شناسهٔ خبر: 31198359 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رقم بودجه 98 ، 1739 هزار ميليارد تومان تصويب شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا - سخنگوي کميسيون تلفيق مجلس گفت:اين کميسيون لايحه بودجه سال 1398 کل کشور را در يک سقف و با رقم يک هزار و 739 هزار ميليارد تومان تصويب و تقديم مجلس شوراي اسلامي کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، «محمد مهدي مفتح» در جلسه علني امروز - شنبه- مجلس شوراي اسلامي در هنگام بررسي کليات لايحه بودجه سال آتي گزارشي از مصوبات کميسيون تلفيق ارائه کرد.
وي اظهارداشت: کميسيون تلفيق بودجه سال آتي در 29 جلسه با حضور مديران و کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي و ديگر نهادها و در 120 ساعت بودجه را مورد بررسي قرار داد.
وي افزود: ما در بررسي بودجه در کميسيون تلفيق ابتدا کليات آن را بررسي کرديم، بودجه بخش درآمدي را متناسب با شرايط اقتصادي خاص و تحريم اقتصادي کشور تنظيم کرده ايم.
سخنگوي کميسيون تلفيق اضافه کرد: دولت لايحه بودجه را با عددي بالغ بر 1703 هزار ميليارد تومان به مجلس تقديم کرده بود که 407 هزار ميليارد تومان از آن منابع عمومي، 1274 هزار ميليارد تومان بودجه شرکت‌هاي دولتي و 71 هزار ميليارد تومان درآمد اختصاصي است.
مفتح افزود: دولت در انتهاي ماده واحده پيش بيني کرده است در صورتي که منابع عمومي نسبت به ارقامي که در متن لايحه پيش‌بيني شده است، اضافه‌تر وصول شود و همچنين اجازه برداشت از صندوق توسعه ملي داده شود، تا 40 هزار ميليارد تومان ديگر بتوانيم به سقف لايحه بودجه 98 اضافه کنيم.
وي تصريح کرد: البته در کميسيون تلفيق بودجه 98 نهايتا گزارش را در يک سقف يعني 1739 هزار ميليارد تومان تقديم مجلس کرديم که منابع عمومي طبق مصوبه کميسيون تلفيق بالغ بر 442 هزار ميليارد تومان است که حدود 8.6 درصد رشد دارد، بودجه شرکت ها بدون تغيير است و درآمد اختصاصي را هم نسبت به لايحه اي که دولت ارائه داد مقداري تغيير داديم و حدود 71.4 هزار ميليارد تومان تقديم مجلس کرديم.
سخنگوي کميسيون تلفيق مجلس همچنين در مورد منابعي که براي افزايش درآمد دولت پيش بيني شده است، گفت: سازمان امور مالياتي مي تواند 4 هزار ميليارد تومان از معوقات مالياتي وصول کند، همچنين 5.6 هزار ميليارد تومان در خصوص ورودي خودروها قابل تحقق است، 9.7 هزار ميليارد تومان با تغيير سهم دولت و شهرداري در ماليات بر ارزش افزوده قابل اضافه شدن است و 13.8 هزار ميليارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملي پيش بيني مي شود.
مفتح تصريح کرد: براي مشمولان غيبت سربازي که بيش از 8 سال غيبت داشته اند و در سال 97 يا قبل از آن اين غيبت را خريداري کرده بودند و به صورت اقساطي پرداخت مي کردند، حدود يک هزار ميليارد تومان هم از اين منبع درآمد حاصل مي شود. 2 هزار ميليارد تومان پرونده معوقه تعزيرات است که مي‌تواند قابل وصول باشد و 1.6 هزار ميليارد تومان بدهي شرکت هايي چون هيدرو و پتروشيمي به دولت است که قابل تحقق است.
وي اظهارداشت: در مجموع معادل 39.8 هزار ميليارد تومان با اين ترتيب مي تواند به درآمدهاي دولت اضافه شود.
سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه 98 افزود: طبق قانون برنامه در سال 98 بايد از درآمدهاي نفتي کشور 34 درصد وارد صندوق توسعه ملي شود و مابقي آن صرف هزينه هاي جاري شود اين در حالي است که در لايحه دولت به دليل شرايط موجود 20 درصد ديده شده بود که ما حکمي آورديم که اين مابه التفاوت به عنوان بدهي دولت به صندوق توسعه ملي منظور شود.
مفتح درباره فروش نفت اظهار داشت: در کميسيون تلفيق انعطاف ها و راه هاي جديدي پيش بيني شده است که ماهانه حداقل 2 ميليون بشکه نفت خام سبک، 2 ميليون بشکه نفت خام سنگين و 2 ميليون بشکه ميعانات گازي پارس جنوبي را به صورت مستمر هر ماه ارائه شود و ما در بورس انرژي بتوانيم اين ميزان نفت خام سبک و سنگين و ميعانات را بفروشيم.
وي خاطرنشان کرد: همواره به مجلس گلايه هايي مي شد مبني بر اينکه بودجه شرکت هاي دولتي مورد بررسي قرار نمي گيرد اما ما در کميسيون تلفيق فرصت خوبي را براي بررسي اين کار انجام داديم تا کنترل‌هاي بيشتري بر بودجه شرکت‌هاي دولتي صورت گيرد و مقرر شد که يک سامانه يکپارچه اي ايجاد شود و اطلاعات کليه شرکت هاي دولتي، بانک ها، موسسات انتفاعي وابسته به دولت موظف شوند که براي سال‌هاي برنامه ششم توسعه کليه اطلاعات درخواستي را در سامانه مذکور وارد و ثبت کنند.
وي درباره سقف معافيت مالياتي اظهار داشت: دولت سالانه 276 ميليون ريال پيش بيني کرده بود و کساني که تا 2 ميليون و 300 هزار تومان در ماه حقوق مي گيرند از اعطاي ماليات معاف شوند که کميسيون تلفيق اين مبلغ را به 2 ميليون و 750 هزار تومان ارتقا داد و همچنين تسهيلات ازدواج هم افزايش پيدا کرد و طبق مصوبه اين کميسيون به هر يک از زوجين 30 ميليون تومان داده مي شود.
مفتح خاطرنشان کرد: همچنين آستان قدس رضوي و موسسات اقتصادي زيرمجموعه نيروهاي مسلح به استثناي مواردي که صرحتا مشمول اذن رهبر معظم انقلاب هستند بايد مالياتشان را واريز کنند و اين ماليات به آموزش و پرورش تخصيص داده خواهد شد.
سيام**9121**1336
انتهاي پيام /*

نظر شما