شناسهٔ خبر: 31191389 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

کتاب «تفسیر قرآن کریم سوره‌های حمد و بقره» روانه بازار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ کتاب «تفسیر قرآن کریم سوره‌های حمد و بقره» شامل بیانات آیت‌الله محمداسمعیل صائینی چاپ و روانه بازار شد.

صاحب‌خبر -
کتاب تفسیر «قرآن کریم سوره‌های حمد و بقره» روانه بازار شدبه گزارش ایکنا از زنجان، کتاب «تفسیر قرآن کریم سوره‌های حمد و بقره» شامل بیانات آیت‌الله محمداسمعیل صائینی به کوشش هوشنگ خسروی و ویراستاری مریم خسروی چاپ و به بازار رسید.
در مقدمه این کتاب آورده شده مسلمانان با درک آیات قرآن درمی‌یابند که خداوند ذات، صفات و اسمای مقدس خود را چگونه معرفی کرده و مراد از جنت، نار، عرش، کرسی، قضا و قدر، سما و ارض و لوح و قلم چیست و به این حقایق اعتقاد پیدا می‌کنند. همچنین با فراگیری آیات مربوط به احکام دین، به آن‌ها به درستی عمل می‌کنند.
تفسیر قرآن کریم فن خاصی است که در میان مسلمانان از قدیمی‌ترین اشتغالات علمی بوده و دانشمندان اسلامی را به خود جلب می‌کند. مفسر قرآن باید مراد و مقصد آیات را بیان کند. علوم و فنونی از قبیل حکمت و عرفان، در جایگاه خود حق هستند اما تحمیل کردن آن‌ها بر قرآن شریف حتی به صورت صحیح، تفسیر محسوب نمی‌شود و نام آن را باید تطبیق گذاشت.
قرآن کتاب عقل و درایت است، یعنی کتابی که انسان هرچه بیشتر در مورد آیاتش تدبر و تعقل کند، حقایق بیشتری را درک خواهد کرد. کسانی که قرآن کریم را فقط با احادیث و روایات تفسیر کرده‌اند، راه صوابی را انتخاب نکردند؛ زیرا حجت و اعتبار قرآن مجید به واسطه عقل ثابت می‌شود.
حقیقت مهم دیگر، غیر از حجت عقلی این است که آیات قرآن، مفسر و مبین یکدیگرند، یعنی آیات قرآن مراد و مقصد پروردگار را برای مسلمانان مشخص می‌کند. روش تفسیر آیه به آیه را علی بن ابی‌طالب(ع) بنیان نهاد و همان روشی که ائمه معصوین(ع) آن را ترویج کرده و به شاگردان خود آموخته‌اند.
انتهای پیام

نظر شما