شناسهٔ خبر: 31197195 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

سومین شب جشنواره موسیقی فجر با طعم انتقاد

سومین شب سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در هفت سالن مختلف پایتخت برگزار شد و خانه سینما هم میزبان فیلم‌های مستندی درباره موسیقی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش راه مردم ؛ تالار وحدت نخستین اجرای خود را با ارکستر سمفونیک تهران برگزار کرد که در این اجرا نیز همانند کنسرت ارکستر ملی ایران شاخه گل‌هایی از طرف اسپانسر این ارکسترها به حاضران در سالن هدیه داده می‌شد.

شهرداد روحانی (رهبر ارکستر سمفونیک تهران) پیش از اجرای قطعه پایانی این کنسرت از صدای دوربین عکاسان عذرخواهی و انتقاد کرد و گفت: درست نیست موقع اجرا اینقدر صدای دوربین بیاید وقتی رهبر ارکستر روی صحنه می‌آید درها باید بسته شود، ما نیاز به تمرکز داریم. از عکاسان می‌خواهم دوربین‌هایی بیاورند که صدا ندارد.

همچنین ارکستر سمفونیک تهران در این اجرا قطعه‌ای را از شاهین فرهت (دبیر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر) نواخت. اینکه تا به حال آثار دبیر این جشنواره توسط چند گروه اجرا شده است، روز گذشته انتقادهایی را درپی داشت.

گروه موسیقی رستاک با اجرای قطعات فولکلور ایرانی نیز در سانس دوم این تالار روی صحنه رفت که می‌توان گفت شلوغ‌ترین اجرای تالار وحدت را در چند روز گذشته رقم زد.

سالن سوره حوزه هنری که به موسیقی نواحی اختصاص یافته در سومین روز جشنواره، اجراهایی از مناطق خراسان، گیلان و گرگان را به خود دید. از نکات قابل توجه در این مراسم اجرای علی غلامرضایی آلماجوقی ۸۷ ساله بود که تاکنون مقام‌های متعددی را در جشنواره‌های خارجی و داخلی از آن خود کرده است. او به اجرای دو قطعه با ساز دوتار پرداخت. بخش موسیقی نواحی جشنواره فجر در شب جمعه با قطعات آرامی از موسیقی محلی قوچان و ترکمن آغاز شد و با اجرای شاد گروه‌های «کادوس تالش» و «گیل و دیلم» گیلان به کار خود پایان داد. در بخشی از اجراهای امشب آرمین فریدی از گروه کادوس اعلام کرد که ساز ۱۲۰ تنبوره تالش را پس از سال‌ها توانسته‌اند احیا کنند. این ساز در دست پیرمرد ۱۲۰ ساله تالشی در کوه‌های این منطقه یافته شده است.

در فرهنگسرای نیاوران نیز فرهاد صفری نوازنده تنبک و کارنگ (ساز ابداعی فرهاد صفری) که همراه با پریچهر خواجه روی صحنه رفته بود، با گلایه از بی‌نظمی که در بخشی از اجرا در سالن وجود داشت گفت: متأسفانه درها باز و بسته می‌شوند و به جهت باز بودن مکرر سرما به داخل سالن می‌آمد. از طرفی اجرا رأس ساعت شروع می‌شود اما برخی‌ها با تأخیر وارد سالن می‌شوند و این بی‌نظمی ایجاد می‌شود. در اغلب اجراها این مشکل وجود دارد.

برج میلاد هم که این روزها میزبان بخش پاپ جشنواره است شبی را با امیر عباس گلاب و برادران آرش و مسیح سپری کرد.

علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) هم در این شب به در برج میلاد حاضر شده بود.

امیرعباس گلاب کنسرت خود قطعه‌ای به نام فرشته را اجرا کرد که همزمان با آن تصاویری از کودکان کم‌توان جسمی و ذهنی پخش شد. او همچنین با بیان اینکه در گذشته در سالن‌های کنسرت می‌نشسته و دوست داشته او را معرفی کنند، از حاضران خواست به افتخار افرادی که در سالن حضور دارند و امکان دارد در آینده خواننده و آهنگساز شوند، دست بزنند.

مسیح و آرش نیز در کنسرت خود از آماده‌سازی قطعه جدیدشان به نام «باران» خبر دادند که پس از عید نوروز به بازار موسیقی می‌آید.

سومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر نیز همچون شب‌های گذشته با یاد محمدرضا شجریان سپری شد. گروه آهنگ که در تالار ایوان شمس اجرا کرد، در بخش پایانی کنسرت خود یک قطعه را خارج جدول اعلام شده، به شجریان تقدیم کرد.

همچنین در بخش پایانی اجرا وحید تاج (خواننده) در سخنانی از مغفول ماندن موسیقی ایرانی سخن گفت؛ او اظهار کرد: خوشحالیم که هنوز موسیقی ایرانی طرفدار دارد. فکر می‌کنم امروز کسانی که موسیقی ایرانی کار می‌کنند به خاطر جفاهایی که در حق موسیقی ایرانی صورت گرفته، در فضای مأیوس کننده‌ای قرار دارند.

تالار رودکی نیز در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان اجرای رسیتال پیانو بود که در آن فریماه قوام صدری به هنرنمایی پرداخت. این اجرا با تأخیر ۱۵ دقیقه‌ای آغاز شد و ورودهای جسته و گریخته برخی مخاطبان تا نیم ساعت پس از شروع اجرا ادامه داشت. در ابتدای این اجرا از مخاطبان خواسته شد که از تشویق کردن هنرمندان بین قطعات خودداری کنند. در جریان این اجرا که با عنوان شهرزاد به روی صحنه رفت قوام صدری ۹ قطعه را با پیانو نواخت و در فاصله اجرای هر قطعه رزیتا شاکر پای میکروفون می‌آمد و بخشی از یک روایت را نقل می‌کرد.

تکنوازی سنتور مجید کیانی از دیگر اجراهایی بود که در سومین شب جشنواره موسیقی فجر امسال در سالن رودکی روی صحنه رفت.
کیانی قبل از آغاز اجرای خود درباره موسیقی توضیحاتی ارائه داد و با اشاره به تفاوت‌های موسیقی عامیانه و شیرین نوازی با موسیقی عالمانه اظهار کرد که موسیقی عالمانه نیازمند شناخت و درک عمیق‌تر است.

برج آزادی هم میزبان اجرای گروه موسیقی راک «کَهْت‌مَیان» بود که پس از یک دهه آلبوم جدیدی را در دست انتشار دارند. این اجرا که تلفیقی از موسیقی راک با دستگاه‌های موسیقی سنتی بود با استقبال حاضران در سالن برج آزادی رو برو شد.

 

نظر شما