شناسهٔ خبر: 31198473 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه شیراز:

فعالیت های جهادی باید برای مردم مستندسازی شود

شیراز - ایرنا - نماینده ولی فقیه دراستان فارس و امام جمعه شیراز گفت: خدمات نظام اسلامی در مناسبت های مختلف باید بازگو شود، از جمله فعالیت های جهادی که برای قشر محروم و نیازمند جامعه صورت می گیرد باید مستندسازی و اطلاع رسانی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله لطف الله دژکام روز شنبه در دیدار با مدیرکل و معاونین بنیاد مسکن استان فارس افزود: در زمینه فرهنگی، تلاش های خوبی در نهادهایی مانند بنیاد مسکن صورت گرفته است که جای تقدیر دارد، اما بخشی از کارهایی که ما در نظام اسلامی ارائه کرده ایم درست تبیین نشده است.
وی افزود: فاصله ای بین آنچه انجام شده و آنچه از سوی دشمن به ویژه در بین جوانان سیاه نمایی می شود وجود دارد، باید به گونه ای مناسب این سیاه نمایی ها برای مردم تبیین و بازگو شود.
امام جمعه شیراز همچنین به وضعیت و موقعیت متمایز فارس با سایر استان ها از نظر جمعیت شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: این استان در مقایسه با بسیاری از استان ها از نظر شمار جمعیتی حجم کار بیشتری از کار را برعهده دارد، 17 استان کشور کمتر از یک سوم استان فارس جمعیت دارند از این رو مقایسه فارس با بسیاری از استان ها مقایسه مناسبی نیست و حجم فعالیت ها در این استان نسبت به جمعیت بسیار گسترده است.
دژکام با تاکید بر اینکه مدیریت یک تشکیلات بزرگ کار دوچندان می طلبد گفت: حدود پنج میلیون نفر جمعیت فارس است، بنابر این ارائه خدمات به این حجم از جمعیت روستایی کار آسانی نیست و این جای تقدیر از بنیاد مسکن دارد که اگر در مقایسه با برخی از استان ها دوم یا سوم می شود ولی حجم کار و فاصله کار در استان فارس با آن استان ها خیلی زیاد است.
نماینده ولی فقیه دراستان فارس گفت: به تناسب بزرگی کار توسعه روستایی در فارس باید طرح ها هم بزرگ باشد ، باید فعالیت هایی صورت گیرد که محرومیت از مناطق روستایی بار بندد.
** فارس بیشتر از سایر مناطق، تکلیف عمران و توسعه روستایی دارد
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز در این دیدار گفت: این استان به سبب داشتن جمعیت روستایی بیشتر از جمعیت شهری، بیش از سایر نقاط کشور تکلیف عمران و توسعه روستایی دارد.
عطا الله زمانی افزود: استان فارس یک میلیون و 450 هزار نفر جمعیت روستایی دارد که 30 درصد از جمعیت استان را شامل می شود؛ این در حالی است که متوسط جمعیت روستایی کشور حدود 26 درصد است.
وی ادامه داد: بنا بر این استان فارس بیش از متوسط کشور و بیش از سایر مناطق تکلیف عمران و توسعه روستایی دارد و در این عرصه با شرح وظایف بیشتر ورود کرده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه در استان فارس 2 هزار و 338 روستای بالای 20 خانوار جمعیت وجود دارد گفت: برای همه این روستاها طرح هادی تعریف شده است، در روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت بنیاد مسکن تکلیف تهیه و اجرای طرح هادی را دارد.
زمانی ادامه داد: در حوزه عمران روستایی برای 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار در فارس طرح هادی تهیه شده و 48 درصد روستاها طرح را اجرا کرده اند در حالی که متوسط اجرای طرح در کشور حدود 46 درصد است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس اظهار داشت: طی سالهای گذشته حدود سه میلیون و 300 هزار متر مربع از معابر مناطق روستایی فارس آسفالت شده است ، فارس مقاوم نخست کشوری دراین عرصه دارد و این اقدامات تحول جدی در حوزه عمران روستایی ایجاد کرده است.
زمانی گفت: در برخی مناطق که زمینه گردشگری روستایی دارد نیز از سنگفرش متناسب با بافت سنتی روستاها استفاده شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس همچنین با معرفی برخی از روستاهایی که ظرفیت گردشگری روستایی دارند ادامه داد: در برنامه ششم توسعه کشور شناسایی و اجرای عملیات توسعه گردشگری برای 300 روستای گردشگری کشور پیش بینی شده است، دراستان فارس در یکسال اخیر 51 روستا برای اجرای طرح های هدف گردشگری پیشنهاد شده است.
وی گفت: 19 روستا برای اجرای این طرح ها مصوب شده ، برای 21 روستای دیگر نیز پیگیری ها در حال انجام است که طرح های هدف گردشگری اجرایی شود.
زمانی افزود: با اجرای طرح های توسعه گردشگری در روستاها زمینه افزایش اشتغال و کاهش مهاجرت ها در این روستاها به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس درادامه گفت: این بنیاد در زمینه اسکان عشایر نیز عملکرد درخشانی دارد ، در این رابطه به تناسب ظرفیت های موجود زمین واگذار می شود ، تا کنون 120 سایت اسکان عشایر دراستان فارس تعریف شده ، تلاش ها برای تصویب72 سایت در حال انجام است و 48 سایت هم مصوب شده که واگذاری اراضی در آن در حال انجام است.
وی از دیگر فعالیت ها در حوزه عمران روستایی را صدور اسناد مالکیت برای واحد های روستایی دانست و گفت : دراستان فارس حدود 415 هزار واحد مسکن روستایی وجود دارد که 269 هزار واحد مسکونی دارای سند شده است.
زمانی گفت: این رقم، معادل 65 درصد واحدها است که به صورت مشترک با اداره ثبت انجام می شود، صدور اسناد مالکیت در مناطق روستایی موجب افزیش اشتغال و ایجاد انگیزه برای ماندگاری روستاییان و جلوگیری از ایجاد رانت و بورس بازی است. فارس دراین عرصه 11 درصد بیشتر از متوسط کشوری سند صادر کرده است.
وی همچنین در زمینه صدور سند مسکن شهری در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت توصیح داد و گفت: حدود 27 هزار جلد سند شهری نیز صادر شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با ارائه گزارشی از بازسازی مسکن روستایی در استان فارس با بیان اینکه گام های موثری دراین زمینه برای مقاوم سازی واحد ها برداشته شده است گفت: از مجموع 415 هزار مسکن روستایی موجود دراین استان کار مقاوم سازی 228 هزار واحد به اتمام رسیده ، فارس روی گسل زلزله قرار دارد از این رو مقاوم سازی واحد های روستایی از اهمیت بسزایی برخوردار است ، تقریبا از هر 5 زمین لرزه بالای سه ریشتر در کشور یک زلزله در فارس به وقوع می پیوندد.
به گفته مهندس زمانی در استان فارس 186 هزار واحد مسکونی روستایی غیر مقاوم هم وجود دارد که سالانه بین 10 تا 15 هزار واحد مسکونی مقاوم می شود ، وام های 25 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد برای مقاوم سازی این واحد ها اعطا می شود ، تلاش می شود که این مبلغ به 40 میلیون تومان افزایش یابد ، 55 درصد از واحد های مسکن روستایی دراستان فارس مقاوم شده است و متوسط کشوری دراین زمینه 42 درصد است .
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گزاشری نیز از سیل سال 95 استان و خسارت زیادی که از بروز سیلاب وارد شد ارائه کرد و گفت : حدود 15 شهرستان فارس از این سیلاب زیان دیدند ، 7 هزار و 492 واحد مسکونی در استان فارس از بروز سیلاب خسارت دید و با تسهلات اعطا شده بهسازی 4 هزار و 700 واحد مسکونی به اتمام رسید .دراین زمینه 39 میلیارد تومان علاوه بر تسهیلات از سوی دولت به صورت بلا عوض به مردم اعطا شده است .
وی همچنین با بیان اینکه دراستان فارس برای تامین مسکن اقشار کم در آمد از جمله افراد تحت پوشش نهاد های حمایتی و خانوارهای دارای دو عضو معلول تلاش شده گفت : 900 خانوار دارای دو عضو معلول از سوی بهزیستی معرفی شده است که تسهیلات تامین مسکن دریافت کرده اند.
زمانی همچنین گزارشی از تامین مسکن شهری توسط بنیاد مسکن ارائه داد و گفت : بنیاد مسکن همچنین متناسب با سطوح درآمدی مردم و بر اساس تقاضای موجود مبادرت به تامین مسکن شهری می کند تا کنون 4 هزار و 730 واحد مسکونی در شهرها تکمیل و تحویل متقاضیان شده است ، یک هزار و 42 واحد هم در حال ساخت است، تامین مسکن شهری برای نیازمندان با کمک خیرین مسکن ساز ، آورده متقاضیان ، اعتبارات سفر مقام معظم رهبری انجام می شود.
وی گفت: در زمینه احداث مسکن مهر هم در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت 29 هزار واحد مسکونی تکلیف ساخت داشتیم که ساخت 27 هزار واحد به اتمام رسیده و حدود 2 هزار واحد باقیمانده نیز با مسوولیت تعاونی های مسکن در حال اجرا است.
زمانی با بیان اینکه خیرین مسکن ساز دراستان فارس گام های موثری برای تامین مسکن نیازمندان برداشته اند گفت: تا کنون یک هزار و 146 واحد مسکونی با مشارکت خیرین مسکن ساز در فارس احداث و واگذار شده و 106 واحد هم در حال احداث است؛ فارس بنیانگذار فعالیت های خیرین در عرصه تامین مسکن برای نیازمندان بوده و دراین زمینه کارنامه درخشانی دارد.
6113 / 2027

نظر شما