شناسهٔ خبر: 31190151 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

به همت دانشگاه آزاد اسلامی؛

کتاب «تولید نانومواد پیشرفته» منتشر شد

کتاب «تولید نانومواد پیشرفته با استفاده از فرآیند سل–ژل» تألیف صاحبعلی منافی و همکاران، توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دنیای نانومتری دنیایی سراسر نظم، شگفتی و با ویژگی‌های جدید است که موجب جهش و پیشرفت زیادی در علوم مختلف شده است. در این کتاب به یکی از روش‌های نوین تهیه مواد در مقیاس نانومتری یعنی روش سل–ژل پرداخته شده است.

با توجه به رشد فزاینده نانوفناوری در دنیا، به نظر می‌رسد نقش پژوهش در این زمینه روز به روز برجسته‌تر می‌شود. پیشرفت این علم به عنوان تحقیق مستقل و میان‌رشته‌ای، استثناهای زیادی را در علم مواد ایجاد کرده است، چون تغییر گسترده‌ای از مواد همراه با ویژگی فیزیکی و شیمیایی جدید می‌تواند به دست بیاید. کشور ما چند سالی است که امر پژوهش را در این زمینه جدی گرفته است. طی چندین سال گذشته روش‌های مختلفی برای تولید نانوذرات توسعه یافته است؛ با توجه به پیشرفت مواد جدید، شرایط آزمایشی می‌تواند به‌گونه‌ای تنظیم شود تا به ترکیبات پایدار و نیمه پایدار دست پیدا کرد.

فناوری سل–ژل فرصت‌های جدیدی را در کاربردهای مختلف صنعتی ایجاد کرده است و یکی از امیدوارکننده‌ترین کاربردهای جدید فناوری سل–ژل در زمینه تهیه غشاهای سرامیکی است. اخیراً در کاربردهای زیست‌شناسی، بیومولکول‌هایی مثل پروتئین‌ها، آنزیم‌ها، آنتی‌بادی‌ها در میان ماتریس سل–ژل تولید شده‌اند و به کپسوله کردن بیومواد در داخل ماتریس‌های سرامیکی سل–ژل به خاطر به دست آوردن یک محیط برای ذخیره میکروارگانیسم‌ها توجه زیادی شده است.

این کتاب با عنایت به پایان‌نامه دانشجویان و مقالات چاپ شده در مجلات ISI)JCR-WOS) و علمی – پژوهشی مؤلفان در رشته‌های مختلف مهندسی مواد و مهندسی پزشکی در دانشگاه‌ها در زمینه تولید انواع نانومواد پیشرفته سرامیکی و بیوسرامیکی با استفاده از فرآیند سل–ژل از قبیل انواع کلسیم فسفات‌ها، شیشه‌های زیستی، تیتانیا، اکسید روی، پوشش‌های نازک و نانوکامپوزیست‌های پایه سرامیکی و ... جهت استفاده سایر محققین در پژوهش‌های مرتبط دانشگاهی و صنعتی، تدوین شده است.

کتاب «تولید نانومواد پیشرفته با استفاده از فرآیند سل–ژل» می‌تواند برای آموزش دانشگاهی در تمام مقاطع تحصیلی یا به‌عنوان منبعی قوی برای پژوهشگران رشته‌های مختلف مهندسی مواد، مهندسی نانومواد و نانوفناوری و... مورد استفاده قرار گیرد.

این کتاب در 10 فصل تدوین شده است. فصل اول با عنوان نانوذرات، شامل بخش‌هایی چون قالب‌گیری، احتراق و روش سل–ژل، تقسیم‌بندی شده است. فصل دوم با عنوان روش سل–ژل به تاریخچه این تکنولوژی از ابتدا و مراحل مختلف آن می‌پردازد و به ترتیب فصل‌های بعدی شامل بیوسرامیک‌ها و سل–ژل، استفاده از روش سل–ژل برای سنتز پودرهای آپاتیتی، تهیه شیشه‌ها و شیشه – سرامیک‌های زیستی به روش سل–ژل، تهیه نانوپودر در تیتانیا به روش سل–ژل، تهیه نانوپودر زیرکونیا به روش سل–ژل و فرصت‌های جدید فرآیند سل–ژل تقسیم‌بندی می‌شود.

کتاب «تولید نانومواد پیشرفته با استفاده از فرآیند سل–ژل» تألیف صاحبعلی منافی دانشیار دانشگاه، صدیقه جوقه دوست استادیار دانشگاه و سیدحسین بدیعی دانشیار دانشگاه در 414 صفحه، شمارگان 2 هزار نسخه با قیمت 38 هزار تومان، توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد شاهرود منتشر شد.

انتهای پیام/4072/ن

نظر شما