شناسهٔ خبر: 31192684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به رسانه های عربی

انگیزه های تروریستی در حادثه چانعلی

تهران- ایرنا- حمله تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان سبب شد تا برخی رسانه های منطقه به بررسی چرایی وقوع آن در مقطع زمانی حاضر بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، عناصر گروهک تروریستی «جیش العدل» وابسته به القاعده شامگاه چهارشنبه 24 بهمن ماه مرزبانان نیروی زمینی سپاه پاسداران را در جاده خاش- زاهدان در منطقه چانعلی هدف حمله ای تروریستی قرار دادند.
این عملیات تروریستی که به شهادت 27 تن از پاسداران مرزهای کشور منتهی شد، مورد توجه رسانه های منطقه قرار گرفت. از دید برخی تحلیلگران، ناکامی اقدامات خصمانه علیه ایران در عرصه های مختلف سبب عصبانیت دشمنان شده است و آنان با حمایت از ماجراجویی ها و اقدامات تروریستی تلاش می کنند از مردم ایران انتقام بگیرند.
نشریه «اسرار الاسبوع» مصر در این ارتباط چنین نگاشت: به نظر می رسد عملیات تروریستی بلوچستان عکس العملی نافرجام در برابر حضور میلیونی مردم ایران در مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. راهپیمایی میلیونی مردم ایران در مراسم پیروزی انقلاب ناکارآمدی تلاش های واپسگرایان منطقه و همپیمانانان آمریکایی و اسرائیلی آنها برای رویارویی با ایران را ثابت کرد. دور از ذهن نیست که حمله به نیروهای سپاه پاسداران که همزمان با آغاز نشست ورشو صورت گرفت، می کوشد نشان دهد که نارضایتی مردمی در حال افزایش است تا از این طریق برگزارکنندگان نشست ورشو بتوانند تعداد شرکت کنندگان این نشست را افزایش دهند، اما این سناریوهای غیر انسانی مدت ها است که کارایی خود را از دست داده است.
به نوشته روزنامه «عربی الیوم» سوریه به نظر می رسد انقلاب اسلامی ایران با حمله هدفمندی روبرو شده است. این حمله ها در یک سری آشوب ها و عملیات تروریستی هدفمند علیه دستگاه های امنیتی ایران محدود نمی شود. این حادثه تروریستی نشان می دهد دشمنان انقلاب اسلامی در داخل و خارج ایران طرحی را علیه انقلاب دنبال می کنند و هدفشان دامن زدن به آشوب در ایران و برهم زدن انسجام داخلی ایران است. به نظر می رسد این اقدامات از تحولات یمن و سوریه و تلاش ها برای انفجار اوضاع عراق جدا نیست.
به نوشته تارنمای «العهد» لبنان، این نخستین بار نیست ایران با عملیات تروریستی هدف قرار می گیرد. پیش این هم ایران شاهد این گونه عملیات تروریستی بوده است. شرایط و نشانه های این حادثه تروریستی در بسیاری از عناصر و مولفه ها با عملیات تروریستی که در سپتامبر گذشته در اهواز رخ داد مشابه است.
در گزارش این رسانه لبنانی می خوانیم: عملیات تروریستی اهواز در یک منطقه حساس تاریخی، جغرافیایی و قومی و پس از آغاز دور تازه فشارهای آمریکا و کشورهای منطقه علیه ایران رخ داد. حادثه اهواز پس از شکست دشمنان در تحریک مردم ایران برای دامن زدن به ناآرامی ها و در پی جنگ رسانه ای و دیپلماتیکِ بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته ای اتفاق افتاد. حادثه تروریستی بلوچستان هم که در منطقه حساسی رخ داده و گروهی از نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران در آن هدف قرار گرفتند با فشارهای خارجی و منطقه ای علیه تهران در ارتباط است. این عملیات در شرایطی اتفاق افتاد که ایران چهلمین سالگرد انقلاب خود را جشن گرفت و انسجام و قدرت خود را به رخ دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای خود کشید. این حادثه تروریستی نشان دهنده اوج ناکامی دشمنان انقلاب اسلامی است که در نشست ورشو به اوج رسیده است.
به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همزمان شدن حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان با نشست ورشو در لهستان را که با هدف فشار بر ایران صورت گرفت، غیراتفاقی خواند. گروهک تروریستی جیش العدل که مسوولیت این حادثه تروریستی را بر عهده گرفته است در سال 2012 از عناصر یک گروه تندرو موسوم به «جند الله» تشکیل شد که دست به اقدامات خونینی در بلوچستان می زدند.
در این گزارش آمده است: این نخستین بار نیست که ایران با حادثه تروریستی روبرو شده است. در 22 سپتامبر سال گذشته گروه های تروریستی یک مراسم رژه نظامی نیروهای ایران را در شهر اهواز هدف قرار دادند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک هفته پس از این رویداد از گروه های تروریستی انتقام گرفت و با حمله های موشکی خود پایگاه های تکفیری ها را در سوریه هدف قرار داد که در نتیجه این حمله مغز متفکر حمله تروریستی اهواز به هلاکت رسید.
به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان، حمله تروریستی بلوچستان در روز افتتاحیه نشست ورشو رخ داد. در این نشست که با حضور نمایندگان 60 کشور برگزار شد برای وارد کردن فشار بر ایران تلاش های متعددی صورت گرفت. به همین دلیل محمدجواد ظریف همزمان شدن حادثه تروریستی بلوچستان با برگزاری نشست ورشو را سیرک به خواند. همچنین «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور جمهوری اسلامی هم همزمان شدن این حادثه تروریستی با برگزاری نشست ورشو را معنادار دانست و آمریکا را به دست داشتن در این رویداد متهم کرد.
این روزنامه مدعی شد که رسانه های ایران تلاش می کنند گروه های بلوچ را با گروه های تندرو مرتبط دانسته و آن را در فهرست تروریسم قرار دهند اما گروه های بلوچ این موضوع را رد و از حقوق اقلیت های بلوچ دفاع می کنند.
نشریه اسرار الاسبوع مصر در بخشی از گزارش خود آورد که رسانه های وابسته به عربستان با پوشش زودهنگام حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و به عهده گرفتن مسوولیت این حادثه از سوی جیش العدل خوشحالی خود را از امکان اختلاف میان شیعیان و اهل سنت نشان دادند. در حادثه تروریستی اهواز هم این رسانه های تلاش کردند گروهک الاحوازیه را عامل این حادثه معرفی کنند. این در حالی است که بعدها مشخص شد که گروه تروریستی داعش عامل این رویداد بوده است. با توجه به قدرت برتر ایران در منطقه، رسانه های وابسته به واپسگرایان در منطقه تلاش می کنند شکست های خود در سوریه، غزه، عراق، یمن و لبنان را در ایران جبران کنند. این رسانه ها از سوی دیگر تلاش می کنند قدرت و اقدامات گروهک های تروریستی را هولناک جلوه دهند و قدرتمندی ایران را با تردیدهایی همراه سازند. همچنین رسانه های عربستان تلاش می کنند این گروهک ها را فعال و تاثیر گذار جلوه دهند.
پژوهش**9278**9279

نظر شما