شناسهٔ خبر: 31194992 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

در همایش اقتصاد آموزش و پرورش

رئیس سازمان امور استخدامی: باید آموزش و پرورش را به سمت تخصصی‌کردن مشاغل ببریم

تهران (پانا) - رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور تاکید کرد آموزش و پرورش باید به سمت تخصصی کردن مشاغل خود پیش برود و تصمیم‌های بزرگ برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی و اداری خود بگیرد.

صاحب‌خبر -

جمشید انصاری در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش که از صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است از برگزارکنندگان این همایش تشکر کرد و گفت: «اداره امور عمومی یا اداره امور کشور همیشه در سه سطح بررسی می‌شود:در سطح اول که بیشتر به مباحث نظری پرداخته می‌شود موضوع بحث این است که دولت در حوزه‌های اداره کشور چه مسئولیت‌ها و ماموریت‌هایی دارد؟ اساسا تفاوت نظام‌ها هم در این حوزه مشخص می‌شود. سطح دوم سطح سیاست‌گذاری است؛ اینکه نظریه دولت چگونه به اجرا گذاشته می‌شود مربوط به این حوزه است. در حوزه اول برای یک نظام تصمیم می‌گیریم و مسائلی مانند اینکه وظیفه دولت در تعلیم و تربیت کشور چگونه باید انجام شود مربوط به سطح دوم است. اینکه تکالیف و وظایف حاکمیت و دولت چگونه اجرا شود در سطح دوم انجام می‌شود و معمولا بسیار هم مناقشه‌آمیز است.»

جمشید انصاری ادامه داد: «سطح سوم سطح اجرایی و عملیاتی است. من فکر می‌کنم اگر به آموزش و پرورش برگردیم تکلیف‌مان حتی قبل از انقلاب هم روشن بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که قانون اساسی مصوب کرد دولت باید تا پایان متوسطه تحصیل رایگان را فراهم کند، تکلیف‌مان روشن‌تر شد. اما در سطح دوم مناقشات در آموزش و پرورش سی سال است که ادامه دارد؛ چه زمانی که بعضی از ما فکر می‌کردیم که باید برویم مدارس غیردولتی را تعطیل کنیم و چه زمانی که حدود مشارکت حوزه غیردولتی مطرح شد. شاید بشود گفت در طول سی سال گذشته وجه سیاسی این مباحث بر وجه سیاست‌گذاری آن چربیده است و تا امروز هم به یک جمع‌بندی لازم نرسیدیم.»

او افزود: «در سطح سوم که کیفیت است، آموزش و پرورش همیشه تلاش‌هایی برای ارتقای کیفیت داشته است. آنچه می‌تواند موضوع این همایش باشد مباحثی است که در سطح دوم جریان دارد. منابع آموزش و پرورش قابل کاستن نیست بلکه باید دید با این منابع چگونه می‌توانیم آموزش و پرورش را بهتر اداره کنیم؟»

انصاری گفت: «اصل سی‌ام قانون اساسی گفته که ما باید تا دانشگاه تحصیل رایگان را فراهم کنیم. من سال ۶۲ نامه‌ای مفصل برای آقای نجفی، وزیر آموزش و پرورش وقت فرستادم. آمارهایی را ذکر کردم و گفتم که در استان لرستان آن زمان، پایین‌ترین سرانه و در تهران و اصفهان بالاترین سرانه را اختصاص می‌دهیم. من این سوال را آن زمان مطرح کردم و گفتم کجای این عدالت است که برای هر دانش آموز لرستانی سه هزار و برای دانش‌آموز تهرانی و اصفهانی سه برابر آن سرانه اختصاص می‌یابد. ما تعریف روشنی از آموزش رایگان نداریم. آقای نجفی جواب دادند که اگر ما دنبال این رویکرد برویم می‌گویند سوسیالیست هستند. البته این روح آن جواب آقای نجفی است.»

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «آیا وقت آن نرسیده است که برای صرفه‌جویی در هزینه و مدیریت علمی آموزشگاه‌ها به سمت تربیت مدیریت متخصص برویم؟ چرا فکر می‌کنیم هر معلمی می‌تواند مدیر هم باشد. اینکه بسیاری از مدارس ما و بسیاری از ادارات ما مشکل در مدیریت دارند این است که مدیریت یک تخصص و معلمی یک تخصص دیگر است.»

انصاری ادامه داد: «یک زمانی با یک منطقی آمده‌اند گفتند که معلم باید ۲۴ ساعت تدریس کند، یک روز نسبت دانش‌آموز و معلم را تعیین کرده‌ایم و .... اینکه در دنیا این نسبت‌ها چگونه است ارتباط مستقیم با منابع کشور دارد. اگر نتوانیم تغییرات و تجدیدنظرهای اصلی ایجاد کنیم، بیشتر، هزینه روی دست دولت می‌گذاریم.»

او گفت: «باید آموزش و پرورش را به سمت تخصصی‌کردن مشاغل ببریم و اگر در این مسیر به این نتیجه برسیم باید بودجه‌ای بیشتر به آموزش و پرورش بدهیم، کار اقتصادی انجام داده‌ایم. ما در حوزه سیاست‌گذاری باید بر این مناقشات نقطه پایانی بگذاریم و تصمیمات بزرگ بگیریم، حتی اگر چند وزیر را قربانی این تصمیمات بکنیم.

نظر شما