شناسهٔ خبر: 31188197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اعتراف تلخ رئیس پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ، در سخنرانی افتتاحیه این نشست

کوچ اعتماد از دیپلماسی جهان

صاحب‌خبر -


لاله مهرزاد
خبرنگار
پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ روز گذشته کار خود را با سخنرانی کوتاه ولفگانگ ایشینگر، رئیس این کنفرانس که بیش از هر چیز به ارزش «اعتماد» در دیپلماسی جهان امروز تأکید کرد، آغاز کرد.
به گزارش «پولیتیکو»، ولفگانگ ایشینگر، در حالی که سوئیشرت با طرح پرچم اتحادیه اروپا پوشیده بود که با اشاره به برگزیت و جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا جای یکی از ستاره­‌هایش خالی بود، پشت تریبون قرار گرفت و سخنرانی کوتاه خود را آغاز کرد. او در این سخنرانی گفت: «آقایان و خانم­‌ها اعتماد اعتبار دیپلماسی است. اما اکنون اعتماد از دیپلماسی رفته و جای خود را به نگرانی داده­‌ است.» او سپس به برگزیت اشاره کرد و گفت: «حتی با وجود مسأله بغرنجی چون برگزیت و پیامدهای نامشخص آن، من و سران انگلیس بر آن هستیم، به ارتباط خود در خصوص امنیت، دفاع و سیاست خارجی اروپا ادامه دهیم. بریتانیا، حتی با وقوع برگزیت، چه عضوی از اتحادیه اروپا باشد، چه نباشد، به‌عنوان یک کشور اروپایی همواره بخشی از امنیت و دفاع اروپا خواهد ماند.» او با ادای این سخنان کوتاه و تأکید بر اعتماد و امنیت نقشه راه پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ را ترسیم کرد.
سخنران بعدی این نشست یعنی اورسلا فون‌درلاین، وزیر دفاع آلمان نیز با تأکید بر این نقشه راه و در حالی که انتظار می‌رفت وی بر تشکیل ارتش اروپایی که در ماه‌های اخیر فرانسه بشدت پیگیر آن است و آلمان نیز حمایت خود را از آن اعلام داشته، سخن بگوید، اولویت کار آلمان را همکاری با پیمان ناتو عنوان کرد و ناتو را سازمانی فراتر از یک اتحاد نظامی خواند و تأکید کرد، اتحاد آنان یک اتحاد سیاسی برای کمک به کشورهای ضعیف‌تر است. وی همچنین با اشاره به سیاست‌های دونالد ترامپ در قبال ناتو گفت: «امریکا از ما خواسته‌ است مشارکت بیشتری در ناتو داشته باشیم که غیر منطقی هم نیست. اروپایی‌ها باید گام‌های بیشتری بردارند و وزن خود را در ناتو بیشتر کنند.» گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلیس هم با تأیید سخنان همتای آلمانی خود، اعلام کرد، انگلیس بعد از برگزیت نیز خود را متعهد به ناتو می‌داند. وی نیز برمشارکت مالی بیشتر اروپایی‌ها در ناتو اشاره اما تأکید کرد: ما اگر سهم مالی خود را در ناتو افزایش می‌دهیم نه به‌خاطر درخواست ترامپ که به‌خاطر خود اروپا است.» ویلیامسون که‌ این اولین حضور او در کنفرانس امنیتی مونیخ بود، همچنین تأکید کرد: «بریتانیا، پس از برگزیت نیز اولویت خود را امنیت اروپا خواهد دانست.»
فون‌درلاین و ویلیامسون هر دو در سخنان خود روسیه را نیز فراموش نکردند و خروج امریکا و روسیه از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) را تهدیدی برای اروپا دانستند. وزیر دفاع آلمان در سخنان خود تأکید کرد: «آلمان تمامی تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا روسیه را به پیمان INF بازگرداند. زیرا اگر ما نتوانیم این پیمان را حفظ کنیم آنگاه باید تمرکز خود را روی چین نیز داشته باشیم.» ویلیامسون نیز از کشورها خواست تلاش کنند تا روسیه را به‌خطی که در آن قرار داشت، بازگردانند.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز پیش از این نشست در جمع خبرنگاران از نگرانی های مشابهی درباره وضعیت جهان پس از خروج امریکا و روسیه از (INF) خبر داده بود.
 به‌گزارش «دویچه وله»، پنجاه ‌و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ از دیروز در هتل «بایریشرهوف» تحت تدابیر امنیتی شدید آغاز شده‌ است. چهار هزار و 400 نیروی پلیس تأمین امنیت کنفرانس امسال را بر عهده دارند که 400 نفر از سال گذشته بیشتر است. این نشست که با حضور 35 نفر از سران کشورها، 80 وزیر خارجه و وزیر دفاع از سراسر جهان برگزار می‌شود، تا روز یکشنبه ادامه دارد. بنا بر این گزارش ولفگانگ ایشینگر، رئیس این نشست، پیش از این در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌ بود، با توجه به سیاست‌های اخیری که امریکا در پیش گرفته است، مذاکرات جدید استارت، کنترل تسلیحات و مسائل مرتبط با پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) و همچنین ساختار امنیتی اروپا از مسائل مهم نشست امسال خواهند بود.
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، کلاوس یوهانیس رئیس جمهوری رومانی، پترو پروشنکو رئیس جمهوری اوکراین، پل کاگامه، رئیس جمهوری رواندا، «شیخ حسینه واجد» نخست‌وزیر بنگلادش، شیخ «تمیم بن احمد الثانی» امیر قطر «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری امریکا و پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع امریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این نشست حضور دارند. از ایران نیز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در این نشست شرکت کرده
‌ است.
بد نیست بدانید، 70 آشپز در هتل بایریشرهوف کار آشپزی برای شرکت کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ را برعهده دارند و 4 هزار نوع غذا را در کنار 16 هزار فنجان قهوه سرو می کنند.



نظر شما