شناسهٔ خبر: 31197885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

دیدار شهردار تهران با مراجع

8 مرجع عالیقدر جهان تشیع میزبان شهردار تهران بودند

صاحب‌خبر -

محمد سرابی _ خبر‌نگار

 خدمات‌رسانی به مردم همیشه از دغدغه‌های مراجع بوده و درمیان ارگان‌هایی که با نیاز‌های عمومی شهروندان ارتباط مستقیم دارند، شهرداری بیشترین سهم را به‌ خود اختصاص داده است. شهردار تهران نیز بلافاصله پس از پایان مناسبت‌های دهه فجر که امسال مصادف با ایام فاطمیه بود، برای ارائه بیلان کاری و دریافت رهنمود‌های مراجع تقلید، به شهر قم رفت. مراجع تقلید نیز در این دیدار‌ها توصیه‌هایی برای خدمت بیشتر به شهروندان ارائه کردند. شهردار تهران در این ملاقات‌ها با شرح فعالیت‌های شهرداری در این ایام بیان کرد: یکی از اقدامات ما مربوط به میادین میوه و تره‌بار است که در آنها اقلام را با تخفیف‌های ٣٠درصد تا ۴٠درصد و حتی بیشتر به مردم ارائه می‌دهیم و گزارش فعالیت میادین در هیأت دولت نیز ارائه شده است.

پیروز حناچی در این گفت‌و‌گوها با تأکید بر اینکه فعالیت مستمر میادین میوه و تره‌بار در روز‌های پایانی سال ادامه خواهد داشت، بیان کرد: تعداد واحد‌های کاری در میادین میوه و تره‌بار به تعداد حدودا ٢۴٠واحد رسیده است. در عین حال در حوزه اجتماعی نیز اقداماتی انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال با گسترش گرمخانه‌ها امیدواریم دیگر کسی شب‌های سرد را در خیابان سپری نکند.

حناچی در این ملاقات‌ها نظام مالی شهرداری را «درآمد-هزینه‌ای» خواند و توضیح داد: شهرداری‌های کشور از دولت کمک خاصی نمی‌گیرند و باید بیشتر روی درآمد خود حساب کنند. این در حالی است که در شرایط اقتصادی حال حاضر کسب درآمد برای مدیریت شهر کار بسیار سختی است؛ با وجود این تلاش می‌کنیم تا دست‌کم شرایط برای مردم سخت‌تر نشود.

شهردار تهران توضیحاتی درباره برنامه توسعه حمل‌ونقل عمومی از طریق کاهش فاصله بین حرکت قطارها و افزودن ٢هزار واگن به ناوگان ریلی ارائه داد و خبر بهبود ٢٠درصدی وضعیت هوا نسبت به سال گذشته را نیز به اطلاع مراجع رساند. او یکی از برنامه‌های مهم نظام مدیریت شهری پایتخت در حوزه فرهنگی را تجهیز و توانمندسازی مساجد و سرای محلات برای برگزاری دوره‌های قرآنی عنوان و تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که تهران از آن رنج می‌برد نبود توازن تعداد مساجد در مناطق و محلات مختلف است، به این شکل که به‌عنوان مثال در منطقه١٢ نزدیک به ٢۵٠مسجد وجود دارد اما در منطقه٢٢ کسر بسیار کوچکی از این تعداد مسجد داریم؛ برنامه داریم این نبود توازن را در حد توان رفع و مساجد را تبدیل به محور محلات کنیم.

اقدامات مفید شهرداری
مراجع تقلید در گفت‌وگو با شهردار تهران نکاتی را یادآوری کردند. آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی تأکید کرد: شهرداری از مهم‌ترین نهادهای کشور است و همه باید توجه داشته باشند وظیفه اصلی مسئولان در این وضعیت اقتصادی، تسهیل شرایط زندگی برای مردم است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اقدامات شهرداری روحیه‌بخش هستند، افزود: برنامه‌ها و اقدامات خوب شهرداری تهران باید اعلام عمومی شود. این اعلام کمک می‌کند که بتوانید کارهای بزرگ‌تر انجام دهید و باعث خیر برای مردم و کشور شوید. بهتر است برنامه‌های مساجد و کتابخانه‌های عمومی گسترش پیدا کند، چراکه در رشد فرهنگ دینی و علمی جوانان بسیار مؤثر است.

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی نیز در دیدار با شهردار تهران اظهار کرد: مردم در درگاه خدا و در یک نظام مردم‌سالار بسیار اهمیت دارند. مدیر جامعه اسلامی باید با اخلاص در خدمت مردم باشد و قدر فرصت مسئولیت را بداند، نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر منشور حکومتداری بوده و نظام اسلامی باید بر مبنای آن گام بردارد. یکی از برنامه‌های امیرمؤمنان ارتباط نزدیک با مردم و رسیدگی به مشکلات ایشان بود، مسئولان باید شخصا به میان مردم بروند و با اخلاق و نرمش به مشکلاتشان رسیدگی کنند.
حناچی در بخش دیگری از این سفر به دیدن آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی رفت. این مرجع تقلید در ملاقات با شهردار گفت: پیش از این فکر می‌کردند شهرداری این است که تنها به جسم و ظاهر شهر و مردم کار داشته باشد اما دریافتند که ماجرا فقط این نیست. در چنین شرایطی باید دستگاه‌ها و مسئولان بیش از پیش در جهت حل مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی مردم بکوشند. او اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی نیز به اندازه مساجد حائز اهمیت هستند و یکی دیگر از مشکلات ما کم بودن زمان مطالعه میان مردم است. البته به‌نظر می‌آید متأسفانه گرانی اخیر کاغذ نیز تأثیرات مخربی بر موضوع فرهنگ خواهد گذاشت.

آیت‌الله‌العظمی یوسف صانعی نیز در دیدار با شهردار تهران بر تلاش برای بهبود وضعیت محیط‌زیست در تهران تأکید کرد و گفت: هوای تهران از آن همه مردم است و هیچ‌کس حق ندارد در راستای منافع خودش به هوایی که مال مردم است ضرر برساند. از سوی دیگر آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی در دیدار با حناچی، کسب رضایت مردم را کار بسیار بزرگی دانست و تصریح کرد: اداره کردن شهری مثل تهران کم از اداره کردن یک کشور ندارد و حتی قبولاندن این واقعیت به مردم که شهرداری در حد توان تلاشش را کرده، کار بسیار بزرگ و سختی است.

دیگر مرجع تقلید در ملاقات با شهردار تهران بر مشکل آسیب‌های اجتماعی و تکدی‌گری تأکید کرد و گفت: مدیریت یک شهر بزرگ با جمعیت انبوهی از گونه‌ها و اقشار مختلف کار بسیار سختی است.

آیت‌الله‌العظمی سبحانی افزود: در بحث ساخت‌وسازها لازم است برخی حقوق حفظ شود، به‌عنوان مثال کوشش کنید تا همسایه‌ها در خیابان‌کشی یا تجدیدبنا اذیت نشوند.

حناچی همچنین در این سفر به دیدار آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی و آیت‌الله شهرستانی نماینده آیت‌الله‌العظمی سیستانی رفت.
 

نظر شما