شناسهٔ خبر: 31200482 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرهنگ شهروندی باید روز به روز تقویت شود

جلالی گفت:باید افکار را تغییر دهیم و به سمتی حرکت کنیم که هیچ‌گاه درصدد ایجاد مزاحمت و مشکل برای دیگران نباشیم، بلکه همه رفتار و نگاهمان به سمت هدایت و اصلاح دیگران در سطح جامعه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،عبدالله جلالی  رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر اهمیت مقوله فرهنگ شهروندی در جامعه و نمود آن در زندگی بشری گفت:جوامع بشری دارای یک زندگی مشترک اجتماعی بوده و هستند، جامعه‌ای که به این‌سو حرکت می‌کند تابع قواعدی است که باید رعایت شود، هر آنچه باعث شود یک محیط زندگی مناسب و بدون تنش فراهم شود در قالب رعایت حق‌وحقوق شهروندی مفهوم پیدا می‌کند.

جلالی افزود: برای مثال درزمینهٔ رانندگی که مشکل موجود ما است، باید با رعایت فرهنگ، اصول و چارچوب رانندگی به جامعه نظم دهیم تا شاهد حوادث کمتری باشیم. در سایر موارد نیز همین رویه برقرار است، اگر چارچوب مناسبی برای همه موارد جاری در جامعه داشته باشیم و آن‌ها را رعایت کنیم شاهد بی‌نظمی و مشکلات بعد از آن نخواهیم بود.

وی ادامه داد: همه انسان‌ها تکالیفی دارند و اگر تکالیف خود را در حوزه‌های مختلف به‌درستی انجام دهند می‌توانند در محیط شهری که در حال سکونت هستند زندگی بدون تنش و آرام را سپری کنند.

وی با اشاره به اهمیت برقراری ارتباطات اجتماعی، انسانی و اقتصادی در جامعه تصریح کرد: رعایت حق و انصاف نسبت به سایر همشهریان موجب ایجاد آرامش و ثبات در جامعه خواهد شد، بنا بر این در بحث فرهنگ شهروندی آنچه باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد، آشنایی مردم با تکالیف خود است و مردم هم خواهان آن باشند که وظایف و مسئولیت‌های خود را در ابعاد مختلف بدانند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با طرح این مهم که ریشه اکثر مشکلات حوزه فرهنگ شهروندی عدم آگاهی از وظایف و مسئولیت‌های شهروندی است،عنوان کرد: اگر ما باور داشته باشیم بر اساس اعتقادات دینی باید عدالت، انصاف و حق و حقوق دیگران را موردتوجه قرار دهیم، بسیاری از چارچوب‌های فرهنگ شهروندی را رعایت کرده‌ایم.

جلالی ادامه داد: اگر محور همه رفتار‌ها دین و تقوا باشد در جامعه شاهد پویایی و توسعه روزافزون در همه زمینه‌ها خواهیم بود، اگر در محیط خانواده سرپرست خانواده به‌عنوان الگوی خانواده دارای نظم و منطق باشد، به طبع آن فرزندان وی در جامعه توزیع‌کننده این نگرش خواهند بود و در نهایت این مهم موجب تغییر در سطح جامعه خواهد بود.

وی تأکید کرد: یکی از مواردی که در دهه پنجم انقلاب موردنظر خواهد بود، قطعاً بحث حق و حقوق شهروندی و پرداختن به آن است، متأسفانه با داشتن فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی همیشه در حوزه رعایت فرهنگ سایر کشور‌ها را مثال می‌زنیم. فرهنگ مردم عزیز کشور ما دارای ریشه‌ای کهن و آمیخته با آموزه‌های دینی است و دارای جایگاه بسیار حائز اهمیتی در سطح جهان است، اما همیشه به‌مثابه سایر امور همیشه نگاهمان به دیگران است و از ظرفیت غنی مردمی خود غافل هستیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ شهروندی برای بهبود بخشیدن به محیط زندگی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و روزبه‌روز باید تقویت شود،تصریح کرد: باید افکار را تغییر دهیم و به سمتی حرکت کنیم که هیچ‌گاه درصدد ایجاد مزاحمت و مشکل برای دیگران نباشیم، بلکه همه رفتار و نگاهمان به سمت هدایت و اصلاح دیگران در سطح جامعه باشد.

انتهای پیام/ح

ناآگاهی از وظایف شهروندی ریشه اکثر مشکلات فرهنگ شهروندی است

نظر شما