شناسهٔ خبر: 31187729 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

کمک به مستمندان در قالب آیینی در آران و بیدگل

صاحب‌خبر -



شب بیست و پنجمین از ماه بهمن در فرهنگ عامیانه مردم آران و بیدگل شب «اسفند رعیتی» نامیده می‌شود و با آداب و رسوم خاصی همراه است.
به گزارش مهر، «مجید نوری» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل در این باره گفت: مردم این شهر در گذشته‌های دور و بر اساس تقویم تاریخ ایرانیان باستان ماه‌های سال را 30 روز حساب می‌‌‌کردند؛ بدین ترتیب که یکسال را ۳۶۰ روز حساب کرده و 5 روز باقیمانده را جدا نگه می‌داشتند و آن ‌را «پنجه» یا «پنگه» می‌نامیدند. بر این اساس شب بیست و پنجمین روز بهمن ماه که مصادف با شب اول اسفند جلالی در تقویم رسمی است، در فرهنگ عامیانه آران و بیدگلی‌ها شب اسفند (اسپند) رعیتی نامیده می‌شود.
وی با بیان اینکه مردم خطه کویری آران و بیدگل دراین شب پلو کشمش می‌پختند، افزود: در واقع مردم شهر که اکثراً کشاورز بودند و درآمد چندانی نداشتند که هر روز یا شب در سفره‌شان پلو باشد، در یک شب، شامل شب اول اسفند جلالی (رعیتی) شام ضیافت به پا می‌کردند تا خانواده درکنار هم از لذت این غذا بهره‌مند شوند.
وقتی شام اسفندی آماده می‌شد آن را در یک سینی مسی دور کنگره‌دار ریخته، روی کرسی می‌گذاشتند و اهل خانه مشغول خوردن آن می‌شدند.
نوری اظهار داشت: در شب اسفند، کسبه آران و  بیدگلی اگر شاگرد یا کارگری داشتند، مقداری برنج و روغن به آنان می‌دادند تا رسم دست و دلبازی کویریان را در این شب نیک به جا آورده باشند. برگزاری مراسم ویژه شب اسپندی در آران و بید گل نمادی از به یاد مستمندان بودن است.

برچسب‌ها:

نظر شما