شناسهٔ خبر: 31188468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چرا ورشو نقطه مقابل اجلاس سوچی بود؟

ایران، بار دیگر آمریکا را ناکام گذاشت

نشست یک روزه سوچی به پایان رسید. نشستی که بر خلاف ورشو در راستای صلح و گام مهم سه کشور برای ثبات منطقه بود. این اجلاس با دستاوردهای بسیار مثبت به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

زهره نوروزپور: روز پنجشنبه 25 بهمن ماه رئیس جمهور کشورمان به منظور شرکت در اجلاس صلح سوریه وارد سوچی روسیه شد. این در حالی بود که نقطه مقابل این نشست، اجلاس ضد ایرانی ورشو بود که با دون پایه ترین مقامات برگزار شد.(اینجا)

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این چهارمین نشست میان سران سه کشور روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه بود این در حالی است که در آستانه برگزاری سوچی، نیروهای دموکراتیک کرد سوریه (قسد) که مورد حمایت آمریکا هستند در عملیات گسترده ای آخرین پایگاه های داعش در استاد دیرالزور شرق سوریه را هدف قرار دادند.
تروریست های داعش که روزی در بخشی از اراضی سوریه و عراق اعلام خلافت کرده بودند، امروز در چندین کیلومتر مربع از خاک سوریه در محاصره به سر می برند.
پیروزی بر داعش، راه را برای اعلام تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه فراهم کرد. حدود 2 هزار نظامی آمریکایی در سوریه مستقر برای حمایت از نیروهای کرد در این کشور حضور دارند.
اما واشنگتن هنوز زمان مشخصی برای خروج نیروهایش از سوریه اعلام نکرده است.
آخرین نشست میان سران روسیه و ایران و ترکیه به سپتامبر (شهریور/مهر) گذشته بازمی گردد که اختلافاتی درباره سرنوشت استادن ادلب در شمال غرب سوریه میان آنها وجود داشت.
توافقنامه ادلب 26 شهریور ماه در جریان این مذاکرات در شهر سوچی، توسط وزیران دفاع روسیه و ترکیه به امضا رسید.

چرا ورشو نقطه مقابل اجلاس سوچی بود؟

نشست یک روزه سوچی روسیه که چهارمین نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه محسوب می شود، با محوریت مبارزه مشترک با تروریسم منطقه ای و بازگرداندن آرامش، بازگشت آوارگان و برقراری ثبات سیاسی در سوریه انجام شد؛ نتایج مذاکرات موسوم به روند آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی داخلی، تمامیت ارضی، حاکمیت اراده عمومی مردم سوریه و همچنین همکاری در دوران بازسازی این کشور مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت، این درحالی بود که اجلاس ورشو تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین تضییع حقوق فلسطینیان بود.(اینجا)

خبرگزاری فرانسه نوشت: نشست رئیسان جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در حالی در سوچی برگزار می شود که گروه تروریستی داعش در سوریه به محاصره درآمده و واشنگتن آماده خروج نیروهایش از این کشور است.(اینجا)

به گزارش فرانس پرس، پایتخت های جهان در هفته جاری شاهد ترافیک سیاسی در سطح جهان بوده است از نشست مونیخ گرفته تا نشست ورشو درباره خاورمیانه و کنفرانس سوچی؛ آنهم با گذشت هشت سال از جنگ سوریه که بیش از 350 هزار کشته در این کشور بر جا گذاشت.(اینجا)

گلوبال تایمز روز پنجشنبه نوشت: نشست ورشو که به میزبانی آمریکا و به منظور فشار بر ایران برگزار شده است با واکنش تلخ متحدان این کشور مواجه شده است، کارشناسان چینی معتقدند که این می تواند یک درس بزرگ برای دولت ترامپ باشد تا در سیاست های خصمانه خود نسبت به ایران تجدید نظر کند.(اینجا)

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پیش از آغاز اجلاس سوچی و ورشو ظریف در توئیتی نوشت: در حالیکه ایران، روسیه و ترکیه آماده برگزاری اجلاس سوچی برای کار بر روی صلح در سوریه هستند و دیوان لاهه وابسته به سازمان ملل متحد با رد بهانه های آمریکا آماده بررسی سرقت اموال ملت ایران توسط آمریکا شد، مقامات مذبذب دولت ترامپ به دنبال مخفی کردن قانون‌گریزی های دایمی و انزوای جهانی خود پشت برگزاری یک نمایش ساختگی در ورشو هستند.(اینجا)

در این باره محسن پاک آیین دیپلمات پیشین کشورمان به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: اجلاس ورشو یک حرکت انفعالی و نمایش در مقابل اجلاس سوچی است. یعنی این اجلاس ورشو است که تحت الشعاع نشست سوچی قرار می گیرند چون بازیگران اصلی در سوچی جمع می شوند و کسانی که در ورشو هستند عملا از صحنه سوریه کنار گذاشته شده اند و تاثیرگذار نیستند.(اینجا)

در نشست سوچی چه گذشت و روسای جمهور سه کشور چه گفتند؟

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در افتتاحیه این نشست اظهار کرد، در حال حاضر در سراسر سوریه تقریبا تعهدی نسبت به سیستم آتش‌بس و کاهش تنش وجود دارد.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز تاکید کرد،‌ هدف مشترک ایران، روسیه و ترکیه مبارزه با تروریسم و کاهش تنش در سوریه است،  همچنین خروج نیروهای آمریکایی از شرق فرات به نفع ملت سوریه و کردهای این کشور است. ما بر لزوم حضور ارتش سوریه در مرزهای ترکیه و سوریه تاکید داریم.

اردوغان نیز تاکید کرد: ترکیه همچنان دست یاری به ملت سوریه دراز کرده است. ملت سوریه از ما انتظار تصمیماتی دارند که به نفع آنها و در جهت دستیابی به صلح در سوریه باشد.(اینجا)

نشست سوچی در حالی برگزار شد که نتانیاهو در یک پیام ویدئویی در واکنش به راهپیمایی با شکوه 22 بهمن در جشن چهلمین سالگی انقلاب، ایران را رسما به حملات نظامی بیشتر تهدید و پس از آن حمله به القنیطره که به مواضع ایران در سوریه نزدیک بود را تایید کرد. این در حالی بود که در همان شب سیستان و بلوچستان شاهد یک حمله تروریستی علیه نیروهای حافظ امنیت و ثبات کشورمان بود. (اینجا)

عصر روز پنجشنبه 25 بهمن ماه روسای جمهور سه کشور، ایران، ترکیه و سوریه در بیانیه پایانی نشست صلح سوریه بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت ملی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید کردند. این بیانیه در 17 بند در راستای حقوق سوری ها تنظیم شده است و هدف اصلی آن مبارزه با تروریسم منطقه ای است.(اینجا)

محورهای مهم بیانیه پایانی نشست سوچی:

تأکید بر لزوم ادامه همکاری سه‌جانبه
تأکید بر لزوم پایبندی به استقلال، حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه
رد هرگونه تلاش برای ایجاد واقعیت‌های میدانی جدید به بهانه مبارزه با تروریسم
ابراز عزم برای مقابله با تحرکات جدایی‌طلبانه
اشاره به اینکه تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه، در صورت اجرا، موجب تقویت ثبات و امنیت سوریه است
ابراز نگرانی از تلاش‌های «جبهه التحریر الشام» (جبهه النصره) برای گسترش کنترل خود بر ادلب
توافق برای مقابله مؤثر با تلاش‌های جبهه النصره در ادلب و تلاش برای کاهش موارد نقض آتش‌بس
بررسی وضعیت شمال شرق سوریه
تأکید بر نبود راهکار نظامی برای بحران سوریه
ابراز آمادگی برای تسهیل آغاز به کار سریع کمیته قانون اساسی سوریه
استقبال از دور دوم مبادله بازداشتی‌ها
تأکید بر لزوم تلاش برای احیای زندگی عادی و آرام در سوریه
توافق برای مأمور کردن نمایندگانی جهت برگزاری دور بعدی نشست آستانه در آوریل ۲۰۱۹
تأکید بر همکاری مشترک تجاری و اقتصادی
محکومیت حمله تروریستی در استان سیستان و بلوچستان
توافق برگزاری دور بعدی نشست در ترکیه

دستاوردهای یک نشست در راستای دیپلماسی مثبت منطقه ای

در همین رابطه عبدالرضا فرجی راد، دیپلمات پیشین وزارت خارجه، سفیر پیشین در چند کشور اروپایی و مدرس ژئوپولیتیک در پاسخ به این سوال که به نظرتان در وضعیت حال حاضر منطقه ای و بین المللی و تحرکات ترامپ برای شکاف بین اروپا و ایران، دیدار سه رئیس جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی چه پیامی دارد و چه تاثیری می تواند بر تحولات آتی داشته باشد؟ به خبرآنلاین گفت:

نشست و گفت و گوها در راستای صلح و ثبات و امنیت در سوریه؛ هرچقدر بیشتر باشد می تواند بر رسیدن به توافقات صلح و هموار شدن مسیر آن موثر باشد. با توجه به اینکه در ادلب درگیری به وجود آمده و نیروهای سوری اندکی پیشروی کرده اند و تحرکاتی وجود دارد، این مسئله اهمیت بیشتری پیدا میکند. سوریه در برخی مناطق در وضعیت خاصی هست و معارضان فکر میکردند که توافقی که روسها به آنها تحمیل کرده اند حداقل به مدت شش ماه آن منطقه با گفت و گو در اختیارشان قرار خواهد گرفت، اما مشاهده کردند که چنین اتفاقی نیفتاد و روسها را نیز تحت فشار می گذارند. ترک ها هم به نوعی گیر افتاده اند و مشکلاتی دارند. تعدادی از جنگجویان یا مخالفین که در آنجا هستند طبیعتا با ترکیه ارتباط داشته اند و از این جهت نیروهای ترک و خود ترکیه هم در یک وضعیت سختی از لحاظ سیاسی قرار گرفته است. از یک طرف آقای ترامپ دنبال این است که با کنفرانس ورشو آن انزوایی را که در رابطه با خروج از برجام برایشان ایجاده شده از بین ببرد. اروپای غربی استقبال زیادی از این موضوع نکرد و می دانید که برخی کشورهای اروپای غربی تنها در سطح مدیرکل شرکت میکنند . امریکا سعی کرد موارد خاصی از جمله بحث موشکی را هم به کنفرانس ورشو اضافه کنند چون اروپایی ها نسبت به این مسئله حساس هستند تا بتوانند آنها را نیز جذب کنند که آنها برخورد سردی با آن داشتند و این یک نکته منفی برای امریکا است. هرچند که اروپای شرقی اکثرا در سطح وزیر شرکت می کنند.

52310

نظر شما