شناسهٔ خبر: 31188831 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفتگو با آنا عنوان شد؛

ارتباط دو‌سویه و پویا با صنعت سنگ در دانشگاه آزاد اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر گفت: دانشگاه مصمم است با ایجاد ارتباطی دو‌سویه و پویا با صنعت سنگ، ظرفیت‌های موجود این حوزه را به فعلیت برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از خمینی‌شهر، مدتی است دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر با راه‌اندازی مرکز بین‌المللی تحقیقات و مطالعات سنگ‌های ساختمانی ایران به یاری یکی از صنایع مهم کشور شتافته که از آن به‌عنوان دومین صنعت و ثروت بزرگ ملی ایران اسلامی پس از نفت یاد می‌شود.

صنعت سنگ کشورمان به دلیل بهره‌نگرفتن از دانش روز و متخصصان و استفاده از روش‌های قدیمی و غیرعلمی گرفتار رکود و فرسودگی است.

ایده راه‌اندازی مرکز بین‌المللی تحقیقات و مطالعات سنگ‌های ساختمانی ایران از حدود یک‌سال قبل در واحد دانشگاهی خمینی‌شهر شکل گرفت.

هدف از راه‌اندازی این مرکز بین‌المللی، تولید دانش بومی فرآوری علمی سنگ‌های ساختمانی، جلوگیری از اتلاف منابع و ثروت ملی و خروج ارز، کاهش مصرف انرژی، شناساندن تنوع سنگ‌ها و معادن ایرانی در بازارهای بین‌المللی، جلوگیری از خام‌فروشی، توسعه بازار کسب و کار و ایجاد اشتغال مولد در صنعت سنگ است.

از سوی دیگر جلوگیری از فروش سنگ‌های ایرانی با نام‌های غیرایرانی در بازارهای خارجی، اصلاح فرآیند اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از منابع سنگ، اصلاح فرآیند فروش محصولات صنایع سنگ ایران، عضویت در مجامع بین‌المللی فعال در حوزه سنگ، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی برای شناساندن ظرفیت‌های صنعت سنگ ایران به دنیا، برگزاری همایش‌های بین‌المللی و تبادل استاد و دانشجو با کشورهای توسعه‌یافته در این صنعت مهم، گامی بلند در مقابله با تحریم‌های استکبار جهانی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی است.

خبرنگار خبرگزاری آنا در خمینی‌شهر در همین راستا با بشیر اسماعیلی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی‌شهر و عضو کارگروه امور بین‌الملل مرکز بین‌المللی تحقیقات و مطالعات سنگ‌های ساختمانی ایران گفتگو کرده است که در پی می‌آید.

آنا: ایجاد و راه‌اندازی مرکز بین‌المللی تحقیقات و مطالعات سنگ‌های ساختمانی ایران چه نقشی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشورمان دارد؟

اسماعیلی: شكل‌گيری مركز بین‌المللی تحقيقات و مطالعات سنگ‌های ساختمانی در دانشگاه آزاد اسلامی خمينی‌شهر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد ریاضتی به‌‌طور‌ عام به‌ شرایطی اطلاق می‌شود که در اثر ورشکستگی اقتصادی کشور، دولت‌ها قادر به‌ برآورده‌ کردن مخارج و هزینه‌های عمومی خود نیستند و  برای مقابله با این حالت چاره‌ای جز اعمال سیاست‌های اقتصادی سخت‌گیرانه و انقباضی پیش روی خود نمی‌بینند.

این سیاست‌ها از تعدیل گسترده نیروی کار گرفته تا حذف یارانه‌ها و کاهش خدمات عمومی موجب جبران بخشی از کسری بودجه می‌شود؛ اما با این وجود، نارضایتی عمومی و ادامه بحران اقتصادی کشور را به ورطه بی‌ثباتی اجتماعی می‌کشاند.

تجربه دهه‌های گذشته در آرژانتین، یونان، ونزوئلا، تایلند و ... نشان‌دهنده این است که در وضعیت ریاضت اقتصادی، کشور به حالت شکننده‌ای درمی‌آید که عوض‌شدن دولت‌ها فقط یک التیام مقطعی است و حل و فصل زیر‌بنایی معضل معمولاً در کوتاه‌مدت میسر نمی‌شود.

آنا: با این حساب نسخه اقتصاد ریاضتی در کشورمان کارساز نیست! تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی چیست؟

اسماعیلی: اقتصاد مقاومتی تفاوت بنیادینی با اقتصاد ریاضتی دارد؛ از این حیث که در شرایط فعلی بحران و ورشکستگی اقتصادی در کشور به‌ وجود نیامده و ممکن است، حتی ثروت زیادی در اختیار باشد؛ اما به‌ دلایلی که عمده آن پیگیری مشی مستقل در سیاست خارجی است، کشور مورد تحریم‌های همه‌جانبه قرار می‌گیرد.  از آن جایی که جناح‌های حاکم و برخی از خط‌مشی‌های سیاسی در غرب معمولاً با تغییرات انتخاباتی دستخوش تغییراتی حتی در سطح خرد یا میانه می‌شوند،  مهم این است که اقتصاد کشوری که مورد تحریم قرار گرفته، بتواند تا رخ‌دادن برخی از تغییرات، مقاومت کند تا گشایشی در امر سیاست خارجی پدیدار شود.

در کنار این مهم، اگرچه مدیریت منابع ارزی، مدیریت مصرف، استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و مردمی و مبارزه با فساد هم از اهم اصول اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود؛ اما خودکفایی در تولید کالاهای اساسی را می‌توان مهم‌ترین رکن در مقاوم‌سازی اقتصاد به حساب آورد.

آنا: رسالت دانشگاه آزاد اسلامی در این باره چگونه است؟

اسماعیلی: دانشگاه می‌تواند در زمینه ارائه مشاوره، انجام طرح‌های پژوهشی، آموزش و تربيت و مهارت‌افزایی نیروی کار متخصص به‌خصوص در واحد‌های تولیدی متوسط و کوچک نقش بسزایی در حمایت از تولید داخلی داشته باشد. مقام معظم رهبری در زمینه اهمیت واحد‌های کوچک و متوسط تولیدی می‌فرمایند: «واحدهاى کوچک و متوسط را فعال کنید. البته خوشبختانه واحدهاى بزرگ ما فعالند، خوبند و سوددهى‌‌شان هم خوب است، کارشان هم خوب است، اشتغالشان هم خوب است؛ عمده‌‌ واحدهاى بزرگ ما وضعشان اینطور است... لیکن باید به فکر واحدهاى متوسط و کوچک باشید؛ اینها خیلى مهم است چون در زندگى مردم تأثیرات مستقیم دارد.»

به عنوان نمونه در استان اصفهان در کنار معادن متعدد سنگ، کارخانجات کوچک و متوسط زیادی برای فرآوری و تبدیل سنگ خام به محصولات ساختمانی وجود دارند که عمدتاً در نقاطی مثل دولت‌آباد،  محمودآباد، خمینی‌شهر و رضوان‌شهر متمرکز هستند. اکنون کشورهایی نظیر ترکیه و ایتالیا با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید،  برندینگ، بازاریابی و ارتقای بسته‌بندی کالا، محصول تمام‌شده را به قیمت گزافی در بازارهای بین‌المللی به فروش می‌رساندند. این در حالی است که سنگ ایران از تنوع و کیفیت بالایی برخوردار بوده و بعضاً شرکت‌های خارجی این سنگ را به قیمت خام‌ از ایران خریداری کرده و به چند برابر قیمت اولیه به فروش می‌رسانند. 

آنا: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر تاکنون چه اقداماتی درباره این هدف‌گذاری انجام داده یا در حال انجام دارد؟

اسماعیلی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر که در مجاورت یکی از مراکز عمده تولید سنگ ایران قرار گرفته، درصدد جبران خلأ موجود در زمینه پژوهشی و تحقیقاتی این محصول برآمده تا با ایجاد یک ارتباط دو‌سویه و پویا با صنعت، ظرفیت‌های موجود این حوزه را به فعلیت برساند. تأسیس مرکز بین‌المللی تحقیقات و مطالعات سنگ‌های ساختمانی ایران و ایجاد رشته‌های فنی معدن، فرآوری سنگ تعامل نزدیک و مستمر با اتاق بازرگانی استان اصفهان و متوليان امر، ارتباط با مجامع بین‌المللی و مراکز مهم صنعت سنگ در داخل از جمله گام‌های مؤثر این واحد دانشگاهی در راستای هدف خود بوده است. 

آنا: و نکته پایانی

اسماعیلی: در کشور ما به فضل و عنایت الهی به اندازه‌ای منابع تولید ثروت وجود دارد که هرگز نیازی به اجرای برنامه‌های اقتصاد ریاضتی نخواهد بود؛ بنابراین به منظور حفظ استقلال سیاسی وطن عزيزمان ایران اسلامی از مجرای اقتصاد مقاومتی و همکاری و اهتمام در تعامل سازنده با جامعه علمی؛ دانشگاه در افق پیش‌روی خود می‌تواند با محور قراردادن زيرساخت‌های علمی و فنی امر تولید و درآمد‌زایی،  سهم خود را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور ایفا کند.

گفتگو از حسین رحیمی

انتهای پیام/4078/4062/ن

نظر شما