شناسهٔ خبر: 31193996 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سناتور آمریکایی برای افزایش فشار بر دولت مادورو تلاش می کند

تهران- ایرنا- «تد کروز» سناتور جمهوری خواه آمریکایی در تلاش برای افزایش فشارها بر ونزوئلا، خواستار مجازات سنگین تری برای تجارت طلا با دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای روزنامه منطقه ای «نیوز اند آبزرور»، کروز هدایت گروهی از قانونگذاران جمهوری خواه آمریکایی را برعهده دارد که طرحی را برای تنبیه کشورها، موسسه های مالی یا صنعتی برای تجارت طلا با ونزوئلا یا ایران ابداع کرده اند.
این رسانه آمریکایی افزود: هدف از این طرح افزایش فشار اقتصادی بر مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و هشدار به روسیه و ترکیه برای تجدید نظر در تصمیمات خود برای کمک به مادورو است.
این سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس آمریکا گفت: دشمنان ما با یکدیگر همکاری دارند و اغلب این همکاری شامل برخی از متحدان دردسرساز ما است که تلاش می کنند با تجارت غیرقانونی سنگ و فلزات قیمتی تحریم های آمریکا را دور بزنند.
«نیوز اند آبزرور» نوشت: هنوز معلوم نیست که طرح کروز در کنگره ی دچار اختلاف در آمریکا، مورد حمایت قرار بگیرد یا نه، اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برکناری دولت مادورو را در اولویت قرار داده است.
قرار است ترامپ دوشنبه این هفته به منظور حمایت از تلاش هایش در جمع جامعه آمریکایی های ونزوئلایی تبار به میامی سفر کند. وی تاکنون مجموعه ای از تحریم ها را علیه دولت مادورو اعمال کرده و «خوان گوایدو» رهبر مخالفان این کشور را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته است.
بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، مخالفان ونزوئلایی به ریاست گوایدو برای اعمال مجازات هایی علیه دولت مادورو اعمال نفوذ کرده اند و بر این باور هستند که دولت کاراکاس از فروش طلا برای جبران تحریم های آمریکا بهره می گیرد.
ترامپ با امضای دستوری اجرایی در نوامبر گذشته (آبان) که توسط «جان بولتون» مشاور امنیت ملی او اعلام شد، افراد و شرکت های درگیر در تجارت طلا با ونزوئلا را هدف قرار داد.
به نوشته این روزنامه، طرح کروز در ادامه چنین اقداماتی انجام می گیرد و به دولت آمریکا، اختیارات بیشتری برای تحریم گروه های مرتبط با موسسه های مالی می دهد. به گفته حامیان تحریم ها چنین اقداماتی انگیزه بیشتری به همه گروه ها در یک بخش خاص برای پیروی از مقررات می دهد.
کروز در این زمینه گفته است: طرح من همه چنین مفرّهایی را که توسط حکومت های غیر مشروع مانند مادورو برای حفظ قدرت و تقویت حکومت خود استفاده می شود، مسدود می کند.
به گزارش ایرنا، ونزوئلا از 23 ژانویه سال جاری میلادی (3 بهمن) با بحران سیاسی روبرو است. این بحران پس از آن آغاز شد که خوان گوایدو رییس مجلس ملی و رهبر مخالفان این کشور خود را به عنوان رییس جمهوری موقت معرفی کرد.
پس از آن، آمریکا و به پیروی از آن کانادا، آرژانتین، برزیل و برخی کشورهای غربی، گوایدو را به عنوان رییس جمهوری دولت انتقالی به رسمیت شناختند.
در مقابل،ایران، روسیه، ترکیه، بولیوی و کوبا، با کودتا خواندن این اقدام گوایدو، از نیکولاس مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا حمایت کردند.
وزارت خزانه داری آمریکا به تازگی پنج نفر از مقام های دولت مادورو را تحریم کرده است.
اروپام**9158**1485

نظر شما