شناسهٔ خبر: 31194541 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

روایتی از گذشته و حال جنگ / امروز تئاتر در انحصار تهران نیست / کارگردان نمایش "بازگشت" از این اثر و جشنواره تئاتر فجر گفت

احسان ملکی راد عنوان کرد: تئاتر امروز فقط در انحصار تهران نیست و خیلی از استان‌ها به مراتب دغدغه‌مندتر از پایتخت هستند و با اندیشه روشن و خلاقانه کار می‌کنند.

صاحب‌خبر -

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بازگشت" نوشته امین ابراهیمی به کارگردانی احسان ملکی‌راد از شهر خرم آباد و استان لرستان، از جمله آثار راه‌یافته به بخش مسابقه تئاتر ایران دو، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که امروز 27 بهمن‌ماه ساعت 17 و 19 در تماشاخانه سرو به صحنه می‌رود.

احسان ملکی‌راد در مورد ایده نمایش "بازگشت" به هنرآنلاین گفت: این نمایش نوشته امین ابراهیمی از دوستان قدیمی من است که از ابتدا باهم کارهای‌مان را شروع کردیم. با توجه به شناختی که از ذهنیت هم داشتیم، از او متنی خواستم و او این اثر را به من پیشنهاد داد و چند ماهی درگیر آن شدیم و در استان خودمان هم اجرای عموم رفتیم و بعد هم برای بخش اصلی مسابقه ایران پذیرفته شد و امیدواریم اجرای خوبی داشته باشیم.

او در ادامه در مورد قصه نمایش توضیح داد: "داستان نمایش "بازگشت" در مورد شخصیتی به نام یوسف است و کلا چهار اپیزود داریم که هرکدام داستانی دارند و این داستان‌ها به صورت زنجیره‌وار به هم وصل هستند. در واقع روایتی پیرامون گذشته و حال جنگ است.

کارگردان نمایش‌های "هزار شلاق"، "چر" و... در مورد پرداخت به مقوله جنگ گفت: به نظرم جنگ موضوعی است که هنوز هم خانواده‌های بسیاری به انواع مختلف درگیر آن هستند و آنقدر تاثیرش زیاد است که با گذشت زمان از بین نمی‌رود. این مسئله برای من خیلی جذابیت داشت و دوست داشتم با زاویه دید جدید و نگاهی تازه این مسئله مهم را مورد بررسی قرار دهم. سعی ما این بود که در فرم اجرا هم چنین دیدگاهی داشته باشیم و امیدوار هستم در اجرا هم توانسته باشیم ذهنیت‌مان را عملی کنیم و مخاطبان هم برداشت تازه و نگاه متفاوت ما به جنگ را در شیوه کارگردانی و حتی نگارش متن دریافت کنند.

ملکی‌راد با اشاره به نقاط ضعف و قوت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: به نظر این جشنواره چند سالی است که روند اجرایی خوبی را در پیش گرفته، البته به غیر از سال گذشته که من انتقادات بسیاری به آن دارم و در آن شرکت نکردم، اما می‌دانم بسیار بی‌برنامه و آشفته بود. در دوره دبیری سعید اسدی و نادر برهانی‌مرند در این جشنواره اتفاقات اصولی و کاربردی رخ داده است و بسیار به روز برگزار می‌شود و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

او افزوده: تاثیراتی که اسدی بر این جشنواره داشت به دلیل تجربه چندین دوره دبیری او بوده است و ایده‌ها و برنامه‌هایش را بسیار خوب پیاده کرد و برهانی‌مرند هم همین روش درست را در پیش گرفته و این اتفاقات باعث حرکت رو به جلو و رشد جشنواره شده است.

احسان ملکی‌راد در مورد وضعیت تئاتر در استان لرستان گفت: خوشبختانه چند سالی است که خبرهای خیلی خوبی از تئاتر لرستان شنیده می‌شود و هنرمندان علاوه بر اجرا در استان خودمان، پیگیر اجرا در تهران هم هستند و اگر به آمار جشنواره فجر نگاه کنید، می‌بینید که نمایش‌های لرستان بارها در این رویداد کاندید شده‌اند یا حتی جوایزی هم به دست آورده‌اند. در چند سال اخیر با توجه به اینکه جوانان به تحصیلات آکادمی هم پرداخته‌اند و با تئاتر روز دنیا آشنا شده‌اند، شاهد پیشرفت آنها هستیم.

او ادامه داد:  تئاتر امروز فقط در انحصار تهران نیست و خیلی از استان‌ها به مراتب دغدغه‌مندتر از پایتخت هستند و با اندیشه روشن و خلاقانه کار می‌کنند و موفقیت‌های بسیاری هم به دست آورده‌اند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

بازیگران نمایش "بازگشت" که امروز 27 بهمن‌ماه ساعت 17 و 19 در تماشاخانه سرو به صحنه می‌رود، امین براهیمی، مهدی فریضه، زری اماد و معصومه عزیزمحمدی هستند.

 

نظر شما