شناسهٔ خبر: 31187431 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش اختصاصی فارس:

استعفای دسته جمعی شورای دهستان شمیل در اعتراض به تبدیل نشدن به بخش

در حالی که به اعتقاد کارشناسان، شمیل تمامی شروط لازم برای تبدیل شدن به بخش را دارد و علی رغم وعده مکرر مسوولان، تا کنون در حد دهستان باقی مانده است. همین امر باعث استعفای دسته جمعی شورای دهستان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزای فارس از بندرعباس عدم تحقق آرزوی ۴۰ ساله  مردم شمیل باعث شده تا با وجود اعلام قبلی مبنی بر بخش شدن این دهستان در ایام الله دهه فجر، و محقق نشدن این وعده، شوراهای مردمی این دهستان و روستا های زیر مجموعه به صورت دسته جمعی استعفا دهند و باعث ایجاد شوکی در منطقه گردند.

دهستان شمیل بندرعباس یکی از بزرگترین دهستان های استان هرمزگان با حدود 63 روستا به مرکزیت شمیل در85کیلومتری شمال خاوری شهرستان بندرعباس  وارتفاع 67 متر از سطح دریا بین شهرستانهای میناب و بندرعباس قرار دارد.
از بزرگترین روستاهای دهستان شمیل را می توان : زمین سنگ، حسنلنگی، سرخنگی، چاه خرگ، سرزه شمیل ،سرزه خاروک، سهرابی، نیان،گزشهنه، بالولی، پاقلاتان،  سرسماد، گرده صفرباقری، پشتکوه،  سلوبلم،  سهرابی، سید آباد، گنبد سرخ وکرمون را نام برد.
 قدمت شمیل به قبل ازدوره تیموریان بر میگردد .حتی در بعضی کتب آمده که تاریخ شمیل به قبل از اسلام بر می گردد .
می توان گفت شمیل از پرآب ترین مناطق استان است و سدهای شمیل و نیان و رودخانه های جاری آن گواه این امر است. حجم مخزن ذخیره آب سدهای شمیل و نیان160 میلیون متر مکعب است .

شمیل با امکاناتی همچون دو مدرسه ابتدایی ، یک مدرسه شبانه روزی پسرانه و شبانه روزی دخترانه ، درمانگاه ، زایشگاه ، دندانپزشکی ، خانه بهداشت ، پست بانک ، پاسگاه انتظامی ، حوزه مقاومت بسیج ، شرکت تعاونی روستایی، مهدکودک ، کمیته امداد حضرت امام خمینی که در ابتدا شاخه اصلی به شمار میرفت ، مرکز جهاد کشاورزی ، دامپزشکی، موسسه قرآنی ، پنج مسجد و چهار حسینیه ،پنج کانون فرهنگی و هنری مساجد ، پنج هیئت مذهبی، موسسه خیریه انصارالحج (عج) ، پمپ بنزین، آتش نشانی،دو نانوایی، سه باشگاه فرهنگی ورزشی صبا ، نخل و آفتاب، کارگاه های درب و پنجره سازی ، تعمیرات و فروش موبایل،  تعمیرگاه ماشین و موتورسیکلت و پارک های محلات از مهمترین امکانات شمیل محسوب می شوند .
همچنین باید اشاره کرد که شرکت تعاونی روستایی شمیل و اولین مدرسه در سال 1344 تاسیس شدند که بیش از نیم قرن قدمت دارند و در حال حاضر شرکت تعاونی روستایی هنوز هم با همان ساختمان قدیمی و کمی تغیرات در حال خدمات رسانی است .

مجتمع خدمات درمانی و مهد کودک شمیل نیز در سالهای نزدیک به 49 تاسیس شده اند که قدمت آنها نیز چیزی نزدیک به نیم قرن است.

 

شمیل یکی از بزرگ ترین روستاهای بندرعباس می‌باشد که در گذشته تخت و قلعه قاضی نیز به عنوان زیرمجموعه آن قلمداد می‌شدند اما با همه کم لطفی های که می توانست در حق مردم این روستا شکل بگیرد تخت و قلعه قاضی به بخش تبدیل شدند اما شمیل همچنان در حسرت بخش شدن مانده است. رویایی که سال‌هاست قرار بر انجام آن بوده است اما هر بار به طریق این امر محقق نمی‌شود. مکررا به مردم این منطقه قول مساعد جهت تحقق آرزویشان داده شده است و درآخرین بار اعلام شده بود که در ایام دهه فجر، جشن بخش شدن آن برگزار خواهد شد. اما به یکباره اعلام محقق نشدن این خواسته مردم از سوی دولت باعث شد تا اعضای شورای مردمی منطقه شمیل به صورت دسته جمعی از سمت خود استعفا دهند تا به این شیوه اعتراض رسمی خود را به تصمیمات مسئولین کشور و استان اعلام نمایند .

صبح جمعه تعدادی از اعضای شورای دهستان شمیل به همین منظور در جلسه‌ای که به درخواست فرماندار بندرعباس تشکیل شده بود شرکت کردند تا بتوانند پیگیر حقوق از دست رفته خود باشند. پس از جلسه به میان آنها رفتیم و گفتگویی با تعدادی از اعضای شورا روستا های منطقه شمیل انجام دادیم که در ادامه  نظر شما را به این گفتگو جلب می نماییم:

 

سید علی هاشمی عضو شورای شمیل:

 دست های پنهان اجازه نمی‌دهند شمیل به بخش تبدیل شود


 عضو شورای اسلامی دهستان شمیل با بیان اینکه موضوع بخش شدن شمیل حداقل ۴۰ سال است که مطرح می باشد افزود: متاسفانه حتی دو بخش دیگر که در همسایگی شمیل قرار دارند دو روستا بودند که زیر مجموعه دهستان شمیل بودند.


 سید علی هاشمی با اشاره به اینکه در همه دولت‌ها و استانداران پیگیر این موضوع بوده ایم خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مظلوم بوده ایم تا کنون به حق خود نرسیده ایم و صدای ما به جایی نرسیده است.


 وی از وجود دست های پشت پرده در استان خبر داد و گفت: هنوز نتوانستیم بدانیم که چه کسانی در استان و کشور نسبت بخش شدن شمیل سنگ اندازی می‌کنند و برای ما ناشناخته هستند.


 این عضو شورای دهستان شمیل ادامه داد: وزارت کشور مصوب کرده و بخش شدن شمیل نیز پذیرفته و مصوبه از وزارت کشور به هیئت دولت رفته و همه منتظر بودند که در دهه فجر امسال از طریق مسئولین استان بخش شدن شمیل به اطلاع مردم برسد و جشن مردم شمیل در دهه فجر امسال شیرین تر از گذشته باشد که با گذشت این ایام اما باز هم خبری از محقق شدن خواسته مردم این دهستان نشد تا ما هم به عنوان نمایندگان آنان  شرمنده پیشگاه مردم باشیم.


 هاشمی تصریح کرد: با وجود اینکه طبق مصوبات اعلام شده بود و ما هم به مردم اعلام کرده بودیم به زودی این اتفاق خواهد افتاد و بخش شدن شمیل دیگر به اتمام رسیده است اما متاسفانه حالا اعلام می‌کنند که هیئت دولت  نپذیرفته است و این عامل باعث شده ما هم سردرگم باشیم و جواب درستی دریافت نکنیم.


وی این پرسش را مطرح کرد که به چه دلیل وقتی وزارت کشور موافقت کرده، هیئت دولت موافقت نمی‌کند؟ و سپس یادآور شد: در زمان همه دولت‌ها پیگیری کردیم و دستور ریاست جمهور نیز در بخش شدن شمیل نیز بوده است، اما متأسفانه بعد از ۴۰ سال هنوز هم این اتفاق نیفتاده است .


عضو شورای دهستان شمیل در پایان اظهار کرد: با این سن و سال آرزو به دل داریم که بخش شدن شمیل را ببینیم و این آرزو تا کنون محقق نشده و خواسته بر حق همه مردم مظلوم این منطقه است.

 

عقیل چشم براه عضو شورای دهستان شمیل

دیگر به دولت اعتماد نداریم


 عضو شورای دهستان شمیل با اشاره به اینکه ۴۰ سال است که پیگیر این قضیه بوده ایم اما دست های پشت پرده وجود دارد افزود: قبلاً احتمال می‌دادیم چنین چیزی وجود داشته باشد اما اکنون به یقین رسیده ایم که دست های پشت پرده همچنان به دنبال عقب‌ماندگی شمیل بوده است.


عقیل چشم براه با اشاره به وجود کمیته امداد از اوایل انقلاب در این دهستان که مستقیماً زیر نظر تهران فعالیت می‌کرده یادآور شد: این نشان می‌دهد که  شمیل قطب مستضعفان منطقه و نگاه رهبر به این منطقه بوده است.


 وی از دست کاری سیاسی در منطقه بعد از سال ۸۵  پرده برداشت و گفت: در اولین اقدام کمیته امداد را از این دهستان بردند و بعد از آن روستا های زیر مجموعه شمیل را به بخش تبدیل کردند و این نشان از وجود دست های پشت پرده در استان هست که برای رونق نگرفتن شمیل هر اقدامی انجام می دهند.


 عضو شورای دهستان شمیل ادامه داد: پیگیری های زیادی انجام دادیم و از سال ۹۲ کارشناس وزارت کشور از منطقه شمیل بازدید کردند و همه آیتم های مورد نیاز که یک بخش باید داشته باشد را با حضورشان احساس و لمس کردند و با نظر کارشناسی همه کارها انجام شد. طبق آمار و اطلاعات کاملی که انجام شد در این طرح بخش شمیل به دو دهستان حسنلنگی و شمیل تقسیم می‌شد و استانداری نیز همه مستندات را به وزارت کشور ارائه کرد.


چشم براه با بیان اینکه همه شرایط بخش شدن شمیل مورد بررسی قرار گرفته بود و از طرف وزیر کشور نیز مورد تایید قرار گرفت، متاسفانه طرح در هیئت دولت متوقف شد و در نهایت اعلام کردند بخش شدن شمیل منتفی است.


 وی با تاکید بر اینکه دیگر به دولت اعتماد نداریم خاطرنشان کرد: وجود همان دست های پشت پرده هنوز هم دست از سر ما بر نداشته و ما هم پشتوانه ای نداریم.


 عضو شورای دهستان شمیل اظهار کرد: گستردگی دست های پشت پرده معلوم نیست تا کجا است و شاید هم این مشکل از همان منطقه خودمان هست که زحمات استاندار و همه عوامل را بر باد داده است. چرا این کار را انجام دادند لااقل این کار نمی کردند تا مردم هم دل خوش نباشند.

 

چشم براه تصریح کرد: طرحی که کاملا آماده بود و قرار بود همزمان با بخش حرا قشم اعلام شود اما چرا حرا اعلام شد و شمیل کنسل شده؟  با پیگیری‌هایی که داشتیم معمولاً می‌گفتند چهارشنبه اعلام می‌شود،  اما چهارشنبه های زیادی آمد و از بخش شدن شمیل  خبری نشد .

 

امید میرابی شورای سرخنگی

پافشاری ما تا زمان مشخص شدن وضعیت " بخش " شمیل ادامه دارد

 

عضو شورای روستای سرخنگی با بیان اینکه ما به این نیت که این مسئله به بخش شدن شمیل کمک کند استعفاء نداده ایم گفت: بلکه به این دلیل استعفا داده ایم که دیگر رویی که به مردم نگاه کنیم نداریم . چون به مردم  قول داده بودیم که دهه فجر قطعاً بخش شمیل را جشن خواهیم گرفت.


 امید میرابی با تأکید بر اینکه همه مردم منتظر بودند که شیرینی بخش شدن شمیل کام آنها را شیرین تر کند ولی متاسفانه با این اقدامی که انجام شد دیگر رویی برای قرار گرفتن در بین مردم نداریم افزود: به همین منظور مجبوریم استعفا بدهیم و از ناامیدی چنین اقدامی کرده ایم.

 

وی با اشاره به اینکه از این به بعد دیگر نماینده مردم در شورای اسلامی نیستیم یادآور شد: مردم  هر مشکلی دارند مستقیما به مسئولین شهرستان و استان مراجعه کنند و از این به بعد دیگر شهرستان نماینده‌ای به عنوان شورا در روستا های منطقه شمیل ندارد و مستقیم با مردم در ارتباط باشند.

 

 عضو شورای روستای سرخنگی خاطرنشان کرد: ما تا زمان تعیین تکلیف وضعیت بخش شدن شمیل بر استعفای خود پافشاری می‌کنیم و تا مشخص نشدن مشکل و برطرف شدن آن راضی به بودن در این جایگاه نیستیم و با این شرایط،  ما افراد بی لیاقت در بین این مردم مطرح شده‌ایم و دیگر توان سر بلند کردن در بین آنها را نداریم.

 

 میرابی مردم دهستان شمیل را مردمی مظلوم برشمرد و گفت: با توجه به وجود دو سد عظیم و بیش از یکصد و بیست حلقه چاه  برای تامین آب بندرعباس و خمیر اما مردم این دهستان با همه خدماتی که به استان ارائه می‌کنند آرزویی که یک عمر چشم انتظار آن بوده‌اند محقق شده و بخش شدن آن به سرانجام نرسیده است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا مشخص شدن وضعیت از سمت خود کناره گیری کنیم.

 

 وی با تأکید بر اینکه حرف‌های ما حرف ها و درد دل مردم منطقه است افزود: قطعاً همه شورای روستاهای منطقه تا روشن شدن وضعیت ادامه مسئولیت نخواهند داد تا بیشتر از این شرمنده مردم مظلوم شمیل نباشند و دیگر علاقه ای به چنین حضوری نیست.

 

 عضو شورای سرخنگی از برگزاری جلسه با فرماندار بندرعباس ابراز رضایت کرد و افزود: مقرر شد فرماندار، در اسرع وقت پیگیر این موضوع باشد و به ما اطلاع دهند. و تا جواب قطعی دولت و استان به ما،  به همین منوال ادامه خواهیم داد و دیگر نماینده مردم نیستیم و تنها به عنوان معتمدین همکاری می‌کنیم.

 

 حسین تنیده شورای دهستان شمیل

دست های پشت پرده اجازه نداده اند شمیل تبدیل به بخش شود


 عضو شورای دهستان شمیل با اشاره به اینکه متاسفانه دست‌های پشت پرده اجازه نداده است که طی ۴۰ سال گذشته شمیل به بخش تبدیل شود افزود: این دست ها قطعاً در استان می‌باشند .

محسن تنیده ادامه داد: طی سالها به نمایندگان در ادوار مختلف مراجعه کرده ایم و می‌گویند که پیگیر هستیم اما تا چه اندازه پیگیر بوده اند ما هم نمی‌دانیم و آیا این حرف را به ما می زنند یا واقعا پیگیر هستند ما هم نمی‌دانیم اما برای تحقق خواسته به حق مردم شمیل همه با هم همصدا هستیم.

انتهای پیام/88049

نظر شما