شناسهٔ خبر: 31191221 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پرسپولیس از سد آبی‌های خوزستان گذشت، تراکتورسازی از آبی‌های تهران 3 امتیاز گرفت

قرمز؛ رنگ هفته 18

صاحب‌خبر -
قرمز؛ رنگ هفته 18 هفته هجدهم لیگ برتر، پنجشنبه با برگزاری 2 بازی آغاز شد و در اولین دیدار پرسپولیس و استقلال خوزستان در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که این بازی به احترام شهیدان حادثه تروریستی زاهدان با یک دقیقه سکوت آغاز شد. سرخپوشان پایتخت با توجه به شکست در بازی هفته قبل مقابل فولاد، از انگیزه زیادی برای کسب 3 امتیاز برخوردار بودند و در آن سوی میدان آبی‌های خوزستان که قعرنشین جدول هستند، نیاز مبرمی به امتیازات این دیدار داشتند. برانکو که در این مسابقه احمد نوراللهی را به دلیل 4 اخطاره بودن در اختیار نداشت، تغییراتی را در ترکیب تیم خود ایجاد کرد و با نیمکت‌نشین کردن بازیکنانی چون سروش رفیعی و سیامک نعمتی، از علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، شایان مصلح، مهدی شیری، کمال کامیابی‌نیا، مهدی ترابی، بشار رسن، امید عالیشاه، علی علیپور و ماریو بودیمیر در ترکیب اصلی استفاده کرده بود.
هفته هجدهم لیگ برتر، پنجشنبه با برگزاری 2 بازی آغاز شد و در اولین دیدار پرسپولیس و استقلال خوزستان در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که این بازی به احترام شهیدان حادثه تروریستی زاهدان با یک دقیقه سکوت آغاز شد. سرخپوشان پایتخت با توجه به شکست در بازی هفته قبل مقابل فولاد، از انگیزه زیادی برای کسب 3 امتیاز برخوردار بودند و در آن سوی میدان آبی‌های خوزستان که قعرنشین جدول هستند، نیاز مبرمی به امتیازات این دیدار داشتند. برانکو که در این مسابقه احمد نوراللهی را به دلیل 4 اخطاره بودن در اختیار نداشت، تغییراتی را در ترکیب تیم خود ایجاد کرد و با نیمکت‌نشین کردن بازیکنانی چون سروش رفیعی و سیامک نعمتی، از علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، شایان مصلح، مهدی شیری، کمال کامیابی‌نیا، مهدی ترابی، بشار رسن، امید عالیشاه، علی علیپور و ماریو بودیمیر در ترکیب اصلی استفاده کرده بود. ضمن اینکه کریم بوستانی هم فرزین گروسیان، ساسان شیرمردی، محمد شریفی، ایوب کلانتری، وحید نامداری، وحید حمدی‌نژاد، میثم کریمی، وحید خشتان، امیرحسین بایرپور، مصطفی کیانی و میثم شاه‌مکوندزاده را در ترکیب استقلال خوزستان مورد استفاده قرار داده بود.
پرسپولیس بازی را هجومی آغاز کرد و در همان دقیقه ۳ می‌توانست توسط بودیمیر به گل برسد که ضربه سر او از بالای دروازه به بیرون رفت. حملات پرسپولیس با کارهای ترکیبی تا دقیقه ۱۰ ادامه پیدا کرد که علیپور در زاویه‌ای نه چندان مناسب با ضربه‌ای رو پا دروازه گروسیان را تهدید کرد اما توپ از بالای دروازه به بیرون رفت. پس از این موقعیت، بازی آرام دنبال شد تا صحنه‌ای مشکوک در دقیقه 21 در محوطه جریمه استقلال خوزستان رقم خورد و گروسیان با گرفتن پای علیپور، تعادل او را به هم زد و پرسپولیسی‌ها بشدت معتقد به پنالتی بودند ولی موعود بنیادی‌فر، داور بازی اعتقادی به پنالتی نداشت. نوذر رودنیل کارشناس داوری درخصوص این صحنه گفت: «داور در دقیقه 21 آوانتاژ خوبی به پرسپولیس داد اما خطای پنالتی آشکار دروازه‌بان استقلال خوزستان را به دلیل نداشتن تمرکز ندید که یک پنالتی مسلم بود.»
در دقیقه ۲۷ نخستین حمله استقلال خوزستان شکل گرفت که شوت سرکش میثم کریمی با اختلافی کم از کنار دروازه بیرانوند به بیرون رفت. در ادامه، اتفاق مهمی افتاد و مصطفی کیانی که در دقیقه 33 کارت زرد گرفته بود، در دقیقه 35 دومین کارت زرد خود را گرفت و اخراج شد تا استقلال  خوزستان ۱۰ نفره شده و کار برای این تیم سخت شود. با این حال، تلاش سرخ‌ها برای رسیدن به گل ثمری نداشت تا نیمه اول با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کند. سوت پایان نیمه اول با اعتراض سیدجلال حسینی همراه شد. او به خاطر اینکه داور اجازه نداد پرسپولیس ضربه آزاد به دست آمده را  بزند، به سمت بنیادی فر رفت و به او اعتراض کرد و دیگر بازیکنان پرسپولیس سعی کردند کاپیتان تیم‌شان را آرام کنند. هواداران نیز در این صحنه علیه داور و سعید فتاحی مسئول سازمان لیگ شعار سر دادند.
شاگردان برانکو نیمه دوم را هم هجومی‌ آغاز کردند. دقیقه ۵۳ بهترین فرصت نصیب آبی‌های خوزستان شد تا به گل برسند. باقرپور پشت محوطه جریمه در جدال با خلیل‌زاده موفق بود و توپ را از او گرفت و در موقعیت تک به تک نتوانست دروازه پرسپولیس را باز کند. در حالی که او با حرکتی در عرض، بیرانوند را هم جا گذاشته بود اما ضربه آرام او راهی به دروازه نیافت و توپ از کنار دروازه پرسپولیس به بیرون رفت. البته مهاجم استقلال خوزستان در شرایطی صاحب توپ و این موقعیت شد که به نظر می‌رسید روی خلیل‌زاده مرتکب خطا شده است اما داور چنین نظری نداشت. همین مسأله باعث اعتراض شدید هواداران و خلیل‌زاده به داور شد و بنیادی‌فر با کارت زرد، شجاع خلیل‌زاده را جریمه کرد. در دقیقه 61 برانکو اولین تعویض خود را انجام داد و رفیعی به جای عالیشاه به زمین آمد اما چند ثانیه بعد این کاپیتان پرسپولیس بود که گره بازی را باز کرد و یکبار دیگر در نقش فرشته نجات برای تیمش ظاهر شد. در این لحظه کرنر ارسالی بشار رسن با ضربه سر سیدجلال حسینی به گل تبدیل شد تا پرسپولیسی‌ها نفسی به راحتی بکشند. پس از این گل، بازی کمی آرام شد و اشتباهات دو تیم در میانه میدان مانع از فرصت‌سازی 2 تیم شد. در دقیقه 68 نعمتی جای رسن را گرفت و در دقیقه ۷۳ هم مجتبی رمضانی جایگزین خشتان شد. در دقیقه ۷۴ شوت از راه دور کامیابی‌نیا از بالای دروازه به بیرون رفت. در شرایطی که پرسپولیسی‌ها به دنبال گل دوم بودند، مهدی شریفی در دقیقه 81 به جای ترابی وارد زمین شد و در دقیقه 84 هم رضا درویشی به جای باقرپور به زمین آمد. دقیقه ۸۸ سیامک نعمتی در یک ضد حمله با حمل خوب توپ آن را در اختیار علیپور قرار داد. این مهاجم در ادامه خود نعمتی را در گوشه محوطه جریمه حریف صاحب توپ کرد تا ‌هافبک پرسپولیسی‌ها توپ را یکبار دیگر با پاس عرضی به علیپور بسپارد و این مهاجم با یک بغل پا گل دوم را به ثمر برساند تا خیال سرخ‌ها بابت برد راحت شود و این تیم به یک پیروزی خانگی دیگر دست پیدا کند.
برانکو  و بوستانی چه گفتند؟
برانکو سرمربی پرسپولیس بعد از پیروزی در این دیدار گفت: «این برد بعد از باختی که در اهواز داشتیم، ما را دوباره در مسیر قهرمانی قرار داد. با وجود اینکه حریف در ته جدول است و وضعیت سختی برای فرار از قعر جدول دارد، اما آنها برای مردم و شهر خودشان بازی کردند. به آن‌ها و همچنین بازیکنان خودم تبریک می‌گویم.»
کریم بوستانی، سرمربی استقلال خوزستان هم گفت: «بازی مهمی داشتیم اما برای حریف این بازی مهم‌تربود. ما در نیمه اول بازی را خوب بستیم و موقعیت هم داشتیم. متأسفانه در نیمه اول یک بازیکن از ما اخراج شد. ما نسبت به پرسپولیس خیلی تفاوت داریم. با این بازی‌هایی که انجام داده‌ایم، می‌توانیم تیم را در لیگ برتر نگه داریم.»
سیدجلال: دستور داده‌اند پرسپولیس را اذیت کنند
سیدجلال حسینی، کاپیتان پرسپولیس پس از برتری تیمش گفت: «من در مورد بیانیه باشگاه‌های دیگر صحبت نمی‌کنم اما متأسفانه به بعضی‌ها دستور داده‌اند که پرسپولیس را اذیت کنند و در این بازی هم این مسأله ادامه داشت. من به خلیل‌زاده گفتم خطا نکند زیرا شجاع در زمین آنها با بازیکن‌های‌شان مدام در موقعیت یک به یک قرار می‌گرفت. اگر پنالتی ما در نیمه اول گرفته می‌شد، بازی گره نمی‌خورد و به این شکل ادامه پیدا نمی‌کرد. متأسفانه همه شمشیر را از رو برای ما بسته‌اند. اصفهانیان هم که زیاد مصاحبه نمی‌کند، خیلی راحت درباره اشتباهاتی که علیه پرسپولیس می‌شود، صحبت می‌کند.»
3 امتیاز ارزشمند تراکتور با اشکان
روز گذشته در حساس‌ترین بازی این هفته، تراکتورسازی و استقلال در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز به مصاف هم رفتند. دیداری که تماشاگران تبریزی استقبال زیادی از آن به عمل آورده بودند تا جایی که ورزشگاه 70 هزار نفری مملو از جمعیت بود و حدود هزار تماشاگر نیز روی تپه‌های مشرف به استادیوم مستقر شده بودند. این بازی با 6 دقیقه تأخیر و یک دقیقه سکوت به احترام شهدای اخیر استان سیستان و بلوچستان آغاز شد. محسن فروزان، ایمان سلیمی، محمد طیبی، دانیال اسماعیل‌فر، احسان حاج‌صفی، مهدی مهدی پور، اکبر ایمانی، مسعود شجاعی، یوکیا سوگیتا، اشکان دژاگه، آنتونی استوکس از سوی جرج لیکنز در ترکیب تراکتورسازی قرار گرفته بودند و وینفرد شفر هم سیدمهدی رحمتی، روزبه چشمی، آرمین سهرابیان، پژمان منتظری، میلاد زکی‌پور، علی کریمی، امید نورافکن، داریوش شجاعیان، فرشید اسماعیلی، وریا غفوری، مرتضی تبریزی را در ترکیب اصلی استقلال قرار داده بود. این در حالی است که الیاسی رئیس هیأت مدیره تراکتورسازی تهدید کرده بود در صورت بازی کردن شجاعیان از باشگاه استقلال به کمیته انضباطی شکایت خواهد کرد. او گفت:«این حق هر تیمی است که در صورت مواجه شدن با تخلفی از سوی تیم حریف با آن مقابله کند و این مشکلی است که بین باشگاه استقلال و ماشین سازی وجود دارد.»
در هر حال، این دیدار در هوای ابری و با نمایش محتاطانه دو تیم بخصوص استقلال آغاز شد. تراکتورسازی در این دیدار با استفاده از‌ هافبک‌های خلاقی که در اختیار داشت، توپ و میدان را در اختیار گرفت و تا دقیقه ۳۰ اجازه حمله به استقلالی‌ها ندادند و مالکیت توپ را در نیمه زمین استقلال در اختیار داشتند اما بجز چند ضربه ایستگاهی، دستاورد دیگری نداشتند. در ادامه استقلالی‌ها از لاک دفاعی خارج شدند و با ایجاد چند موقعیت نصفه و نیمه، خودشان را به دروازه تراکتورسازی نزدیک کردند اما حملات آبی‌پوشان هم خطرناک نبود. در دقیقه ۳۳ شجاعیان به خاطر اعتراض به اشکان خورشیدی، داور بازی از او کارت زرد دریافت کرد و در دقیقه 45 هم دژاگه کارت گرفت و در نهایت، نیمه نخست این دیدار که با بارش شدید باران همراه شده بود، بدون گل به پایان رسید. حملات شاگردان لیکنز در نیمه دوم افزایش پیدا کرد. در دقیقه 49 ارسال خطرناک حاج‌صفی را رحمتی با واکنشی تماشایی دفع کرد ولی در ادامه دژاگه نتوانست از توپ استفاده کند. با این حال در دقیقه 53 همکاری دو ستاره ملی پوش تراکتورسازی نتیجه داد و حاج‌صفی که به خوبی دژاگه را در سمت راست زمین دیده بود، با پاس بلند خود به زیبایی منطقه بازی را با عوض کرد و دژاگه پس از حمل توپ و شوت زمینی تماشایی دروازه استقلال را باز کرد. بازیکنی که به روزهای خوب خود بازگشته و بسیار مؤثر و تعیین کننده در ترکیب تراکتورسازی بازی می‌کند. آخرین باری که دروازه رحمتی در لیگ برتر باز شده بود، ۱۴ مهر و در دقیقه ۸۸ بازی معوقه هفته ششم مقابل نفت مسجدسلیمان بود و او دیروز پس از 10 کلین شیت در 13 بازی، دروازه‌اش باز شد. پس از این موضوع شفر دو تعویض کاملاً هجومی انجام داد و در دقیقه 62 گادوین منشا را به جای غفوری و در دقیقه 71 اسماعیل گونکالوس را به جای تبریزی روانه میدان کرد تا با حضور این بازیکنان بازی را به تساوی بکشاند. در دقیقه 84 شفر تعویض سوم را هم انجام داد و اللهیار صیادمنش جای کریمی را گرفت. در دقیقه 89 سانتر منشا از سمت چپ  با ضربه برگردان ناقص گونکالوس همراه شود و توپ در گوشه سمت راست هجده قدم جلوی پای اسماعیلی افتاد و شوت محکم این بازیکن با اختلاف کمی از بالای دروازه تراکتورسازی به بیرون رفت. در دقیقه 93 علی عبدالله‌زاده به جای دژاگه به میدان آمد تا اولین تعویض تراکتورسازی انجام شود. این بازی در نهایت با پیروزی یک بر صفر سرخپوشان تبریزی به پایان رسید تا این تیم به 3 امتیاز مهم دست یابد و لیکنز هم با مغلوب کردن شفر، دومین برد خانگی را کسب کند.
صحبت های شفر و لیکنز
وینفرد شفر بعد از شکست تیمش در نشست خبری گفت: «دو اشتباه داشتیم که یکی از آنها تبدیل به گل تراکتورسازی شد. دژاگه باید بعد از خطا روی امید نورافکن اخراج می‌شد. او بعد از گل هم وارد قسمت تماشاگران شد و باید کارت زرد دوم را می‌گرفت.» سرمربی استقلال ادامه داد: «از کارگروهی، فوتبال و قدرت تیمم راضی هستم. نیم ساعت آخر خیلی خوب بازی کردیم و موقعیت زیادی داشتیم ولی شانس نداشتیم. الان به 80 درصد آمادگی رسیدیم. هیچ نگرانی بابت آینده نداریم. فکر می‌کنم سپاهان، پدیده، تراکتورسازی، پرسپولیس و استقلال بیشترین شانس را برای قهرمانی دارند.» جورج لیکنز، سرمربی بلژیکی تراکتورسازی هم گفت: «یک پیروزی بزرگ را به دست آوردیم. این پیروزی بزرگ بود چون بیشتر از ۸۰ هزار هوادار تراکتورسازی در ورزشگاه بودند. استقلال تیم بزرگی است و شفر تیم خوبی در اختیار دارد. بازی از نظر تاکتیکی سطح بالایی داشت. آنالیز ما از استقلال درست بود و بازی را کنترل کردیم و به پیروزی رسیدیم.»
سپاهان با پیکان به صدر بازگشت
گفتنی است پنجشنبه یک دیدار دیگر نیز برگزار شد که در آن بازی صنعت نفت آبادان و پدیده در ورزشگاه تختی آبادان با تساوی بدون گل به پایان رسید. دیروز 2 دیدار دیگر هم برگزار شد که طی آن سپاهان با تک گل سیاوش یزدانی (11) از سد پیکان گذشت. با این نتیجه سپاهان 38 امتیازی شد و به صدر جدول بازگشت و به صدرنشینی یک روزه پرسپولیس خاتمه داد. بازی سپیدرود وماشین‌سازی هم 1-1به پایان رسید. احسان تأییدی (78) برای ماشین‌سازی و میثم تهیدست (4+90) برای سپیدرود گلزنی کردند. گفتنی است، بازی‌های هفته هجدهم امروز با برگزاری یک دیدار ادامه می‌یابد و پارس جنوبی و نساجی از ساعت 15:30 با هم دیدار می‌کنند.

منبع: ایران

نظر شما