شناسهٔ خبر: 31194933 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سیستم داوری کاتای ایران باید گام هایی اساسی بردارد

شاهین: قوانین داوری کاراته برحسب سلیقه‌‌ها تغییر می‌کند

سرمربی تیم رعد پدافند هوایی ارتش در سوپر لیگ کاراته، گفت: هر چند سال قوانين داوری کاراته بر حسب سلیقه های نامشخصی تغيير مي‌كند.

صاحب‌خبر -

احد شاهین در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه قوانی داوری کاراته بر حسب سلیقه‌ های نامشخص تغییر می‌کند، گفت: هر چند سال قوانین داوری کاراته بر حسب سلیقه های نامشخصی تغییر می‌کند.از امتیازی به پرچمی و از پرچمی به امتیازی تغییر می کند و بعد از چند سال دوباره به سیستم پرچمی بازمی‌گردد. آنچه که مسلم است این تغییرات تا امروز نتوانسته سطح کیفی کاتا را در سطح جهان افزایش دهد. شاید کاتاروهایی از دهه های قبل سراغ داریم که به مراتب از کیفیت بالایی نسبت به کاتاروهای امروز داشته اند. به نظر می رسد عوامل زیادی می تواند در این روند رکود تاثیرگذار باشند. عواملی از قبیل نبود کلاس های آموزشی منسجم و فنی، ضعف اجرایی کمیته فنی فدراسیون جهانی کاراته، زد و بندهای حاکم بر سیستم تقسیم مدال، رانت و بهره مندی تیم هایی که در سیستم های ارزیابی و امتحانات داوری صاحب کرسی هستند، هنری بودن و کیفی بودن کاتا و تعدد سبک های کاراته و سلایق متفاوت اجرای فنون و نهایتا روش های نمایش قدرت کاذب و عدم علاقمندی داوران به مسائل فنی را می توان از موارد ممانعت کننده رشد فنی کاتای جهان به حساب آورد.

شاهین در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: به هر حال آنچه که در طول سالیان گذشته از سوی کنسول های داوری صورت گرفته است تغییر صورت مسئله و یا پاک کردن صورت مسئله به جای حل اساسی مشکل است. کاتا یکی سخت ترین رشته های ورزشی است و از تم هنری بالایی برخوردار است و مطمئنا داوری آن نیز بسیار سخت و دشوار هست اما با این حال تا کنون در خصوص نحوه گزینش و سنجش داوران اقدام خاصی صورت نگرفته است. در حال حاضر اغلب داوران کاتا تنها با هزینه شخصی برای گرفتن مدرک داوری اکتفا می کنند و تا کنون مشاهده نشده که به مسائل فنی اهمیت دهند و یا کاتاروها را از لحاظ فنی تغذیه کنند و صاحب فکر و ایده باشند. این در حالی است که فرد ارزیاب یک اثر هنری حتما باید صاحب فکر باشد و به نوعی از قدرت تشخیص بالایی برخوردار باشد.
سرمربی تیم رعد پدافند هوایی ارتش در سوپر لیگ کاراته در پاسخ به این سوال که به نظر شما نتیجه این بهم ریختگی و درواقع عدم ساماندهی چه آسیبی به کاتا می‌رساند، گفت:  به اعتقاد من نتیجه این بهم ریختگی و بی سامانی در روند قضاوت کاتا، هدر رفت سرمایه های انسانی، استعدادسوزی و دلسردی مربیان و قهرمانان را به همراه داشته است. این در حالی است که داوری صحیح و بازخورد فنی و دقیق و منصفانه کاتاروها را ملزم به اجرای صحیح و در دراز مدت تقویت مناسب کاتارو منجر خواهد شد. در حال حاضر وضعیت موجود سیستم داوری، مربیان و کاتارها را در حالتی از سردرگمی و گلایه‌مندی از همدیگر فرو برده است و سرانجامی بدون پیشرفت و نهایتا کناره گیری از جرگه تمرینات را به ارمغان خواهد آورد و به عبارتی دیگر آنچه که بیشتر نمود پیدا خواهد کرد رانت، رواج تکنیک های سطح پایین، عدم خلاقیت و نوآوری، رکود فنی، اجحاف حق کاتاروهای شایسته و تقویت ترس و اضطراب و ترویج روحیه ریا و تزویر خواهد بود که نهایتا کاهش جذابیت اجراهای کاتا و از دست دادن تماشاچی و تضعیف برند کاتا در سطح جامعه خواهد بود. امید است تا فدراسیون کاراته در راستای افزایش سطح فنی کاتای ایران در کنار توسعه و رشد پایدار سیستم داوری کاتای ایران گام هایی اساسی بردارد.

انتهای پیام/س
 

برچسب‌ها:

نظر شما