شناسهٔ خبر: 31198501 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سردار غیب‌پرور:

اعلام آمادگی بسیج برای رفع معضل اعتیاد در کشور

گروه جامعه ــ رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر نقش مخرب مواد مخدر در تضعیف بنیان خانواده‌ها، گفت: برای مقابله با این مشکل بزرگ آموزش و پیشگیری خانواده‌ها در اولویت است و این درحالی است که ۹۵ درصد جمعیت کشور سالم هستند و تنها پنج درصد جمعیت به اعتیاد مبتلا هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا، سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، صبح امروز شنبه ۲۷ بهمن‌ماه، در آئین افتتاحیه مرکز بازپروری صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان که در محل پادگان شهید زیادیان برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: علی‌رغم تلاش دشمنان برای تحقق نیافتن چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، ۲۲ بهمن امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد و آن‌هایی که از این موضوع اوقاتشان تلخ شده بود، بعد از گذشت ۲ روز از این راهپیمایی عظیم ۲۷ نفر از پاسداران انقلاب اسلامی را به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: این شهدا جمعی از پاسداران لشکر ۱۴ اصفهان بودند که از یک مأموریت مهم باز می‌گشتند و توسط دشمنان انقلاب و اسلام که مرکزشان آمریکا و عواملش بود به خاک و خون کشیده شدند. البته این موضوع نشان داد که هرجایی انقلاب اسلامی نیاز داشته جوانان برومند انقلاب از جان خودشان گذشته‌اند.

غیب‌پرور اظهار کرد: هرچند این حادثه برای ما تلخ بود، اما دو نکته مهم داشت و باید منتظر سیلی محکمی از سوی پاسداران انقلاب اسلامی باشند. ابتدا اینکه دشمنان به قدرت سپاه پی برده و بعد متوجه شدند که نمی‌توانند با به شهادت رساندن سربازان سپاه اسلام مسیر پیشرفت اسلام را کند کنند چه برسد به اینکه آن را متوقف کنند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه این مراسم بیان کرد: انقلاب اسلامی امروز با این همه عزت و شکوه خود متأسفانه دچار برخی آسیب‌ها هم هست. یکی از این آسیب‌ها که به‌عنوان مخرب‌ترین آسیب تلقی می‌شود، موضوع اعتیاد است. موضوعی که دشمنان انقلاب و اسلام سرمایه‌گذاری عظیمی در این حوزه مخصوصا بر روی نسل جوان کرده اند. این درحالی است که نسل جوان آن چنان اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی بیشتر تاکیدات خود را به جوانان اختصاص داده‌اند.
 
پنج درصد جمعیت به اعتیاد مبتلا هستند
غیب‌پرور اظهار کرد: هرچند امروز اعداد اعتیاد در کشور به وضعیت بحرانی نرسیده است، اما روند فزونی آن را نباید نادیده گرفت. خوشحالیم که امروز بیان کنیم ۹۵ درصد جمعیت کشور سالم هستند، و تنها پنج درصد جمعیت به اعتیاد مبتلا هستند و این آمار هرچند ناچیز است، اما در شأن انقلاب اسلامی نیست؛ لذا باید برنامه‌های خود را در دو بخش اساسی شامل پیشگری و صیانت انجام دهیم.

وی با تاکید بر نقش مخرب مواد مخدر در تضعیف بنیان خانواده‌ها، گفت: اگر از یک در مواد مخدر وارد خانواده‌ها شود از در دیگر غیرت دینی از آن خارج می‌شود. مواد مخدر بنیان خانواده‌ها را آتش می‌زند و آرامش خانواده‌ها را گرفته و هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل کرده است. این موضوع برای کشور هزینه‌ساز شده است، لذا برای مقابله با این مشکل بزرگ باید آموزش و پیشگری خانواده‌ها در این موضوع بسیار مهم است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: ما در حوزه پیشگیری ورود جدی داشته‌ایم و خواهیم داشت. در بخش مقابله هم با ۲ حوزه مواجه هستیم. یک معتاد متجاهر یا ماده ۱۶ که در ملأ عام اقدام به مصرف مواد مخدر می‌کنند و دیگری معتادان ماده ۱۵ هستند که توسط مراکز ترک اعتیاد کنترل می‌شوند؛ لذا برای مقابله با معضل اعتیاد با همکاری‌ها ستاد مبارزه با مواد مقرر شد تا در هر استان مشابه چنین مرکزی را تأسیس کنیم.

غیب‌پرور ادامه داد: البته مدیریت ما در این مراکز متفاوت از سایر مراکز ترک اعتیاد است. ما در این مراکز و مراکز مشابه تنها به دنبال ترک اعتیاد افراد نیستیم؛ بلکه به دنبال صیانت و آموزش آن‌ها تا مرحله اشتغال هستیم و اگر معتادان موفق به ترک اعتیاد شوند، من قول می‌دهم که در اشتغال به آن‌ها کمک کنیم و معتقدیم این افراد باید نان بازوی خود را بخورند.

وی اظهار کرد: ما در این مراکز قرار نیست معتادان را لای پنبه بخوابانیم؛ بلکه قرار است ضمن ترک اعتیاد و سم‌زدایی اولیه مهارت، آموزش و شغل آن‌ها را هم حمایت کنیم. البته این موضوع به اینجا خلاصه نمی‌شود و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی ازجمله دستگاه قضا هم باید با توزیع کنندگان مواد مخدر مقابله کند. نیرو‌های بسیج هم در این حوزه آمادگی همکاری با دستگاه قضا برای رفع معضل اعتیاد در جامعه را دارند.
 
تنها به اقدامات غیر عمیق بسنده نکند
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه با اشاره به وضعیت معتادان ماده ۱۵ در مراکز وابسته به سازمان بهزیستی، اظهار کرد: این مراکز متأسفانه وضعیت خوبی ندارند و ما آمادگی داریم در این مراکز هم کمک‌رسانی کنیم. اگر مرکزی می‌خواهد متولی امور معتادان ماده ۱۵ شود باید با جدیت وضعیت آن‌ها را سامان دهد و تنها به اقدامات غیر عمیق بسنده نکند.

غیب‌پرور، بیان کرد: جامعه امروز مطالبه‌گر شده است و مسئولان و متولیان مراکز ماده ۱۵ باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. در این موضوع باید به صورت جدی وارد شویم و اگر اقدامی نکنیم کشور لطمه می‌خورد.

بنا به گزارش ایکنا؛ در بخش دیگری از این مراسم سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) با بیان اینکه قرارگاه جوادالائمه پس از ابلاغ سپاه تهران با هدف رفع آسیب‌های اجتماعی ایجاد شد و این قرارگاه مرکز ترک اعتیاد را راه‌اندازی کرد، گفت: ما به دنبال حضور در محله‌های محروم و آسیب‌دیده و کمک به ترک معتادان متجاهر هستیم و این محل در گذشته مرکز آموزش بسیجیان بود و اکنون به وسعت ۲۵۰ هکتار آماده بهره‌برداری برای ارائه خدمت به این قشر از جامعه است.

به گزارش ایکنا، بزرگترین مرکز ترک اعتیاد به نام «مرکز بازپروری صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان» صبح امروز با حضور سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ و سردار اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افتتاح شد. این مرکز در تلاش است طی یک فرآیند علمی، معتادان متجاهر را جمع‌آوری و نسبت به ترک اعتیاد، ایجاد اشتغال و بازگشت آنان به جامعه اقدام کند. همچنین طی مراسمی، کلنگ‌زنی فاز دوم مرکز بازپروری صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان نیز انجام شد و تا پایان هفته پذیرش معتادان در این مرکز آغاز می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما