شناسهٔ خبر: 31201618 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

محاصره داعش در آخرین منطقه تحت کنترل خود در شرق فرات

در حالی که دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده نیروهای سوریه دموکراتیک مورد حمایت آمریکا بر آخرین منطقه تحت کنترل داعش در شرق فرات تسلط یافته‌اند اما نیروهای سوریه دموکراتیک می‌گویند،‌ اعضای داعش در مساحت جغرافیایی اندکی در شرق فرات در محاصره هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راه مردم؛  جیا فرات، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه در کنفرانس خبری امروز (شنبه) در میدان نفتی العمر تصریح کرد: افراد مسلح داعش در مساحت نیم کیلومتری در شرق سوریه محاصره هستند و شهرک الباغوز تقریباً سقوط کرده است.

این فرمانده کردهای سوریه تاکید کرد: به زودی یعنی ظرف روزهای آینده رسماً پایان حضور داعش را اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نیروهای داعش زیر آتش نیروهای دموکراتیک سوریه هستند، گفت: الباغوز کاملاً محاصره شده و نیروهای داعش در مساحت جغرافیایی نیم کیلومتر مربع هستند.

فرات تاکید کرد: افراد مسلح داعش که متواری شده‌اند زیر آتش نیروهای ما هستند و در عین حال وجود غیرنظامیان در منطقه چالشی در مقابل نیروهای ما است.

عدنان عفرین، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در دیرالزور نیز تاکید کرد، هنوز تعداد زیادی غیرنظامی از جمله زنان و کودکان داعشی‌ها در زیرزمین‌ها و تونل‌هایی در آخرین پایگاه داعش در شرق سوریه حضور دارند.

عدنان عفرین اظهار کرد: این مساله غافلگیری بزرگی برای ماست، ما انتظار چنین تعدادی را نداشتیم و اگر این را می‌دانستیم هفته گذشته حمله را آغاز نمی‌کردیم، جستجوها برای این تونل‌ها ادامه دارند و ما به شیوه‌های مختلفی از جمله مسدود کردن آنها و یا انفجار با آنها مقابله می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه داعشی‌ها میان غیرنظامیان پنهان شده‌اند، گفت: این حمله متوقف نشده اما حملات بی‌هدف متوقف شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد، حضور داعش در الباغوز به داعشی‌های فراری از طریق این تونل‌ها محدود می‌شود.

پیشتر دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری که دفتر آن در لندن قرار دارد، به خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود، نیروهای کرد هم‌پیمان آمریکا بر شهرک الباغوز در شرق سوریه تسلط یافتند این بعد از تسلیم شدن ۲۰۰ تروریست عضو داعش بود. این دیده‌بانی تاکید کرد، این نیروها آخرین گروه از داعشی‌ها را شهرک الباغوز که آخرین نقطه تحت کنترل آنهاست در محاصره دارند.

دیده بان حقوق بشر سوریه تصریح کرد، طبق معامله‌ای حدود ۴۴۰ عضو داعش طی دو روز و در قالب دو سری ۲۴۰ و ۲۰۰ تن خود را تسلیم نیروهای سوریه دموکراتیک کردند و به این ترتیب این نیروها بر شهرک الباغوز تسلط یافتند.

براساس بیانیه این دیده بانی، طبق این معامله مقدماتی برای اعلام خروج آمریکا همزمان با پایان کامل کار داعش در شرق رود فرات در جریان است.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد، کامیون‌هایی که خودروهای نظامی آنها را اسکورت می‌کرده‌اند را در حال ورود به منطقه المزارع رصد کرده است؛ جایی که اعضای داعش در آنجا پناه گرفته بودند.

این دیده‌بانی احتمال داد، این کامیون‌ها اعضای داعش و خانواده‌های‌شان را از کرانه شرقی رود فرات خارج کرده باشند.

بخش هماهنگی‌های نیروهای شورشی در سوریه از توافق امضا شده بین نیروهای سوریه دموکراتیک و ائتلاف آمریکا از یک سو و داعش از سوی دیگر به منظور خروج داعش از آخرین مناطق تحت کنترل خود در شرق فرات خبر داد.

مخالفان سوری افزودند، براساس این توافق داعش نباید به مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک در شرق فرات بازگردد. این توافق همچنین شامل پایان دادن به مشکلات مربوط به حضور آنها و تحویل برخی زندانیان به ائتلاف آمریکا می‌شود.

بخش هماهنگی‌های نیروهای شورشی تاکید کرد: طی دو روز آینده شاهد خروج داعش به شکل نهایی از شرق فرات و تحت نظارت ائتلاف آمریکایی خواهیم بود.

پیش از این نیروهای سوریه دموکراتیک در پی تجمع داعشی‌ها در تونل‌ها و آغاز حملاتی انتحاری وارد درگیری‌های شدیدی با این گروه تروریستی شدند.

داعشی‌ها پس از آنکه مناطق تحت کنترل خود در شرق سوریه را از دست داده و مجموع مساحت مناطق تحت کنترلشان در این منطقه به یک کیلومتر مربع کاهش یافت، با تجمع در تونل‌ها حملاتی انتحاری را آغاز کردند.

یک هفته پس از آنکه نیروهای سوریه دموکراتیک مرحله آخر عملیات خود علیه داعش را آغاز کردند، تعداد بالای مین‌ها و تونل‌های حفاری‌شده توسط داعش در شرق سوریه مانع پیشروی این نیروها شدند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حدود ۴۰ هزار تن از جمله اتباع سوری، عراقی، فیلیپینی و سومالیایی از دسامبر گذشته تا روز پنج‌شنبه از مناطق اشغال شده توسط داعش گریخته‌اند.

 

نظر شما