شناسهٔ خبر: 31194889 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وسیله‌ای در کمین سلامت نوزادان/ هرگز با شیردوش به فرزندتان شیر ندهید

استفاده از شیردوش به وسیله نومادران شاید راهکاری فوق العاده برای مادران شاغل باشد، اما می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلای نوزاد به بیماری‌های خطرناک باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند شیردوش‌ های مورد استفاده به وسیله نومادران برای شیردهی نوزادان (چه برقی و چه دستی) می‌تواند زمینه ساز انتقال باکتری‌های خطرناک به بدن نوزاد و ابتلا به بیماری هایی، چون آسم شود.
 

محققان با بررسی نوزادانی که به طور مستقیم با شیرمادر تغذیه می‌شوند و نوزادانی که با شیر به دست آمده از شیردوش تغذیه می‌شوند دریافتند، نوزادان دسته اول دارای تنوع غنی و بسیارمطلوبی از باکتری‌های خوب در دهان خود هستند درحالی که دسته دوم تعداد بیشتری باکتری‌های خطرناک در دهان خود دارند.
 
به گفته محققان، شیردهی مستقیم به نوزاد سبب انتقال باکتری‌های مفید به بدن نوزاد می‌شود و در سال‌های آینده کودک کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی، چون آسم، مشکل‌های گوارشی، چاقی و حتی ابتلا به دیابت نوع دو و سرطان قرار می‌گیرد.
 
زمانی که مادر از شیردوش استفاده می‌کند و آن را برای زمان شیردهی آینده کودک در یخچال قرار می‌دهد، پاتوژن‌هایی که در  محیط قرار دارند به سرعت درون شیر رشد می‌کنند که می‌تواند زمینه ساز ابتلای کودک به آسم در دوران خردسالی شود.
 

شیرمادرمجموعه‌ ای پیچیده از باکتری‌های مختلف است که به ایجاد ریزاندامگان همزیست (microbiota) در روده نوزادان کمک می‌کند.
 
نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند از وجود این باکتری‌های منحصربه فرد محروم می‌شوند و در آینده امکان دارد به مشکل‌هایی، چون آلرژی، آسم و چاقی دچار شوند.
 
کارشناسان در این پژوهش دریافتند استفاده از شیردوش نیز می‌تواند سبب دگرگونی در باکتری‌های روده بدن نوزادان شود؛ نتیجه‌های مطالعه نشان می‌دهند شیری که با استفاده از دستگاه شیردوش به دست می‌آید شامل سطح بالاتری از پاتوژن‌های خطرناک، چون (Stenotrophomonas) و (Pseudomonadaceae) است.
 
باکتری Stenotrophomonas می‌تواند زمینه ساز بروز عفونت مجاری ادراری، عفونت خونی یا تنفسی در نوزادان شود.
 

بروز عفونت تنفسی در نوزادان به تدریج زمینه ساز ابتلای آن‌ها به آسم در سال‌های آینده می‌شود، زیرا عفونت سبب التهاب مسیر‌های تنفسی و از بین رفتن آن‌ها می‌شود.
 
محققان به نومادران توصیه می‌کنند در صورت نداشتن مشکل سلامت، مصرف دارو‌های خاص و دارا بودن شیرکافی حتماً به طور مستقیم به شیردهی به نوزادان خود بپردازند و درصورت استفاده از شیردوش، بلافاصله شیر را مورد استفاده یا دریخچال قرار دهند و پس از خارج کردن از یخچال آن را تا دمای مناسب گرم کنند تا میزان رشد پاتوژن‌ها در آن کاهش یابد.
 
این پژوهش به وسیله محققان دانشگاه مانیتوبا (the University of Manitoba) در کشور کانادا انجام و درمجله (Cell Host & Microbe) منتشرشده است.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

نظر شما