شناسهٔ خبر: 31192303 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در راستای افزایش مبادلات تجاری ایران و عراق ارائه شد

پیشنهاد ایجاد بانک مشترک میان تهران و بغداد

سفر اخیر رییس بانک مرکزی به عراق زمینه افزایش مبادلات تجاری و تسهیل روابط بانکی میان تهران و بغداد را ایجاد کرده است و در ادامه این راه کارشناسان معتقدند با تشکیل بانک مشترک شرایط توسعه روابط بهتر از گذشته فراهم می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، عراق پس از سرنگونی رژیم بعثی مراودات گسترده ای را با ایران در حوزه های مختلف اقتصادی و تجاری آغاز کرده است و در قالب این مذاکرات اقتصادی دو کشور بر افزایش مناسبات بانکی نیز تاکید داشتند تا جایی که «عبدالناصر همتی»، رییس بانک مرکزی ۱۶ بهمن به منظور مذاکرات بانکی سفری به عراق داشت.

 

وی در یادداشت اینستاگرامی درباره دیدارش با «علی العلاق»، رییس کل بانک مرکزی عراق نوشته بود: «امروز سه شنبه ۱۶ بهمن ۹۷ باهدف مذاکره با رییس کل بانک مرکزی عراق در خصوص روابط بانکی و نحوه وصول مطالبات ناشی از صادرات برق و گاز و نیز گفتگو با مقامات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی عراق برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور وارد بغداد شدم و با جناب العلاق رییس بانک مرکزی عراق که برای استقبال از هیات ایرانی به فرودگاه آمده بودند، مذاکرات مقدماتی داشتم و با دیدگاه مثبتی که از وی دیدم، امیدوارم مذاکرات خوبی برای پیشبرد منافع دو کشور داشته باشیم.»

 

رییس کل بانک مرکزی در دومین روز سفر خود به عراق با روسای بانکها، اعضای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق دیدار و گفت و گو کرد. دیدار با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق نیز در برنامه کاری همتی بود و در این دیدار توسعه روابط بانکی و مبادلات پولی دو کشور کلید حل مسائل و پیشرفت روابط اقتصادی عنوان شد. همتی و «برهم صالح»، رییس جمهور عراق نیز دیداری در حاشیه سفر دو روزه رییس بانک مرکزی کشورمان به عراق داشتند و در این دیدار برحمایت از مکانیزم های بانک های مرکزی ایران و عراق در خصوص تسهیل همکاری های مالی و پولی با هدف گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور تاکید کردند.

 

توافق درباره پرداخت بدهی‌های عراق به ایران، بررسی مکانیزم فعالیت صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک های عراقی، انجام مبادلات نفتی با عراق از طریق یورو و دینار از دستاوردهای سفر دو روزه رییس بانک مرکزی به عراق بود و حالا در ادامه این اقدامات رییس کنفدراسیون صادرات با استقبال از توافقات انجام شده در سفر رییس کل بانک مرکزی به عراق درباره ایده تاسیس بانک مشترک بین ایران و عراق و رایزنی های انجام شده در این خصوص در این سفر گفته است که کشورهایی که حجم تجارت آنها با یکدیگر بالاست، از این ابزار استفاده می کنند.

 

«محمد لاهوتی» در این باره به ایبنا گفته است: «بانک های مشترک می توانند نقل و انتقال پول را تسهیل کنند؛ با توجه به اینکه حجم صادرات ایران به عراق به ۹ میلیارد دلار رسیده، تاسیس بانک مشترک با عراق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرده است: «بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل صادرات ایران به کشور عراق انجام می شود و اگر شرایط کنونی ادامه یابد، امکان بالاتر رفتن این رقم نیز وجود دارد. داشتن روابط عادی بانکی، ایجاد بازارهای مشترک و تجارت با پول های محلی می تواند به افزایش سطح روابط تجاری و تسهیل تجارت بین ایران و عراق کمک کند.»

 

بنابراین گزارش، عراق در مجموع با بیش از 11 میلیارد دلار حجم صادرات رتبه اول مقصد کالاهای صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است. صادرات ایران به عراق در بخش های مختلف کالاهای غیر نفتی و انرژی است. در بخش کالا حجم صادرات ما به این کشور در سال گذشته 6.4 میلیارد دلار بوده که پیش بینی می شود امسال با 35 درصد رشد به 8.1 میلیارد دلار برسد. میزان صادرات ایران در 9 ماه سال جاری بیش از 40 درصد افزایش دارد که با توجه به این روند پیش بینی افزایش 35 درصدی صادرات تا پایان سال جاری محقق شدنی است./

نظر شما