شناسهٔ خبر: 31194178 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مشهد نیازمند سیاست‌گذاری ویژه‌ در حوزه قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد خراسان رضوی با اشاره به شخصیت‌های نخبه‌ قرآنی فراوانی که در مشهد حضور دارند، افزود: چه خوب است دوستانی که در وزارتخانه و سیاست‌گذاری فعال هستند، نگاهشان به مشهد نگاه ویژه‌ای باشد تا استعدادهای قرآنی که در مشهد وجود دارد، شناخته شوند.

صاحب‌خبر -

مشهد نیازمند سیاست‌گذاری ویژه‌ در حوزه قرآنی استحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان این مطلب اظهار کرد: چه خوب است دوستانی که در وزارتخانه و سیاست‌گذاری فعال هستند، نگاهشان به مشهد نگاه ویژه‌ای باشد تا استعدادهای قرآنی که در مشهد وجود دارد، شناخته شوند چرا که قطعاً این امر می‌تواند منجر به تربیت افرادی در این شهر شود که ما در آینده شاهد استاد معینی‌های بیشتری باشیم.
وی ادامه داد: شخصیت‌های نخبه‌ای قرآنی فراوانی در مشهد حضور دارند که از این میان می‌توان به مرحوم حاج حسنی‌کارگر که برای اولین‌بار در طول تاریخ موفق شد بیشترین امتیاز را در مسابقات مالزی از آن خود کند، حامد ولی‌زاده، علیرضا رضایی، برادران شاکرنژاد و ده‌ها نفر دیگر اشاره کرد که توانستند در عرصه بین‌المللی افتخارات بسیاری را برای کشور خود و البته خراسان رضوی به دست آورند که با این وجود مشهد تاکنون میزبانی حدود نیمی از مسابقات بین‌المللی قرآنی را بر عهده داشته است.
معاون قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: این استان با توجه به جمعیتی که دارد از کشش قرآنی، ظرفیت‌ها و مزیت‌های قرآنی فراوانی برخوردار است و به نوعی می‌توان این استان را پایتخت عترت دانست و همه این امور در واقع به دلیل قرار گیری مضجع شریف امام رضا(ع) است که قرآنیان حول این مضجع شریف جمع شده‌اند و به این امر مهم هر روز بیش از گذشته توجه دارند.
کاظمی‌نسب اضافه کرد: اگر بخواهیم با توجه به فرمایش پیامبر(ص) که فرمودند: «من دو چیز؛ عترت و قرآن را در میان شما قرار دادم»، باید مدعی شد که به این دو امر مهم همراه یکدیگر نگاه شده است و در واقع تجلی قرآن و عترت در مشهد به روشنی به چشم می‌خورد.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تأکید کرد: بر همین اساس است که ما مشهد را در حوزه قرآنی ویژه می‌دانیم و به دنبال سیاست گذاری‌های ویژه‌ای برای مشهد هستیم چرا که این استان را نمی‌توان با سایر استان‌های کشور مقایسه کرد و یکی دانست.

نمایشگاه قرآن و عترت مشهد تنها نمایشگاه در کشور با این عنوان
کاظمی‌نسب با بیان اینکه در نمایشگاه قرآن و عترت که تاکنون موفق بوده‌ایم، سیزدهمین دوره آن را در مشهد برگزار کنیم، گفت: همواره این نمایشگاه به نوعی تبدیل به الگویی شده و می‌توان گفت که به سبب این الگو‌سازی توانسته است مخاطب خود را پیدا کند و به آن جایگاهی که باید در میان مردم دست پیدا کرده است. در واقع این نمایشگاه با عنوان قرآن و عترت تنها نمایشگاهی است که در مشهد ، در حالی که در سایر شهرها تنها به عنوان نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه یک فضای قرآنی در استان ما حاکم است و این مهم می‌تواند نقطه قوتی برای فعالیت‌های قرآنی مشهد باشد که باعث شده یک فضای وحدت در بین مدیران و دستگاه‌های قرآنی ایجاد شود که در این میان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در اداره‌هایی چون آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه، تبلیغات و فرهنگ و ارشاد؛ این فضای وحدتی حاکم است.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: اما اگر میان این مدیران اختلافی وجود داشته باشد، قطعا میان موسسات قرآنی نیز این اختلافات به وجود خواهد آمد و از طرفی هم این اختلافات به جامعه قرآنی و جلسات قرآنی رخنه پیدا خواهد کرد و نهایتاً این امر باعث می‌شود که در این استان مهم قرآنی، مباحث قرآنی، جایگاهی واقعی خود را از دست بدهد.
کاظمی‌نسب خاطرنشان کرد: در این فضای اتحاد، همدلی و قرآنی که در خراسان رضوی حاکم است، مقرر شد که اقدام مهمی را انجام دهیم و آن، بحث تصویب سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی که این مهم در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده است.
وی تصریح کرد: در واقع به این امر مهم بارها اشاره داشته‌ام و آن هم این است که مشهد قطب قرآنی کشور به شمار می‌رود چرا که در میان سایر شهرهای کشور، مشهد پایگاه و جایگاه قرآنی کشور است. در این میان هم در آزمون سراسری حفظ و مبانی قرآن کریم که امسال سعی در برگزاری آن هستیم و ثبت نام آن به اتمام رسیده، زمان برگزاری آن نیز در نهم اسفند ماه سال جاری خواهد بود.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: خوشبختانه ما در این آزمون سراسری شاهد بیشترین آمار ثبت نامی را در خراسان رضوی بوده‌ایم، این در حالی است که نزدیک به 21 هزار نفر قرآن آموز در رشته‌های حفظ و مفاهیم قرآنی ثبت نام کرده‌اند. همچنین گفتنی است که در آزمون ثبت نامی کارکنان دولتی را که در چند ماه اخیر برگزار شد توانستیم رتبه دوم استانی را در میان سایر استان‌های کشور از آن خود کنیم.

انتهای پیام

نظر شما