شناسهٔ خبر: 31194661 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست سران در سوچی از نگاه صاحبنظران روس

مسکو - ایرنا - نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه برای بررسی مسائل سوریه در حالی دو روز پیش در شهر بندری سوچی روسیه برگزار شد که همچنان مورد توجه صاحبنظران و کارشناسان روس قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، آلکساندر ژلزنیاک عضو کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه در خصوص این نشست سه جانبه گفت: روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه، گفت وگوهای صریحی در خصوص طیف وسیعی از مسائل مهم در سوریه داشتند.
وی خاطرنشان کرد: سران سه کشور حامی صلح آستانه یک بار دیگر در مذاکرات سوچی موضع بامسئولیت خود را برای حل و فصل مسائل سوریه نشان دادند.
مقام روس افزود: اظهارات ضد و نقیض مقام های آمریکایی درخصوص خروج نیروهای این کشور از سوریه در اجلاس سه جانبه سوچی نادیده گرفته نشد و در مرکز توجه سران سه کشور قرار داشت.
وی ادامه داد: کاملا بدیهی است که واشنگتن قصد دارد به تلاش برای کنترل اوضاع سوریه و منطقه با کمک کشورهای شریک خود در ائتلاف بین المللی و جنگجویان در سوریه ادامه دهد.
مقام روس خاطرنشان کرد که فقط کنترل کامل نیروهای سوریه بر مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکایی و نیز منطقه تحت اشغال تروریست ها در ادلب می تواند زندگی عادی را به مردم سوریه بازگرداند و کشورهای حامی صلح آستانه در نشست سوچی برای این منظور تلاش کردند.

** در سوچی توافقات نظامی بدست آمده است
نیکلای سورکوف کارشناس ارشد سازمان اجتماعی «شورای امور بین المللی روسیه» معتقد است که مذاکرات سه جانبه سوچی بین سران ایران، روسیه و ترکیه امیدوار کننده بوده است.
وی افزود: روسای جمهوری روسیه، ترکیه و ایران با نگاه سازنده با یکدیگر کار می کنند و در کل می توان گفت شرکت در نشست سه جانبه برای هر سه آنها رضایت بخش بوده است.
کارشناس روس معتقد است که در اجلاس سوچی، توافقاتی بدست آمده است اما به دلیل اهمیت بعد نظامی اقدامات آتی، اشاره ای به آن نشده است.

**نشست سوچی نقشه ترامپ را بر باد داد
الکساندر کوزنتسف معاون انستیتو پیش بینی ها و حل مناقشات سیاسی روسیه نیز گفت که برگزاری اجلاس سوچی امیدوار کننده بود هر چند که به نظر نمی رسد توافق مشخصی صورت گرفته باشد.
وی با بیان اینکه ترامپ با هدف ایجاد دو دستگی در بین سران آستانه از خروج احتمالی سربازان آمریکایی از سوریه سخن گفته بود، افزود: نشست سوچی نقشه های ترامپ را بر باد داد.
کوزنتسف افزود: کشورهای حامی صلح آستانه در جریان مذاکرات سوچی از خود یکدلی و وحدت نشان دادند که قابل تحسین است.

** نحوه حل و فصل بحران در ادلب چالش اصلی است
استانیسلاو تاراسوف رئیس مرکز تحقیقات «خاورمیانه-قفقاز» نیز معتقد است تمام مسائل دشوار درباره سوریه در نشست سه جانبه سران در سوچی مطرح و مورد بررسی طرف ها قرار گرفته است.
وی افزود: دشوارترین و پیچیده ترین مساله روحانی، پوتین و اردوغان در سوچی نحوه حل و فصل اوضاع در ادلب در شمال سوریه بوده است.
کارشناس روس گفت: مساله دیگر در رابطه با سوریه اقدامات جنگی در منبج است که آمریکا مانع اجرای آن از سوی ترکیه می شود.
تاراسوف افزود: آنکارا، تهران، دمشق و مسکو اتفاق نظر دارند که به کردهای سوری نباید منطقه ای برای خودمختاری داد.
گفتنی است، سران ایران، روسیه و ترکیه پنجشنبه در شهر سوچی واقع در ساحل دریای سیاه چهارمین دور مذاکرات کشورهای ضامن صلح آستانه را برگزار کردند.
مذاکراتی که در راستای حل وفصل بحران در سوریه برگزار شد و ثمرات زیادی در کاهش تنش در این کشور، از بین رفتن گروه های تروریستی از جمله داعش، بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان و آغاز روند بازسازی در این کشور داشته است.
سوریه پس از خروج آمریکا، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، بررسی آخرین تحولات در شمال سوریه و نحوه کمک های بشردوستانه به مردم سوریه از جمله مهمترین موارد مذاکره در نشست اخیر سران تروئیکای آستانه بود.
نخستین نشست سران آستانه آذرماه سال 96 در سوچی، دومین دور بهار در آنکارا و آخرین دور پاییز به میزبانی تهران برگزار شده بود.
اروپام*391*1346*1485

نظر شما