شناسهٔ خبر: 31188095 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شلیک نکن اینجا پرنده‌ای خفته

نمایندگی گیلان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تعداد اسلحه‌های شکاری بیش از توان زیستگاه‌های پرندگان مهاجر در استان است.

صاحب‌خبر -

ساسان اکبری‌پور در گفت و گو با ایسنا، با بیان این‌که به طور میانگین سالانه ۵ هزار نفر برای دریافت پروانه شکار مراجعه می‌کنند، گفت: گیلان از استان‌های اول کشور در تجهیز مردم به اسلحه‌های شکاری برای شکار پرندگان است و این همه تعداد اسلحه موجب می‌شود که هرساله بیش از میزان تعیین شده در گیلان پرنده مهاجر شکار شود.

وی از وجود ۷۶ هزار اسلحه مجاز در گیلان خبر داد و افزود: مناطقی که پذیرای پرندگان مهاجر هستند توان‌شان خیلی کمتر از این میزان شکار و اسلحه است.

اکبری‌پور ادامه داد: باز هم تقاضاهای جدید برای خرید اسلحه شکاری از سوی مردم وجود دارد، این در حالیست که ما با افزایش تعداد این تفنگ‌ها مخالف هستیم.

وی تصریح کرد: با وجود این که به شکارچیان مجاز توصیه می‌شود که به اندازه میزان تعیین شده شکار کنند باز هم تخلفات مشاهده می‌شود.

اکبری‌پور افزود: شکارهای غیرمجاز در شرق گیلان بیشتر از غرب و یا مرکز استان است و معمولاً شکار پرندگان مهاجر با تورهای هوایی صورت می‌گیرد که در صورت مشاهده همواره با آنها برخورد قانونی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در حال حاضر در گیلان ۱۸۰ نفر محیط‌بان فعالیت دارند و باید ۷۶ هزار تفنگ ریشه‌دار را رصد کنند تا تخلفاتی صورت نگیرد، عملاً امکان نظارت‌های دقیق با این تعداد کم محیط‌بان وجود نخواهد داشت.

وی افزود: امسال ۱۶۰ قبضه اسلحه از زمان شروع شکار در گیلان کشف شده است که ۳۸ قبضه از این سلاح‌ها قاچاق هستند.

اکبری‌پور با اشاره به این‌که همواره بیشترین تعداد پرندگان در تالاب انزلی فرود می‌آیند، تصریح کرد: در حدود ۳۰ هزار پرنده در یک دوره ۳ ماهه در تالاب انزلی شکار می‌شوند.

وی با اشاره به تلاش‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست در احیای تالاب انزلی برای نگهداری از این اکوسیستم ارزشمند پرندگان مهاجر، گفت: ورود رسوبات به حجم تقریبی ۶۰۰ هزار تن که در صورت عدم مدیریت می‌تواند سالانه نیم متر از عمق تالاب را کاهش دهد، از تهدیدهای جدی این اکوسیستم ارزشمند محسوب می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما