شناسهٔ خبر: 31191047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ضرورت دقت مجمع تشخیص‏ در رأی‌گیری برای پالرمو

منبع: فارس

دولت تمام تلاش خود را برای تصویب لوایح پالرمو و CFT کرده اما ضرورت دارد تا مجمع تشخیص مصلحت نظام در رأی‌گیری برای لایحه پالرمو دقت لازم را داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، •لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‏ المللی مبارزه با جرائم سازمان یافته (پالرمو) بعد از گذر مراحل مختلف قانون گذاری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است تا اعضای این مجمع با بررسی ‏های خود مصلحت نظام را تشخیص دهند.

این لایحه یکی از چهار لایحه مرتبط با FATF است. دو لایحه مربوط به اصلاح قانون‌‏های داخلی به سرانجام رسید و تنها دو لایحه مربوط به پیوستن به کنوانسیون‌های بین ‏المللی باقی مانده است. در کنار لایحه الحاق به پالرمو که روز شنبه در مجمع تشخیص مورد بررسی قرار می‌گیرد، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم نیز برای تشخیص مصلحت به مجمع ارسال شده است.

بیشتر بخوانید:

بررسی پالرمو در جلسه امروز مجمع تشخیص

مجمع چند ماه است که بررسی لایحه الحاق به پالرمو را انجام داده است و مباحث کارشناسی بسیاری در مجمع صورت ‏گرفته است. در نتیجه این مباحث کارشناسی دو کمیسیون تخصصی مرتبط با این مسأله نظر مجلس در زمینه لزوم پیوستن به کنوانسیون پالرمو را نپذیرفتند و آن‏را به مصلحت ندانستند. کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی و کمیسیون حقوقی و قضایی، در بررسی لایحه مذکور به این نتیجه رسیدند که پیوستن به کنوانسیون پالرمو به مصلحت نظام نیست.

بررسی این لایحه حساسیت‌های بسیاری دارد. از طرفی دولت محترم تمامی تلاش خود را برای تصویب این لوایح انجام داده است. دولت می‌خواهد در مقابل طرف‌‏های خارجی دست پر داشته باشد. راهبرد دولت گرفتن بهانه از دست دشمنان بیان شده است. به این معنا که دشمنان، ایران را متهم به حمایت از جرائم سازمان ‏یافته و حمایت از تروریسم می‏کند و اگر پیوستن به این دو کنوانسیون تصویب شود، بهانه را از دست آن‏ها می‌‏توان گرفت. اما در مقابل این حرف، نکات مهمی مطرح شده است. اول این‏که رویکرد گرفتن بهانه در مقابل دشمنی که به‏ صورت مستمر بهانه‌گیری می‏‌کند، راهبرد درستی نیست.

مذاکرات هسته‌‏ای در سال ۹۲ با هدف گرفتن بهانه از دشمنان شروع شد. اما بعد از رسیدن به توافق هسته‌‏ای شاهد بودیم که بهانه‌های آمریکا کم نشد بلکه زیاد هم شد. اگر زمان اوباما ۳ بهانه اصلی هسته‌ای، موشکی و منطقه‏ ای بود اما در زمان ترامپ ۶ بهانه در کنار موضوع هسته‏‌ای مطرح می‌‏شود. یعنی رویکرد گرفتن بهانه از دست دشمن منجر به افزایش بهانه و فعال شدن آن‏ها شده است.

برای تصویب این لایحه، نامه‌نگاری‌هایی هم صورت‏ گرفته است که یک مورد آن توسط رسانه‌ها منتشر شده است. هشت نفر از اعضای کابینه در نام‌ه‏ای به مقام معظم رهبری از ایشان خواسته‏‌اند که در تصویب این لایحه، اعضای مجمع را ارشاد کنند. رهبر معظم انقلاب از اعضای مجمع خواسته‌اند تا با دقت نظر به بررسی موضوع بپردازند و مصلحت را تشخیص دهند. ایشان مانند گذشته بر طی کردن مراحل قانونی تأکید داشته‌‏اند و هیچ گاه مانع طی کردن روند قانونی نشده‏ اند.

نکته مهم دیگری که در زمینه لایحه پیوستن به پالرمو مطرح می‏شود، خطراتی است که از جانب تحریم‌ها، کشور را تهدید می‌‏کند. منتقدان با اشاره به تحریم شدن بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا به‏ عنوان یک نهاد پول‏شو و نقض‏ کننده تحریم‏‌های آمریکا اشاره می‌کنند و معقتدند پیوستن به کنوانسیون پالرمو سبب محدود شدن قدرت دولت در مقابله با تحریم‏‌ها خواهد شد. معتقدند دور زدن تحریم یک رفتار مجرمانه در کشورهای دیگر محسوب می‏شود و اگر ایران به کنوانسیون پالرمو بپیوندند، مورد مطالبه کشورهای دیگر قرار می‌گیرد تا این کار را کنار گذارد.

رویداد مهم که در هفته گذشته رخ داد، رونمایی از ابزار پشتیبان مبادلات تجاری ( INSTEX) از سوی سه کشور اروپایی بود. چند روز بعد از آن، شورای اتحادیه اروپا بیانیه‌های سیاسی اقتصادی منتشر کرد و مطالباتی را از ایران مطرح کرد. یکی از مواردی که مطرح شده است، اجرای برنامه اقدام FATF از سوی ایران است. اروپایی‌‏ها از ایران خواسته‏اند هرچه سریع‌تر قوانین مرتبط و مشخص شده در برنامه اقدام را تصویب کنند. این طرح مطالبه از سوی اروپا که ۹ ماه است به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و ایران را معطل کرده است، بسیار تحقیرآمیز بود که موجب واکنش بسیاری از افراد، ازجمله اعضای مجمع تشخیص شد.

در هر حال بررسی کنوانسیون پالرمو حساسیت‌‏های زیادی دارد که لازم است اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن‏ها توجه لازم را داشته باشند:

۱- اگر مجمع رأی مثبت به این لایحه بدهد، این برداشت به‌‏وجود خواهد آمد که مجمع تشخیص در زیر فشارهای کشورهای اروپایی این کنوانسیون را تصویب کرده‏اند. این وضعیت اصلاً به صلاح کشور نیست و سبب گستاخ‏‌تر شدن اروپایی‌‏ها خواهد شد. در حال حاضر، اروپایی‌‏ها نشان داده‏‌اند که در فشار آوردن بر ایران با آمریکایی‏‌ها همراه هستند و به‏‌صراحت زیاده‏‌خواهی‏‌های آمریکا در زمینه فعالیت‌‏های موشکی و منطقه‏‌ای ایران از زبان سران اروپا مطرح می‏شود.

۲- باید پاسخ مناسب و قاطعی به زیاده‌‏خواهی‏‌های اروپایی‏‌ها و آمریکا در قضیه برجام داده شود. متاسفانه دولت محترم به دلایل مختلف تمایل ندارد تا پاسخ مناسب را با استفاده از ظرفیت‏‌های برجام بدهد. اما مجمع تشخیص ‏تواند با تصمیم قاطع در زمینه کنوانسیون‏‌های مورد بحث که از سوی اروپا هم مورد مطالبه قرار گرفته، پاسخ قاطعی به دشمنان نظام اسلامی بدهد.

۳- عدم تصمیم‏‌گیری درباره این لایحه نیز به صلاح کشور و نظام نیست. کشور خاطره خوبی از معطلی دو سال و نیم مذاکره در قضیه مذاکرات برجام ندارد. کشور با ظرفیت‏‌های فراوانی که دارد نمی‌‏تواند معطل باشد. لذا برای استفاده از این ظرفیت‌‏ها نیازمند تصمیم‌‏های قاطع و شجاعانه هستیم. هم‏چنین عدم تصمیم‏‌گیری سبب می‏شود که دشمنان احساس کنند با فشار بیشتر می‌‏توانند نظام اسلامی را مجبور به تصویب قوانین مربوطه کنند.

۴- در حال حاضر دو قانون داخلی مرتبط در باره این کنوانسیون‏‌ها تعیین تکلیف شده است و اقدامات مهمی در رابطه با برنامه اقدام FATF انجام شده است. اینطور نیست که تصویب نکردن لایحه پیوستن به دو کنوانسیون سبب بد شدن وضعیت ایران در تعامل با FATF شود.

۵- دولت محترم هم باید به کنترل بازارهای اقتصادی اهتمام ویژه داشته باشد. بانک مرکزی تلاش‏‌های بسیار خوب و موفقی برای کنترل بازار ارز انجام داده است. باید مراقب باشد تا خدایی ناکرده این ذهنیت ایجاد نشود که دولت و بانک مرکزی با سو استفاده از بازارهایی که به معیشت مردم ارتباط دارد، به‌‏دنبال فشار آوردن به اعضای محترم مجمع هستند تا آن‏ها دو کنوانسیون استعماری را تصویب کنند.

تصمیم امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام حساسیت‌‏های فراوان دارد و باید با حفظ احترام اعضای مجمع برای موفقیت آن‏ها دعا کنیم تا از این آزمون، سربلند بیرون آیند.

نظر شما