شناسهٔ خبر: 31198006 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

مخالفان‌FATF علم غیب‌دارند؟

صاحب‌خبر -

نتیجه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره یکی دیگر از لوایح مربوط به FATF، می ‌تواند پیامی به نشست   گروه ویژه اقدام مالی در پاریس باشد؛ گروه‌های سیاسی منتقد دولت و مخالف پیوستن ایران به FATF روز گذشته بار دیگر از فرصت تریبون‌های نمازجمعه و برخی تجمعات پراکنده برای اعلام نظر خود استفاده کردند. از آن‌سو، اعضای هیأت دولت نیز چهارشنبه گذشته به‌گونه‌ای اتمام‌حجت کردند. برخی اعضای مجمع اگرچه بر طبل رد این مصوبات می‌کوبند، ولی همچنان که از نام مجمع پیداست، مصلحت کشور شاید در رأی‌گیری نهایی شرایط دیگری را رقم بزند. با محمد صدر، عضو  مجمع تشخیص مصلحت نظام درمورد پیش‌بینی‌هایش از جلسه مجمع درباره پالرمو پرسیدیم.

در  هفته اخیر فشارها برای رد مصوبه پالرمو از سوی مخالفان افزایش یافته و برخی چهره‌های نزدیک به جریان اصولگرا پیشاپیش  از رد پالرمو در جلسه مجمع خبر دادند. فشارها تأثیری بر رأی مجمع دارد؟

این تظاهرات و اقداماتی که انجام می‌شود، در چارچوب آزادی‌هاست و هر فردی حق دارد تا نظراتش را مطرح کند، اما اینکه تصور شود این اقداماتی که انجام می‌شود یا پیامک‌های تهدیدآمیزی که برای اعضای مجمع می‌فرستند، تأثیر‌گذار است، خیر، تأثیرگذار نخواهد بود. اعضای مجمع براساس منافع ملی و آنچه مصالح ایران است، تصمیم‌گیری ‌کرده و برمبنای آن اظهارنظر می‌کنند. اما اینکه برخی پیشاپیش می‌گویند این مصوبات به نتیجه نمی‌رسد، حتما علم غیب دارند. من علم غیب ندارم و چنین مسئله‌ای را نمی‌توانم تأیید کنم. بنده شخصا فکر می‌کنم با توجه به جمیع مسائل و گزارش‌هایی که اعضای هیأت دولت و شورای‌عالی امنیت ملی و حتی جلسات سران 3قوه ارائه کرده است، احتمال تصویبش بیشتر از تصویب‌نشدنش است.

 فردا نشست FATF در پاریس برگزار می‌شود. آیا اعضای مجمع نیم‌نگاهی به این جلسه و اهمیتش دارند یا مسیر خودشان را طی خواهند کرد؟

حتما اینطور است. مجمع می‌داند که لوایح، مسئله پراهمیتی برای جمهوری اسلامی ایران هستند. به‌خصوص اینکه اگر پالرمو که یکی از لوایح مربوط به FATF است تصویب نشود، کمک‌ بزرگی به ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود. او تا آنجایی که توانسته، از قدرت اقتصادی آمریکا استفاده کرده و برخی کشورها و خیلی از شرکت‌های بزرگ دنیا را تهدید کرده که اگر با ایران همکاری تجاری و بانکی و مالی داشته باشید، توسط آمریکا تحریم ‌‌شده و از بازار آمریکا محروم می‌شوید، ولی تعدادی از کشورها و شرکت‌ها تحت‌تأثیر این تهدیدات ترامپ قرار نگرفته‌اند و دارند با ایران کار می‌کنند؛ همین‌ها معتقدند برای اینکه همکاری تجاری، بانکی، اقتصادی و مالی‌شان با ایران ادامه پیدا کند، این لوایح باید تصویب شود تا هیچ‌گونه مشکلی در ادامه همکاری مالی و بانکی با آنها نباشد. 

 موضوع اینستکس برای اعضای مجمع حل شده است یا همچنان بر تصمیم آنها درخصوص FATF اثرگذار واقع شده است؟ 

جلسه‌ای درباره اینستکس نه در خود مجمع و نه در کمیسیون‌هایش برگزار نشده است. با این حال، وضعیت ایران در FATF بر سازوکار اینستکس نیز اثرگذار است.
 
آقای علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس گفته‌اند پیامک‌هایی که به اعضای مجمع ارسال می‌شود، از طرف مردم عادی است. آیا این پیامک‌ها برای شما نیز ارسال شده است؟ 

بنده این پیامک‌ها را دریافت نکرده‌ام، ولی چه گروه‌هایی این پیامک‌ها را ارسال کنند یا حاصل کار اشخاص باشد، مطالب تهدیدآمیز تأثیری در رأی اعضای مجمع نخواهد داشت.

نظر شما