شناسهٔ خبر: 31188238 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

وقت شکرگزاری است

صاحب‌خبر -
سعید زارع صفا
راهپیمایی باشکوه و پرشور مردم ایران در 22 بهمن امسال، بار دیگر پیام وفاداری، ایستادگی و ایمان ملت به راه انتخاب خود در 40 سال گذشته و موجودیت انقلاب اسلامی بود. به تعبیر رئیس جمهوری، مردم با این حضور خود «سنگ تمام» گذاشته و تأکیدی دیگر بر استقلال و حفظ آرمان‌ها و تمامیت ارضی داشتند.
اهمیت این حضور با شکوه از آنجایی دوچندان تلقی می‌شود که اقدامات سیاسی، اقتصادی و روانی معاندان در یک سال گذشته را به یاد بیاوریم و اینکه خیال آنها تلخ شدن طعم شیرین چهل سالگی انقلاب اسلامی به کام مردم بود. فشار تحریم‌ها، مضایق اقتصادی و تنگنای معیشتی، کینه ورزان نسبت به نظام اسلامی را به هوای سست شدن مردم و کاهش حضورشان در راهپیمایی انداخت اما مردم با حضور خود «سنگ تمام» گذاشته و بار دیگر نجابت و وفاداری خود را به نمایش گذاشتند. اکنون نوبت مسئولان به‌عنوان امانتداران این مردم شریف است که در پیگیری و تحقق مطالبات اجتماع و بویژه طبقه آسیب پذیر بیشتر بکوشند. به عبارت دیگر، آنچه که می‌توان به‌عنوان ضرورت شکرگزاری برای این حضور عنوان کرد درک جمعی مجموعه قوا و نهادها از شرایط کنونی کشور و تبیین صحیح و صادقانه این شرایط برای مردم است. این یعنی همان نکته‌ای که رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت بر آن تأکید داشت. حسن روحانی در این جلسه مجدداً به جنگ آغاز شده علیه مردم ایران از طریق فشارهای اقتصادی و اعمال تاکتیک‌های روانی اشاره کرد که مع الاسف هنوز به باور برخی مسئولان و نهادهای تصمیم گیر در کشور نرسیده است. واقف نبودن این کانون‌های تأثیرگذار به این شرایط جنگی، موجب این شده که عملاً دولت علاوه بر مقابله با فشارهای اقتصادی و جنگ روانی بیرون از مرزها، در داخل کشور نیز با زبان تلخ کنایه و تعریض عده‌ای از صاحبان مسئولیت روبه‌رو شود. این در حالی است که ضرورت روزهای جنگ- چه نظامی و چه اقتصادی- شبیه آنچه که در دوران جنگ تحمیلی تجربه شد، مجموعه قوا و توان کشور صرف پشتیبانی از سربازان خط مقدم جبهه می‌شود. امروز، دولت در خط مقدم جنگ اقتصادی و روانی قرار گرفته و نیاز دوچندان به حمایت، پشتیبانی و تمرکز برای مقابله با دشمن دارد. در این شرایط، کناره گیری، انفعال یا بی‌خیالی خود نوعی ظلم به مجموعه کشور و نظام محسوب می‌شود حال آنکه امروز عده‌ای بازمانده از درک شرایط، به تخریب مدیران اجرایی و دلسردکردن مردم از دولت روی آورده‌اند. در چنین اوضاعی است که رئیس جمهوری با وجود اشاره چند باره مبنی بر قرار گرفتن کشور در جنگ اقتصادی و روانی، مجدداً در جلسه اخیر هیأت دولت بر رسیدگی بیشتر به مشکلات به‌عنوان شکرانه حضور باشکوه مردم تأکید دارد. به اعتقاد نگارنده، مهم‌ترین سپاس از مردم در شرایط فعلی، اجماع، وحدت و همدلی مجموعه قوای کشور اعم از نهادهای انقلابی و دولتی و جناح‌ها و فعالان سیاسی در درک شرایط کشور و کمک با تمام امکانات به دولت برای کنترل اوضاع و تقویت سربازان خط مقدم یعنی دولتمردان است.
ناخوانده پیداست که یکی از گلایه‌ها و انتقادات مردم هوشمند و همراه انقلاب اسلامی در شرایط فعلی، یکدست نبودن مسئولان و نهادهای کشور در عبور از مشکلات است.اکنون که به یمن سالگشت پربرکت 40 سالگی انقلاب اسلامی مردم ایران یکپارچه و پرشورتر از گذشته اقتدار ملی را به رخ کشیدند، نوبت به شکرگزاری مخلصانه با درک شرایط و خدمت بی‌چشمداشت و فارغ از وزن کشی‌های سیاسی به مردم است.

نظر شما