردی رهبر معظم انقلاب
به گزارش ایسنا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای بر حمایت از بیانیه‌ راهبردی رهبر معظم انقلاب در تشریح گام دوم انقلاب اسلامی تاکید کرد. بخشی از متن بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بدین شرح است: انقلاب اسلامی با گذر از گردنه‌های پر پیچ و خم و با پشت سر گذاشتن حوادث و چالش‌هایی گسترده اکنون با بلوغ چهل سالگی خود در مطلع و سرآغاز مسیری روشن‌تر و هموارتر گام بر می‌دارد و به ترسیم نقشه راه آینده خود می‌پردازد. در چنین مرحله و نقطه عطفی رهبر حکیم انقلاب اسلامی با بیانیه‌ای راهبردی و تحلیلی کلان و همه جانبه به تشریح سیرت و هویت انقلاب اسلامی پرداخته‌اند و با بیانی فاخر افق‌های پیش روی نظام اسلامی را در مرعی و منظر ملت شهید پرور و سالکان طریق انقلاب تبیین فرموده‌اند. بیانیه راهبردی و عمیق ایشان چراغ راه ما برای ساختن ایران اسلامی و منشوری برای گام دوم انقلاب اسلامی است.


رسانه های اصولگرا
...............................
**الزامات و اهداف بیانیه رهبری
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته مشهد، با یادآوری اینکه رهبری در این بیانیه آرمان‌ها را مشخص کرده است، بیان کرد: آرمان اول، تمدن‌‌سازی اسلامی است. در این آرمان، مسئولیتش تنها برعهده کارگزاران نظام اسلامی نیست بلکه برعهده یکایک افراد است. باید تمام شئونات زندگی خود را اسلامی کنیم. آرمان دوم، آمادگی برای طلوع خورشید امام زمان (عج) است. اولا باید آمادگی خود را برای طلوع ولایت را بشارت دهیم. چله دوم باید به ظهور حضرت متصل شود و به همین خاطر، باید در این چله دوم، باید برای دیدن حضرت آماده شویم.
در پی انتشار بیانیه مقام معظم رهبری در 7 بند، «علی دارابی» معاون امور استان‌های صداوسیما یادداشتی نوشته و در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده که در بخشی از آن می خوانیم: گردش نخبگان و انتقال قدرت به نسل جوان یکی از شاخص‌های بنیادین نظام‌های مردم سالار، گردش نخبگان در سطوح بالای سازمان قدرت عمومی است. رهبری در بیانیه، با تجلیل از نقش آفرینی، مبارزات و مجاهدات نسل‌های اول و دوم انقلاب از نسل‌های سوم و چهارم انقلاب (جوانان) خواسته‌اند که شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت بدهند و این گردش قدرت از نسلی به نسل دیگر با هدف کارآیی، مانایی، پویایی و بالندگی انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در خطبه های نمازجمعه این هفته تهران به بیانیه راهبردی رهبر معظّم انقلاب اشاره کرد و گفت: صادرکننده این بیانیه یک رهبر الهی، نورانی، عارف، باصفا، شجاع، ولی فقیه زمان، دارای تجربه عالی مدیریت ولایی، حکیم، ژرف‌نگر، مصلح، یک مجاهد کارکشته پیر، با بیش از 55 سال سابقه مجاهدت؛ در اوج فرزانگی و فرهیختگی با اشراف تاریخی، با شناخت از جهان معاصر و تاریخ ملّت‌ها، سرشار از مهربانی و احساس پدری و بهره‌مند از قلم استوار است. آرزوهای بزرگ ملت عزیز ایران و آرمان‌ها؛ همچنین مسیر طی شده و شرایط کنونی و مسیر پیش رو را رهبر انقلاب در نقشه‌راهی روشن، خلاصه‌ کرده‌اند و در اختیار ملت عزیز و عالیقدر ایران قرار داده‌اند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا درباره بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده است، نکاتی را مطرح کرد: بیانیه اخیر رهبر بزرگوار انقلاب که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد، یک منشور و مانیفست جامع، منسجم و راهبردی است که مسیر حرکت انقلاب در چهل سال آینده را به روشنی نشان داده است. در واقع، این منشور، در قدم اول با تبیین محکمات انقلاب و پررنگ‌سازی مرز جریان انقلاب با جریان مقابل آن، چارچوب تفکر انقلاب اسلامی را مشخص کرده است.

به گزارش فارس از بروجن حجت الاسلام علیرضا هراتی مطلق ظهر امروز در خطبه نمازجمعه بیانیه رهبرمعظم انقلاب در آستانه دهه پنجم انقلاب را مهم توصیف کرد و گفت: آزادی، استقلال، عزت و عدالت، برادری و برابری شعارهایی هست که هر انسان آزادیخواهی آن را می پذیرد و به فرموده رهبر انقلاب مربوط به یک نسل نیست؛ دولتمردان باید به مطالب راهگشای این بیانیه عمل کنند.

تسنیم گفت‌وگویی با حسین شریعتمداری مدیر مسوول کیهان انجام داده و به بازتاب تحلیل حسین شریعتداری از بیانیه 'گام دوم انقلاب' پرداخته است. شریعتمداری یکی از ویژگی‌های این بیانیه را چنین توصیف کرد: «دشمنان در پی این بودند و آرزو داشتند انقلاب اسلامی 40 سالگی را نبیند، در حالی که رهبر انقلاب برنامه و نقشه راه 40 سال آینده و چندین دهه آینده را هم ترسیم می‌کنند و این ترسیم کاملا منطقی و مبتنی بر دلایل بسیار روشن و همه فهم است.»

خبرگزاری فارس در یادداشتی به تحلیل بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران پرداخت؛ بخشی از متن این یادداشت به شرح ذیل است: شاید مرور گذرا بر متن بیانیه، جمع بندی توصیه‌های رهبر انقلاب طی سال‌های گذشته باشد؛ اما یک نکته نهفته در متن بیانیه تغییر ریل اساسی در سیاست ورزی پایین به بالا و اجتماعی و مردمی است. هرچند نکته قابل اعتنای دیگر در این بیانیه، بیان دستاوردهای حقیقی انقلاب اسلامی، فراتر از آب و برق و تلفن و راه و غیره است که به صورت کم سابقه‌ای حول محور مردم فهرست شده است و بطن و حقیقت انقلاب را اراده و قدرت و معنویت مردم می‌بیند.

به گزارش مشرق مهدی فضائلی تحلیلگر مسائل سیاسی به چرایی اهمیت بیانیه رهبر انقلاب اسلامی پرداخته و می نویسد: بیانیه گام دوم انقلاب در عین انقلابی بودن، بسیار عالمانه و منصفانه به نگارش درآمده و ضمن دفاع از راه پیموده‌شده، کاستی‌ها و فاصله طولانی تا بایسته‌ها و آمادگی برای تصحیح خطاها در آن پذیرفته شده است.
'اکبر نصراللهی' کارشناس علوم رسانه و ارتباطات در یادداشتی در تارنمای مشرق به بیان ویژگی‌های بیانیه 'گام دوم انقلاب' رهبر انقلاب پرداخت و نوشت: این بیانیه کاملاً شفاف است و هیچ نکته ابهامی ندارد. بنابراین نیاز به تفسیر نیست و باید مورد اجرا قرار بگیرد. جوانان باید اجرا کننده و پیگیر اجرای آن باشند. رسانه‌ها در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب پیوست رسانه‌ای داشته باشند و از مسئولان بخواهند که برای تحقق بیانیه، پیوست اجرایی داشته و پیگیر اجرای شدن آن باشند.

به گزارش تسنیم، لطف الله فروزنده، اقتصاددان 10 الزام تحقق بیانیه «گام دوم انقلاب» را بیان کرد و نوشت: جوانان باید در عرضه اجرایی بویژه در حد وزیر، معاون وزیر و نماینده مجلس و مقامات قضایی قرار گیرند. عملکرد ضعیف اقتصادی، مانع بزرگ در راه موفقیت است. همانطور که فرمودند اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اعتماد به توانایی داخل راه نجات است. بی شک با حضور افراد غرب‌گرا، بی‌انگیزه، بعضامفسد و رانتخوار، این اتفاق نخواهد افتاد.

**لزوم عمل به پیام معظم رهبری
روزنامه جوان در یادداشت روز خود ذیل عنوان «الزامات نه‌گانه شروع گام دوم انقلاب » می نویسد: اولین ظلم به پیام مقام معظم رهبری این است که دست روی دست بگذاریم و زبان باز کنیم که عجب پیام مهم، راهگشا، بی‌نظیر و... است، اما فراتر از به‌به و چهچه هیچ اقدام دیگری صورت ندهیم. این نگرش ممکن است در بین اصولگرایان بیشتر دیده شود که باید به شدت از آن پرهیز کرد. دومین و بزرگ‌ترین ظلم به این پیام الهی - مردمی این است که طوری آن را تفسیر کنیم یا بخش‌هایی از آن را طوری برجسته کنیم که حقانیت خود و نقطه‌ای که خود ایستاده‌ایم را تأیید نماید. به تعبیر دیگر عدم فهم جامع‌نگرانه از آن ظلم به کلیت و اساس و بنیان‌های معرفتی و راهبردی آن است که این نگرش در اصلاح‌طلبان بیشتر است. اما راه صحیح این است که همه معتقدین به انقلاب اسلامی و عزت ایران، بخش مربوط به گذشته را منصفانه و همه‌جانبه بفهمند و برای بخش آینده هر آنچه می‌توانند انجام دهند و از تکرار ادبیات آن تا مرز تولید زدگی خودداری نمایند.

سیاست روز نیز در سرمقاله خود نوشت: با وجود بیانیه دقیق و خالص رهبر معظم انقلاب اسلامی، تکلیف همگان از مردم و مسئولین گرفته تا جوانان روشن است، اکنون زمان عمل است، برای تبیین بیانیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیازی به برگزاری همایش و سمینار و سخنرانی هم نیست، چراکه بیانیه آنقدر شفاف و قدرتمند نگارش شده که تنها کافی است یکبار خوانده شود، خواندن دقیق و عمیق، آنگاه است که تنها کار باقی مانده برای مردم، جوانان و مسئولین عمل به نکات دقیق و ریز ایشان در بیانیه گام دوم انقلا اسلامی است.

** تاکید بر جوان گرایی
«چرا فرمان جوان‌گرایی» تیتر نخست روزنامه فرهیختگان در بررسی بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به جوانان است که در بخشی از آن می خوانیم: گویی رهبر انقلاب با اشراف بر این واقعیت که نسل‌های اول و دوم انقلاب در این چهار دهه هر آنچه را در چنته داشته‌اند، رو کرده و با دردسترس بودن کارنامه‌ای قابل قضاوت از آنها، محقق کردن بایسته‌های بر زمین‌مانده و جبران کاستی‌ها را به نسل‌های بعدی واگذار کرده‌اند. بر مبنای همین تحلیل است که معظم‌له جوانان را به آماده کردن خود برای به‌دوش گرفتن بار ادامه این راه و زمامداری امور کشور در بخش‌های گوناگون فراخوانده و از برآورده شدن امید‌ها در این‌باره سخن گفته‌اند. به بیان دقیق‌تر، خطاب قرار دادن مسئولان آینده کشور بیانگر این واقعیت است که رهبر انقلاب این بار به ذکر مسئولیت‌های اجتماعی این نسل در حال و آینده اکتفا نکرده و آنان را درجایگاه زمامداران و متولیان امور نشانده و وظایف آنها را برشمرده‌اند.

فرهیختگان همچنین در سرمقاله خود«گام دوم انقلاب» به‌مثابه یک دکترین؛ می نویسد: سند «گام دوم انقلاب» را باید فراتر از یک «بیانیه» تمام و کمال برای توصیف گذشته و تحلیل نقاط‌ قوت و ضعف و تصویر آینده و در واقع یک «دکترین» و راهکار برای عمل در دهه پنجم انقلاب در نظر گرفت؛ دکترینی که هسته‌ مرکزی آن «سپردن کار به جوان‌ها» برای «یک پیشرفت همه‌جانبه» است. متن نسبتا مفصل «گام دوم انقلاب» که توسط رهبر انقلاب در 24 بهمن‌ماه منتشر شد؛ از یک‌سو یک بیانیه و مانیفست تمام و کمال برای 40 ‌‌سالگی انقلاب است؛ از این جنبه، «افتخار به گذشته» و «امید به آینده» دو رکن اصلی بیانیه هستند. رهبر انقلاب «توصیف» مشروح و واقع‌بینانه‌ای از آنچه در این 40 سال پس از انقلاب گذشته ارائه می‌کنند، «تحلیل» دقیق و منصفانه‌ای از دستاوردها و حتی خون‌آوردها و در کنار آنها از ضعف‌ها و کاستی‌ها پیش می‌کشند و در ادامه با اشاره به دلالت‌ها و نشانه‌های روشن، چرایی یک آینده پرامید و درخشان را پیش روی ایران اسلامی برای مخاطبان تصویر می‌کنند.

**پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب
روزنامه کیهان امروز در یاداشت مهمان خود با تیتر «دشمنِ خود را بشناس» به این مهم پرداخته و می نویسد: در سال‌های اخیر دهها تجربه از جمله مذاکرات سعدآباد و برجام و اس پی وی و اینستکس اکنون پیش ملت ایران و جوانان ما قرار دارد و ملت ایران در هرگونه مذاکره‌ای جز خسارت هیچ نفعی نبرده است. براین اساس رهبری تصریح دارند: «پیشنهادهای سران نظام سلطه عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است وامروز ملّت ایران علاوه‌ بر آمریکای جنایتکار،تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد می‌داند و دولت جمهوری اسلامی نباید از تهدیدهای پوچ آنان بهراسد».

وطن امروز در رمز گشایی از پیام مقام معظم رهبری نوشت: آنچه به عنوان روح مانیفست گام دوم انقلاب قابل استنباط است، عبور از سیاست‌گذاری یا Policy Making به لایه‌های عمیق سیاست (Politics) در نگاه رهبری است. آنچه در رویکرد رهبری شاهدیم، عبور از کارایی نظام (انجام درست کار) به اثربخشی نظام (انجام کار درست)، عبور از عقلانیت ابزاری به عقلانیت ارزشی، عبور از ارتقای کارکرد درونی به تطبیق و تطابق ساختار‌ها و اراده‌ها با اهداف عالیه نظام، عبور از اداره و مدیریت زیرسیستم‌ها به تغییر و تحول و بازمهندسی مثبت دائمی ساختارها، گذر از توسعه به تعالی، توجه به مقصد راه و انذار از بیراهه‌ها به جای اکتفا به مدل وسیله نقلیه راهبر و در نهایت لزوم توجه به ابزارگونگی اقتصاد و معیشت و مفاهیمی نظیر آزادی، و نه هدف بودن آنها است. نزد رهبری، آنچنانکه از مسؤولیت و شأن امامت و ولایت برمی‌آید، دولت (استیت) نه صرفا نهادی برای تحقق انتخاب‌ها و انطباق با ارزش‌های جامعه، بلکه نهادی است جهت تغییر آزادگرایانه ارزش‌ها، انتخاب‌ها، افکار، رفتار، سلوک اخلاقی و معنوی جامعه و در عین حال تامین نیازهای مادی و معیشتی آنها؛ تفاوتی که برای دولت اسلامی و دولت مدرن سکولار قائلیم.

**تیترهای رسانه های اصلاح طلب از بیانیه گام دوم انقلاب
خبرگزاری تسنیم با انتشار تصویرهایی از برخی از روزنامه‌ها نوشته است: «تیتر اغلب روزنامه‌های امروز کشور به بیانیه گام دوم انقلاب اختصاص داشت اما برخی روزنامه‌ها که عمدتا گرایش اصلاح‌طلبی داشتند نیز بخشی از این بیانیه را تیتر کردند که با روح کلی‌ آن در تضاد بود.»
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1181

نظر شما