شناسهٔ خبر: 31194607 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزاری نمایشگاه بهاره در پایتخت همچنان بلاتکلیف

تهران- ایرنا- امروز شنبه 27 بهمن ماه است اما همچنان برگزاری نمایشگاه بهاره در پایتخت باوجود اطلاع رسانی قبلی و اعلام پنج مکان در بلاتکلیفی قرار دارد زیرا اتاق اصناف تهران مخالف برگزاری آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا مسئولان اتاق اصناف تهران می گویند هزینه های کسبه و اتحادیه ها برای شرکت در نمایشگاه «هنگفت» است و این افراد تمایلی برای شرکت در نمایشگاه ندارند؛ از سوی دیگر مسئولان دولتی اصرار دارند با توجه به شرایط و نیازهای موجود شهروندان لازم است این نمایشگاه برگزار شود.
این مسئولان دولتی همچنین از مسئولان اتاق اصناف گلایه دارند که اگر مخالف برگزاری نمایشگاه هستند چرا در جلسات هماهنگی اولیه برگزاری نمایشگاه، مخالفت خود را اعلام نکردند تا اطلاع رسانی و نیز مکان های برگزاری نمایشگاه برای مردم تشریح نشود؟
به دنبال بروز این اختلاف بین اتاق اصناف تهران با مسئولان فرمانداری و استانداری، قرار بود جلسه ای روز چهارشنبه هفته گذشته در محل استانداری برگزار و در این زمینه تصمیم گیری شود.
درحالی که معاون فرماندار تهران که در جلسه مذکور حضور داشته می گوید انوشیروان محسنی بندپی، استاندار در این جلسه بر برگزاری نمایشگاه تاکید داشته و مقرر شده که اصناف تمهیدات لازم را برای برگزاری نمایشگاه اتخاذ کنند، رئیس اتاق اصناف تهران اما به خبرنگار ایرنا گفت که هنوز در این زمینه به اتفاق نظر واحدی نرسیده ایم.
قاسم نوده فراهانی افزود: در جلسه روز چهارشنبه مذاکرات زیادی در خصوص برگزاری نمایشگاه انجام شد اما همچنان به یک اتفاق نظر واحد در این زمینه که بتوان آن را مطرح کرد نرسیده ایم و تصمیم گیری به جلسه ای در روز شنبه(امروز)
موکول شد.

**دلایل مخالفت اصناف
رئیس اتاق اصناف تهران دلیل مخالفت خود با برگزاری نمایشگاه بهاره را اینگونه بیان کرد: امسال وضعیت برگزاری نمایشگاه های بهاره به دلیل مواجه شدن بازار با دوران رکود و نیز کاهش کسب و کار و درآمد اصناف متفاوت با سال های گذشته است.
وی افزود: هر سال اتحادیه ها برای برگزاری نمایشگاه و نیز فعالان بازار برای اخذ غرفه به اتاق اصناف مراجعه می کردند اما امسال و تاکنون به دلیل بالا بودن هزینه ها شاهد هیچ مراجعه کننده ای برای کسب غرفه به اتاق اصناف نبوده ایم و درخواستی هم نسبت به برگزاری نمایشگاه ها وجود نداشته است.
نوده فراهانی همچنین ادامه داد: سال هاست به دنبال آن بودیم تا طبق قانون نظام صنفی، فروش فوق العاده جایگزین برگزاری نمایشگاه ها شود.
رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرد: امسال تصمیم گرفته ایم به جای برگزاری نمایشگاه ها از فروش فوق العاده در واحدهای صنفی و نیز فروشگاه های زنجیره ای استفاده کنیم و بهتر است به جای عرضه کالاها در نمایشگاه، در واحدهای صنفی به شکل فروش فوق العاده عرضه شوند تا مردم راحت تر بتوانند نیاز خود را برآورده کنند.
وی در پاسخ به سخنان معاون برنامه ریزی فرماندار تهران نیز مبنی بر موافقت اولیه اتاق اصناف با برگزاری نمایشگاه بهاره گفت: ابتدا به امید اینکه اتحادیه ها و واحدهای صنفی مثل سال های گذشته از برگزاری نمایشگاه ها استقبال می کنند با برگزاری نمایشگاه موافقت کردیم اما طی چند روز اخیر هر چه منتظر ماندیم دیدیم متقاضی برای اخذ غرفه به اتاق اصناف مراجعه نکرده است.

**هزینه های غرفه چقدر است؟
نوده فراهانی که می گوید هزینه های برگزاری نمایشگاههای بهاره «هنگفت» است افزود: غرفه دار برای جبران هزینه های بالای اجاره غرفه مجبور می شود از طریق بالا بردن قیمت ها نسبت به جبران هزینه ها اقدام کند لذا ما به دنبال فروش فوق العاده به جای نمایشگاه هستیم.
رئیس اتاق اصناف تهران در پاسخ به پرسش ایرنا درباره جزییات هزینه های غرفه داران برای حضور در نمایشگاه گفت: نیروی انتظامی، آتش نشانی و اورژانس از جمله نهادهایی هستند که در برگزاری نمایشگاه حضور دارند و باید مبلغی به آنها پرداخت اما همچنان هزینه های دقیق آنها ارائه نشده است.
وی افزود: باید اقدام به عقد قرارداد با این ارگان ها کرد تا بتوان در انتها بعد از محاسبه، مبلغ نهایی را به فعالان بازار برای اخذ غرفه ارائه دهیم.
نوده فراهانی با بیان اینکه امسال با توجه به وضعیت حاکم در کشور هزینه ها بسیار بالاتر از سال گذشته خواهد بود، گفت: افرادی که به دنبال اخذ غرفه هستند می بایست به اتحادیه مربوطه مراجعه کنند.
به گفته وی، اتاق اصناف غرفه ها را بین اتحادیه هایی که در نمایشگاه حضور می یابند تقسیم می کند و در نهایت، اتحادیه آنها را در اختیار اعضای اتحادیه قرار می دهد.

**اتحادیه: هزینه ها را اتاق تعیین می کند
خبرنگار ایرنا تلاش کرد هزینه های هر عدد غرفه برای شرکت کنندگان در نمایشگاه را جویا شود که در نهایت موفق شد با «علی بهره مند» رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران گفت وگو کند و وی اظهارداشت: تاالان که گفته اند این نمایشگاه برگزار نمی شود و هزینه های سال جاری آن نیز هنوز مشخص نیست.
وی در واکنش به اصرار خبرنگار ایرنا مبنی بر هزینه های هر غرفه در سال گذشته گفت: اگر اشتباه نکرده باشم، به نظرم، هزینه های هر غرفه 12 متری که اندازه همه غر فه ها نیز یکسان است، در سال گذشته حدود سه میلیون تومان بود.

**اصرار مسئولان دولت بر برگزاری
روز سه شنبه هفته جاری بود که احمد اسماعیلی راد معاون برنامه ریزی فرماندار تهران اعلام کرد اتاق اصناف به نبود زمان کافی برای برنامه ریزی، تامین هزینه های سرسام آور دستگاه های خدمت رسان و نیز نداشتن توجیه اقتصادی در برگزاری این نمایشگاه ها تاکید دارد.
طبقه گفته وی، متولی اصلی اجرا و برپایی نمایشگاه های بهاره اتاق اصناف تهران است و فرمانداری تهران تنها متولی نظارت بر ایجاد هماهنگی همه دستگاه های خدمات رسان و استقرار دستگاه های دولتی محسوب می شود، به همین منظور نتیجه جمع بندی جلسه برای تعیین تکلیف به استانداری تهران ارسال خواهد شد.

**مدافعان نمایشگاه چه می گویند؟
متاسفانه در ایران هرسال باتوجه به ایام پایانی سال و افزایش خرید شهروندان، قیمت ها نیز افزایش می یابد.
یعنی در ایران بر خلاف بیشتر کشورها، وقتی تقاضا برای خرید محصولی زیاد می شود، قیمت آن نیز زیاد می شود در صورتی که در بیشتر کشورها فروشندگان و تولیدکنندگان به دنبال افزایش میزان فروش با سرشکن کردن هزینه ها هستند تا در نتیجه آن میزان سودشان نیز در این فرآیند افزایش یابد.
اما واقعیت موجود در کشورمان اینگونه است که در روزهای پایانی سال انگار نان برخی فروشندگان در روغن می افتد و با گمان آنکه مردم مجبور به خرید هستند اقدام به فروش کالاها با قیمت های فراتر از نرخ مصوب می کنند.
به همین منظور یکی از راهکارهای متولیان برای کمک به رفاه شهروندان، ایجاد محلی برای عرضه کالاها در قالب نمایشگاه است تا محصولات با تخفیف هایی تا حدود 30 درصدی در اختیار مردم قرار گیرد.

**ابتدا اطلاع رسانی بعد مخالفت شد
ساز مخالف اتاق اصناف برای برگزاری نمایشگاه بهاره درحالی است که طبق سنت هر ساله نمایشگاه بهاره در روزهای نخست اسفندماه به مدت چند روز برگزار می شود.
امسال هم در تاریخ 13 بهمن ماه بود که یکی از مسئولان اقتصادی استان تهران از برگزاری نمایشگاه بهاره در پنج نقطه شهر تهران واقع در حکیمیه در شرق تهران، پارک ارم در غرب، بوستان ولایت در جنوب تهران، مصلای امام(ره) و شهرآفتاب (درصورت توافق نهایی) به منظور خدمات‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان از طریق عرضه اجناس با قیمت و تخفیف مناسب‌ خبرداد.
وی تخفیف های این نمایشگاه را بین 10 تا 25 درصد اعلام و بیان کرد: این نمایشگاه از اوایل تا اواسط اسفند برپا می شود.
همچنین «جلال الدین محمد شکریه» نایب رئیس اتاق اصناف ایران طی چند روز گذشته از برگزاری نمایشگاه بهاره خبر داد و گفت: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا (بهاره) با هماهنگی استانداران و فرمانداران در آستانه ایام عید قطعا برگزار می‌شود.
وی برگزاری این نمایشگاه را اقدامی پربار دانست و از دارندگان پروانه کسب و افراد با صلاحیت نیز برای حضور دعوت کرد.
محمدشکریه اعلام کرده بود که طبق نظرسنجی صورت گرفته ستاد‌های تنظیم بازار استان‌ها به دلیل شرایط ویژه‌ای که وجود دارد برای رفاه حال بیشتر مردم تمایل به برگزاری این نمایشگاه‌ها دارند.
اما چند روزی بیشتر از این اطلاع رسانی ها نگذشته بود که زمزمه های بلاتکلیفی در برگزاری نمایشگاه بهاره در شهر تهران به گوش رسید.

**استاندار: مردم استقبال کرده اند
استاندار تهران هفته گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در واکنش به صحبت های مطرح شده از سوی رئیس اتاق اصناف که درخصوص علت مخالفت اتاق اصناف با برگزاری نمایشگاه بهاره اعلام کرده بود گفت: فکر نمی کنیم علت مخالفت اتاق اصناف با برپایی این نمایشگاه قیمت بالای غرفه باشد، سال های گذشته نیز این نمایشگاه برگزار شده و میزان مراجعه مردم را نیز مشاهده کرده ایم که با استقبال مردم مواجه بوده است.
همچنین معاون برنامه ریزی فرماندار تهران گفت: در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته در استانداری، استاندار تهران در تاکید بسیاری بر برگزاری نمایشگاه به منظور خدمت رسانی بهتر به مردم داشت و قرار شد اتاق اصناف نیز تمهیدات لازم را برای برگزاری نمایشگاه در پنج نقطه شهر تهران اتخاذ کند.
وی با بیان اینکه طبق صحبت هایی که مطرح شد انتظار ما برگزاری حتمی این نمایشگاه است، افزود: برگزاری نمایشگاه به صورت یک سنت درآمده که بهتر است امسال طبق روال سال های گذشته اقدام به برگزاری این نمایشگاه شود.
اسماعیلی راد در واکنش به اظهارات مسئولان اصناف مبنی بر پیشنهاد فروش فوق العاده به جای نمایشگاه ادامه داد: متاسفانه ما در کشور شاهد حراج فصلی به صورت جدی و سازماندهی شده نیستیم بنابراین لازم است مردم این امکان را هم داشته باشند که کالای موردنیاز خود را برای ایام نوروز از طریق این نمایشگاه ها تامین کنند.
به گزارش ایرنا گرچه مسئولان اصناف افزایش هزینه ها در سال جاری را از جمله دلایل مخالفت خود با برگزاری این نمایشگاه اعلام می کنند از سوی دیگر بعضی شهروندان معتقدند اتفاقا درهمین شرایط که هزینه ها بالاتر رفته، ضرورت برگزاری چنین نمایشگاههای دوچندان شده تا شهروندان بتوانند کالاهای موردنیاز خود را با قیمت مناسب تری تهیه کنند.
در این شرایط شهروندان پایتخت باید منتظر نتیجه مذاکره مسئولان اتاق اصناف و متولیان دولتی بمانند تا مشخص شود که این نمایشگاه مثل سال های اخیر برگزار می شود یا خیر؟

گزارش از رویا ذوالفقاری
تهرام/ 9206/ 1008

نظر شما