شناسهٔ خبر: 31188074 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

جاذبه‌های گردشگری ایران؛

تجلی هنر معماری اصفهان در حمام علیقلی‌خان

علیقلی‌خان نام حمام تاریخی در اصفهان است که از آثار هنری معماری و شهرسازی در دوران صفویه به‌حساب می‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیقلی‌خان اسم حمامی تاریخی در اصفهان است که از آثار هنری معماری و شهرسازی دوران صفویه به‌حساب می‌آید. این حمام در مجموعه تاریخی واقع‌شده است که شامل بازار و چهارسوق و مکتب‌خانه و زورخانه است هرچند قسمتی از آن تخریب‌ شده و بناهای جدید به‌جای آن احداث‌ شده است.

این حمام که به‌نام بانی خود مشهور است در سال 1125 هجری قمری ساخته‌ شده است؛ علیقلی‌خان یکی از درباریان خاندان صفوی بود که دستور ساخت بنای این حمام را صادر کرد. این حمام دو فضای کوچک و بزرگ و فضای چال‌حوض داشته است.

استفاده از این حمام برای همه مردم آزاد بوده است. از سحر تا نیمروز را مردان می‌توانستند از حمام استفاده کنند و از ظهر تا غروب نیز حمام در قرق خانم‌ها بود.

سبک معماری این حمام از نوع معماری اصفهان بوده و از سنگ‌های مرمر سفید برای تزیین آن استفاده‌ شده است.

بنای این حمام به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که اختلاف سطح مخازن و حوضچه‌ها سبب گردش آب می‌شده و البته مخزنی نیز وجود  داشته که آب را در آنجا گرم می‌کردند.

در زمانی که این حمام ساخته‌ شده بود، سیستم دفع فاضلاب آن به روش گنداب بوده است. بدین ترتیب که فاضلاب از طریق کف‌شوی‌های دو محل گرمخانه و بینه به کانالی هدایت می‌شده و سرانجام در محوطه بزرگی در پشت حمام سرازیر شده در آن محل پس از خشک شدن به خارج شهر حمل می‌شد.

در حال حاضر این حمام به موزه مردم‌شناسی تبدیل‌شده و همه مردم می‌توانند از این حمام تاریخی دیدن کنند.

انتهای پیام/4087

نظر شما