شناسهٔ خبر: 31198517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

توحید محمدزاده

صدور انقلاب اسلامی

جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی، و در چارچوب اصل دعوت، صدور انقلاب را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که صدور انقلاب به‌صورت یک اصل و هدف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی درآمده است.

صاحب‌خبر -

خبرنامه دانشجویان ایران: توحید محمدزاده//  ما که نهضت کردیم، برای اسلام نهضت کردیم؛ جمهوری‌‎ ‌‏جمهوری اسلامی است؛ نهضت برای اسلام نمی‌تواند محصور‌‎ ‌‏باشد در یک کشور، و نمی‌تواند محصور باشد در حتی کشورهای‌‎ ‌‏اسلامی. نهضت برای اسلام، همان دنبالۀ نهضت انبیاست. نهضت‌‎ ‌‏انبیا برای یک محل نبوده است. پیغمبر اکرم اهل عربستان است؛‌‎ ‌‏لکن دعوتش مال عربستان نبوده؛ محصور نبوده به عربستان؛‌‎ ‌‏دعوتش مال همۀ عالم است. (امام خمینی(ره))

به طور کلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی سه گفتمان عمده درباره صدور انقلاب مطرح گردیده است:‏ گفتمان ملی‌گراها که مخالف صدور انقلاب بودند، گفتمان دیگر با شعار «اسلام مرزی نمی شناسد» در پی صدور فیزیکی و نظامی انقلاب بوده اند و گفتمان سوم گفتمان امام خمینی (س) بود که عناصری از دو گفتمان دیگر را در برداشته ولی متفاوت از این دو گفتمان می‌باشد. با استقرار انقلاب و شکل گیری نهادهای انقلابی، گفتمان حضرت امام خمینی(س) توانست دو گفتمان دیگر را در مجادله گفتمانی پشت سر گذاشته و برتری خود را به اثبات برساند.‌‌‏ در تعریف امام صدور انقلاب به معنای شیوع و ترویج اهداف، آرمان‌ها، آموزه‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی به مردمان و ملل مشتاق در برهه‌های مختلف زمانی و مکانی می‌باشد.

‌‏ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجی و بین الملل‌‎ ‌‏اسلامی‌مان بارها اعلام نموده‌ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام‌‎ ‌‏در جهان و کم کردن سلطۀ جهانخواران بوده و هستیم. حال اگر‌‎ ‌‏نوکران آمریکا نام این سیاست را توسعه طلبی و تفکر تشکیل‌‎ ‌‏امپراتوری بزرگ می گذارند، از آن باکی نداریم و استقبال می کنیم.‌‎ ‌‏ما درصدد خشکانیدن ریشه های فاسد صهیونیزم، سرمایه داری و‌‎ ‌‏کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته ایم، به لطف و عنایت‌‎ ‌‏خداوند بزرگ، نظامهایی را که بر این سه پایه استوار گردیده اند‌‎ ‌‏نابود کنیم؛ و نظام اسلام رسول الله را‌‎ ‌‏در جهان استکبار ترویج نماییم. و دیر یا زود ملتهای دربند شاهد‌‎ ‌‏آن خواهند بود. ما با تمام وجود از گسترش باجخواهی و مصونیت‌‏کارگزاران امریکایی، حتی اگر با مبارزۀ قهرآمیز هم شده باشد،‌‎ ‌‏جلوگیری می کنیم. ( ‌‏29 / 4 / 67‌‏کتاب صدور انقلاب از دیدگاه امام خمینی (س) صفحه 20)

جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی، و در چارچوب اصل دعوت، صدور انقلاب را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که صدور انقلاب به‌صورت یک اصل و هدف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی درآمده است.

با وجود این، صدور انقلاب در دوره‌های مختلف سیاست خارجی ایران معنا و مفهوم مختلفی یافته و از الگو‌‌ها و ابزارهای متفاوتی سود برده است؛ با اینکه الگوهای مختلف صدور انقلاب اسلامی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی وجود داشته اما این اصل از اصول اساسی و پویای جمهوری اسلامی ایران است.

انقلاب اسلامی بر خلاف انقلاب‌های رایج دنیا نیاز به خشونت و نظامی‌گری ندارد و برای صدور انقلاب نیاز به نظامی‌گری و صدور سخت آن نداریم چرا که این انقلاب از جنس فرهنگ و هماهنگ با فطرت انسان‌ است. دلیل فراگیری انقلاب و الهام گیری از اندیشه امام و انقلاب نیز ناشی از این مهم است چنانکه امروز در غرب و شرق عالم، انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی را الگویی برای مبارزه با سرمایه‌داری و امپریالیسم می‌دانند. این وعده قطعی خداوند است که زمین را مستضعفان به ارث خواهند برد و این انقلاب، انقلاب مستضفعین برای براندازی ظالمان و مسکبران بود.

نظر شما