شناسهٔ خبر: 31198686 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تکرار دوباره برخورد تند یک هنرمند با خبرنگاران!/ آرش و مسیح در برج میلاد روی صحنه رفتند

سومین روز از جشنواره موسیقی فجر با اجرا‌های گروه‌های مختلف به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، جمعه ۲۶ بهمن ماه جشنواره موسیقی فجر به نیمه راه خود رسید. تا امروز سه روز از جشنواره سپری شده است و سه روز باقی مانده است.

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر جمعه ۲۶ بهمن در تالار وحدت برگزار شد. این نخستین کنسرت روز سوم بود. این کنسرت با اجرای آثاری از ایگور استراوینسکی، شاهین فرهت، رضا کهریزی و... همراه بود.

پوئم سمفونی "هفت خان رستم" ساخته رضا کهریزی قطعه ابتدایی ارکستر سمفونیک تهران بود. این قطعه بر مبنای داستان یا افسانه‌ای خاص نوشته و شرح "هفت خان رستم" بود.

پیش از اجرای قطعه بعدی شهرداد روحانی ناگهان عصبانی شد و رو به اهالی رسانه گفت: درست نیست موقع اجرا اینقدر صدای دوربین بیاید وقتی رهبر ارکستر روی صحنه می‌آید در‌ها باید بسته شود. ما به تمرکز نیاز داریم. از عکاسان می‌خواهم دوربین‌هایی را بیاورند که صدا نداشته باشد (!)

این اولین بار نیست که روحانی چنین برخوردی با خبرنگاران و عکاسان دارد. یکبار روحانی در تمرین ارکستر سمفونیک یک عکاس را به دلیل عکاسی کردن از طبقه همکف اخراج کرد.

تکرار دوباره برخورد تند یک هنرمند با خبرنگاران!/ آرش و مسیح در برج میلاد روی صحنه رفتند

سوئیت "پرنده آتشین" اثر ایگور استراوینسکی آخرین قطعه اجرایی این کنسرت بود. استراوینسکی آهنگساز، رهبر ارکستر و پیانیست روس یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذار‌ترین مویسیقیدان‌های قرن بیستم است. تنوع سبک از خصوصیات بارز آثار اوست. شهرت جهانی او با سه اثر آغاز شد که یکی از آن‌ها «پرنده آتشین» است.

گروه رستاک دیگر گروهی بود که در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این گروه که یکی از با تجربه‌های جشنواره موسیقی فجر است، به اجرای آثار مشهور محلی خود پرداخت. کنسرت رستاک با استقبال علاقه‌مندان به موسیقی روی صحنه رفت و قطعات خاطره انگیز و جدید این گروه اجرا شد. سیامک سپهری سرپرست و فرزاد مرادی خواننده گروه هستند.

تکرار دوباره برخورد تند یک هنرمند با خبرنگاران!/ آرش و مسیح در برج میلاد روی صحنه رفتند

در تالار رودکی به دلیل اجرا‌های پرطرفدار در سالن‌های دیگر همزمان با اجرا‌های این سالن، استقبال چندانی از اجراها نشده بود. نکته دیگر اینکه هر دو اجرا تک نوازی یا سولیست بودند.

در ابتدا فریماه قوام صدری به تک نوازی پیانو پرداخت. قوام صدری قصه «شهرزاد» اثر علیرضا مشایخی را که در دهه هفتاد تولید شده است و مبنای آن تخیل و اندیشه‌های فلسفی است، برای مخاطبانش اجرا کرد. این در حالی است که علی ترابی مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد یکی از مهمانان این کنسرت بود.

«در حاشیه کویر»، «نبرد»، «شکست»، «اندوه»، «خشم»، «آنسوی ابرها»، «فرار»، «سراب»، «انتظار» قطعاتی بود که قوام صدری اجرا کرد. از آلبوم پیانوی «شهرزاد» علیرضا مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت کشورمان بود که با روایت رزیتا شاکر در تالار رودکی تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت. نکته جالب اجازه ندادن به عکاسان و برای ثبت تصاویر حین اجرای کنسرت بود.
تک نوازی سنتور با هنرمندی مجید کیانی در سانس دیگر تالار رودکی به روی صحنه رفت. این اجرا نیز با استقبال کم مخاطبان همراه بود.

در ایوان شمس گروه آهنگ با خوانندگی وحید تاج به روی صحنه رفت و به اجرای اشعاری از قدما و شاعران معاصر پرداخت. تالار ایوان شمس امکانات حرفه‌ای برای میزبانی از کنسرت موسیقی را ندارد، اما به دلیل کمبود سالن و تعدد برنامه‌ها در جشنواره موسیقی مورد استفاده قرار گرفت.

این دومین اجرای وحید تاج در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر بود. او یک روز قبل از این اجرا با ارکستر ساز‌های ملی به رهبری علی اکبر قربانی در تالار وحدت به روی صحنه رفته بود.

در این کنسرت ۶ نوازنده ساز‌های کمانچه، تار، عود، سنتور، تنبک و دف اعضای ارکستر را تشکیل می‌دادند. اجرای قطعات «نشود فاش کسی آنچه میان من و توست» از سروده‌های هوشنگ ابتهاج، «من و تو»، «آستان جانان» از غزلیات حافظ، «جام جم»، قطعه حسی «آواز عاشقانه ما در گلو شکست»، «سیه چشم» سروده فریدون مشیری، از جمله آثاری بود که در کنسرت گروه آهنگ اجرا شد. در ادامه نوازندگان تنبک و دف به تفکیک تک نوازی و سپس دو نوازی کردند. این بخش مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت.

دونوازی قانون و تنبک پریچهر خواجه و فرهاد صفری از ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. این دو نوازنده در سالن خلیج فارس به اجرای موسیقی پرداختند. خواجه نوازنده قانون و سرپرست گروه، بخشی از ساخته‌های خود را برای این اجرا آماده کرده بود که با همراهی صفری به عنوان نوازنده تنبک اجرا شد.

خواجه در ابتدا قطعه «طلوع» در دستگاه ماهور را نواخت و سپس در همین دستگاه موسیقی قطعه «رقصان» را اجرا و در ادامه با مد گردی به دستگاه نوا قطعه شورآفرین را اجرا کرد. در این قسمت از برنامه فرهاد صفری او را با ساز طبلا همراهی کرد.

اجرای قطعه نجوا و پایکوبی در انتهای برنامه در مایه اصفهان پایان بخش این برنامه بود.  این دو نوازنده همچنین قطعه‌هایی را در دستگاه‌های ماهور، نوا، دشتی و راست پنجگاه نیز اجرا کردند.

اجرای ثقیل از ترکمنستان در سانس بعدی به روی صحنه رفت؛ این اجرا یکی از دو اجرای نمایندگان کشور‌های همسایه در جشنواره موسیقی فجر است. پیشکسوت دوتار نوازی قوچانی، علی غلامرضایی آلماجوقی معتقد بود اگر زمان کافی برای اجرا داشت و می‌توانست بخواند، مردم تا صبح در سالن می‌نشستند. او قطعه‌هایی از جمله «بش قارداش» و «محمد حنیفه» درباره پسر علی ابن ابی طالب را در اولین سانس از سومین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در تالار سوره حوزه هنری اجرا کرد.

در همین سانس احمد قربانف (سفیر ترکمنستان در ایران) و رامین نورقلی پور (نماینده مردم کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی) از نزدیک به تماشای اجرای گروه چاغا بخشی (ترکمن) نشستند.

گروه چاغا بخشی (ترکمن) به سرپرستی حمید کم شعر‌هایی از مختوم قلی را اجرا کرد. تک نوازی کمانچه و اجرای قطعه «گل نرگس» یکی از بخش‌های مورد توجه حاضران در سالن سوره حوزه هنری بود.

آواز «کاکلیک»، «نار آغاجی»، نوایی «آچدی محمد»، «کوراوغلی»، «داش قالدی»، گروه نوازی «آت چاپان» و تک نوازی «گل نرگس» از جمله اجرا‌های این گروه در بخش دوم سانس اول سومین روز از جشنواره موسیقی فجر بود.  طوی جان نیازی (موسیقیدان ترکمن)، شهرام کوسه غراوی (نماینده مردم کلاله در مجلس شورای اسلامی) و عاشور گلدی نیازی از اهالی فرهنگ و هنر ترکمن نیز از دیگر مهمانان حاضر در این اجرا بودند.

اجرای گروه «گیل و دیلم» با قطعه دیلمان که شاه نوری بر اساس قصه دیلمان ساخته بود، در تالار سوره برگزار شد.  «گاش و چای»، «حیران حیران»، «دیلمان» و «رعنا» از جمله ترانه‌هایی بودند که این گروه اجرا کردند.  این اجرا با بخش اعظمی‌ از موسیقی مجلسی تالشی که در مراسم عروسی اجرا می‌شود و همچنین نی چوپانی تالشی همراه بود. آخرین ترانه‌ای که این گروه اجرا کردند «سیا ریحون» بود و سپس مقام رقص «دوشه هوا» توسط گروه «کادوس» اجرا شد.

در سالن همایش‌های برج میلاد هم کنسرت مسیح و آرش روی صحنه رفت.

در کنسرت مسیح و آرش قطعاتی همچون "گلی"، "تو که نیستی پیشم"، "خالی بود دستم"، "ماه عسل" و... اجرا شد. آخرین قطعه اجرایی این کنسرت "دریا" بود که چندی پیش در فضای مجازی به‌صورت سینگل منتشر شده بود.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما